Co jíst po Whole30?

Začít s Whole30 je velmi jednoduché – prostě si nastudujete téma a změníte jídelníček. Buď to přežijete v pohodě, jako my, nebo budete mít různé slabší či silnější reakce, které se ale dají čekat. Možná při tom také zhubete, ale to není cíl – kvůli tomu jděte do nejrůznějších diet.

Jak šel čas

U nás to začalo někdy v dubnu. Přečetl jsem si Jídlo na prvním místě a dávalo mi to smysl. Vyrážku na rukou jsem narozdíl od svého doktora nepovažoval za pozdní atopický ekzém, ale spíš alergii na něco, otázkou je na co. Vynechat pár potravin z jídelníčku a naopak do něj zařadit spoustu zeleniny byl super nápad, takže jsem objednal od Jan Melvil ještě knihu Whole30, nastudoval recepty a od června jsem na to skočil.

Vzpomínám na to překvapení, když jsem nakoupil zeleninu na první týden a ona se nevešla do lednice. Ale to byl tak největší problém. Červen jsem strávil snad 100 % podle Whole30, neuvědomuji si žádný cílený ani necílený přešlap, pokud nepočítám fakt, že snídaně jsme typicky řešili vajíčky (míchaná, omelety, fritaty, …), protože mi to chutnalo výrazně více než každý den dojít zbytky od večeře.

Od července jsem nastoupil do práce, obědy začal řešit v restauracích, často si dával salát v Green Factory, a jinak jsem pořád držel Whole30, ve kterém mě začala následovat i Jana.

V srpnu jsem postupně začal zařazovat různé potraviny, ale pěkně chaoticky, v žádném pořadí podle knížky. Nicméně jsem si dával pozor na to, abych byl schopen určit, co případné špatné dopady způsobilo. A tenhle měsíc jsem se také – KONEČNĚ – začal zamýšlet nad tím, co jíst po skončení programu.

Září bylo ve znamení dalšího zařazování, v říjnu jsem si odskočil do Ameriky na Dreamforce a přestože jsem si dával pozor, na to co jím, stejně jsem cíleně hřešil – hamburgery, hotdogy, sladkosti.

Zároveň jsme sklidili zahrádku, vrátili se pomalu ale jistě k původnímu stylu jídla a zelenina z našich jídelníčků vymizela. V restauracích si člověk musí objednat salát, protože jinak se mu na talíři nic zeleného neobjeví, nástup zimy nás odradil od jedení studených salátů a … prostě jsme si začali dávat pozor na to, že na zeleninu musíme cíleně myslet, protože jinak ji jíst nebudeme. Ani za ty skoro tři měsíce, co jsme jedli v podstatě čistě Whole30, se ze zeleniny nestala samozřejmost, která by se automaticky objevila na talíři nebo alespoň stole.

Co alergie?

Vyrážka na ruce zmizela a i proto, že jsem čekal, že možná bude z mléka, tak jsem držel Whole30 déle, aby měl zánět čas z těla zmizet a opravdu se vyčistilo. Ale po třech měsících už by snad šlo něco zařadit, ne?

Zařadil jsem zpět doma pečený chleba z kvásku a žitné mouky. Neskutečná mňamka, pořádně namazat máslem a zakusovat tím třeba ta míchaná vajíčka. Druhý den pořádně nafouknutý a s bolavým břichem, ale … stálo mi to za to. To samé mléko, konečně jsem si zase mohl dát kakao, banánový koktejl nebo kaši. Moc jsem si pochutnal, vyrážka byla zpět v podstatě okamžitě.

Co teď, babo raď. A já si uvědomil, že celý tenhle pokus mi přinesl jednu věc – opravdu přemýšlím nad tím co jím a co chci jíst. Takže když se objeví na stole nějaké furtžerky tak jsem schopen si nevzít ani kousek a stejně tak si klidně vezmu, ale vím, že si beru cíleně. Ověřil jsem si, že vypít mléko znamená, že se mi objeví vyrážka, ale jsem ochoten ji snést, protože ten požitek z mléka je větší, než osypané prsty. Na domácí chleba si podle všeho naštěstí tělo zvyklo, takže si jedině budu muset zase přečíst Jídlo na prvním místě, abych si ujasnil, proč jsou jednotlivé potraviny zakázané.

Tohle bylo na celé té věci nejhorší. Je fajn vědět co nejíst a co jíst, ale … opravdu to chcete dodržovat, když vám ty zakázané věci chutnají a když si ověříte, že to není jenom proto, že vám ovlivňují mozek? Jako třeba cukr, který používáme snad jenom do koláčů a i pak ho tam dáváme maximálně třetinu toho, co se v receptu píše. A já si uvědomil, že si chci dát i ty nedoporučované věci i věci, které mi to tělo rozhodí, protože mi prostě opravdu chutnají a protože na ně prostě mívám chuť.

Zhubnul jsi?

Zhubnul. Whole30 i na mě zafungovalo jako příjemná dieta, konečně jsem se po mnoha letech, kdy jsem se tedy moc nesnažil, dostal pod 80kg. 5,5kg mi zmizelo z těla spolu s 8cm přes břicho. Je to fajn, na druhou stranu je trochu děsivé, že mi začaly padat věci, které jsem už dávno vyřadil, protože jsem se do nich nevešel. Nechal jsem si ušít sako a košili na míru, abych měl trochu motivaci nepřibrat a současně okamžité měřítko, kdybych přibírat začal.

Kde nakupujeme

Při celém tom experimentu jsem se také rozhodl otestovat všechny ty dovážkové služby na jídlo, které jsou. Košík, Koloniál, Rohlík, iTesco, nic z toho nám nepřirostlo k srdci.

Zůstali jsme u Robertsona (maso), SvětBedýnek (zelenina a ryby), Mirka Nikodéma (mouka), Matouškových (vejce), farmářský obchod DoMa (mléko, paštiky), Mléko z farmy (mléko) a farmářských trhů, občas něco dalšího, ale minimálně. A před Vánocemi, když se všichni rozčilovali nad frontami nebo naopak zavřenými obchody, tak jsem si uvědomil, že jsme v Albertovi nebo jiném obchodě asi nebyli ani nepamatuji. Je to neskutečně fajn pocit.

Whole30 skončilo

Experiment skončil, poznatky zůstávají. Jídelníček jsem upravili a cíleně upravujeme i nadále, návyky jsme si nevytvořili.

Byla to super zkušenost, zkuste to také. Na začátku stačí jediná kniha (Whole30), kde máte základy a recepty. A pokud chcete vědět víc tak přelouskejte ještě Jídlo na prvním místě a budete to mít kompletní.

Zajímá mě tvůj názor