Zápisky z Dreamforce 2016

Dreamforce – největší konference na světě, na kterou bylo letos přihlášeno 171 000 lidí. Konference, která v podstatě zablokuje střed San Francisca. Konference, kde se ve velkém podporuje charita (RED, UCSF Benioff Children’s Hospitals, Positive Health Program, Project Open Hand, Too Small to Fail). Konference, ze které je nemožné sledovat novinky na Twitteru (180 000 tweetů). Konference, která si zakládá na tom, že se snaží minimalizovat dopad na životní prostředí.

A konečně konference, ze které jsou prý všichni naprosto unešení a dali by cokoliv za to, aby na ní mohli vyrazit. Asi jsem byl výjimkou.

Organizace

Eskalátory plné lidíPokud se mi na Dreamforce něco líbilo, tak to byla organizace. Žádné fronty nebo jejich naprosté minimum. Skvělé zvládnutá registrace účastníků na akci a rozdávání materiálů. Organizace na ulicích, kde celý den usměrňovali policisté dopravu. Ochranka, která do areálu vpouštěla jenom účastníky. A k ní bohužel i tuna tajných agentů v převlečení za účastníky nebo psi hledající bomby.

Asi osm lokací po San Franciscu, ale když byl čas oběda, tak jste mohli přijít kamkoliv a určitě tam na vás balíček čekal, opět bez front a bez toho, že by na vás nezbylo.

Wifi, která zvládla po celou dobu nápor všech účastníků a která byla jednotná přes všechny lokace.

Dobrovolníci, kteří za sebou měli třídenní intenzivní trénink a stáli v podstatě všude, schopni a ochotni vám s úsměvem na rtech poradit kde se nachází která místnost, kdy budou obědy nebo kde najde cokoliv co hledáte.

Dobrovolníci

Která česká konference něco takového zvládne?

Doplňkový program

Dreamforce není jenom o přednáškách, ale snad polovinu tvoří doplňkový program. Ať už je to expozice partnerů, kteří mnohdy mají několik stánků v různých částech výstavní plochy, abyste na ně určitě narazili. A u mnohých z nich bohužel přemýšlíte, zda tu budou i příští rok, protože vyvíjejí věci, ve kterým jim Salesforce začíná přímo konkurovat případně je už rovnou nahradil.

Dreamforce 2016 Expo

Ohromná zábavní plocha v centru, kde celý den probíhají koncerty (celkem prý 27 kapel), můžete meditovat, válet se nebo si zahrát ping pong.

Dedikované prostory pro Sales, Service, Marketing, NGOs, Salesforce University a další, kde se dozvíte všechno o jejich nabídce, probere konkrétní ukázky a možnosti a v celém tom konferenčním shonu můžete také trochu oddechnout.

Trailhead Zone, kde se můžete dozvědět o kterékoliv SF technologii a prakticky si ji osahat. Celé zpestřené soutěží, kdy za sesbírání razítek v jednotlivých oblastech dostanete věcné ceny.

Což vlastně znamená, že opravdu si na tu akci musíte zabalit jenom polovinu kufru, protože druhou zaberou věci, které dostanete i když snad nechcete. Ponožky, mikiny, trička, čepice, odznáčky, omalovánky, medvídky na mazlení, mobilní telefony, notebooky, … je toho prostě hodně, co tady můžete dostat/vyhrát.

Přednášky

Dreamforce je čtyřdenní maraton přednášek. Tedy spíš třídenní dvoudenní. Úterý bylo letos nejvíc nabité zajímavými přednáškami, ve středu odpoledne je keynote Marca Benioffa a celá akce se kvůli tomu v podstatě zastaví, pátek ráno je volnější a po obědě se končí.

Do těch pár dnů bylo nacpáno cca 2 700 přednášek, takže je zřejmé, že nemůžete být všude. Různá témata, různé úrovně a moje vysoká očekávání.

Úroveň přednášek jsem čekal vyšší, což je ale dáno také tím, že spousta účastníků Dreamforce zatím třeba jenom o nasazení Salesforce uvažuje. Fantastické ale bylo, že ty přednášky jsou o všem možném, takže během pár dní se dozvíte o nejrůznějších věcech, o kterých byste se normálně vůbec nedozvěděli. Teď ještě najít pár měsíců na dostudování všech těch zajímavých věcí.

Pro vývojáře

Vyvíjet v Salesforce nechci, ale chci vědět o tom, co je možné a jak je to pracné.

Heroku, konkrétně Heroku Connect, které vám umožní dostat snadno data ze/do Salesforce, navíc se na tato spojení nevztahuje omezení na počet API volání. Skvělá věc pro obejití Governor limitů, protože se vám data automaticky sypou ven do PostgreSQL, nad nimi si spustíte libovolné operace pro jejich úpravu a upravená data se zase automaticky sypou zpátky. Nastavení je otázkou pár kliknutí, napsat operace nad SQL databází v libovolném programovacím jazyku vám zvládne kdokoliv.

Lightning Components jako nová věc pro vývoj UI v SF. Pro mě nejdůležitější informace o tom, že komponenty se dají vzájemně vnořovat, takže je vhodné je programovat v podstatě objektově = nesnažit se vytvořit jednu ohromnou komponentu, která dělá všechno, ale poskládat ji z mnoha drobných, které každá dělá jednu jedinou věc. Druhá důležitá věc, že skoro všechny okolní věci si musíte napsat sami, protože se neudějí automaticky (zobrazení počtu záznamů v listu, zobrazení všech záznamů, …). Pokud chcete začít, tak na to samozřejmě existuje trail.

Lightning Components

S Lightning Components souvisí i Lightning Out – komponenty je možné používat nejenom v Salesforce Lightning a Salesforce Classic rozhraní, ale je možné je vytáhnout i do aplikací třetích stran, takže třeba zobrazit data ze Salesforce v Sharepointu. Všechna práva respektovaná, není potřeba vytahovat data, řešit jejich bezpečnost a aktualizaci, jenom se vloží vhodný kód do Sharepointu.

Machine learning nás všechny čeká, Einstein je toho signálem. A existuje spousta dalších knihoven, které se už v dnešní době dají použít na nejrůznější operace – rating, recommendation, categorizing, anomalities detections, … Více na www.dreamhouseapp.io.

Salesforce DX vypadá jako neskutečně skvělá věc, která konečně do Salesforce přinese ty dobré způsoby vývoje – verzování, jasně definované, kde je poslední verze a spoustu dalších věcí. Matt Lacey je nadšen a já se mu vůbec nedivím.

Pro administrátory

Jedna z nejlepších přednášek celé konference – Tips for Admins. Prezentace, která byla celá postavená na příběhu a která ukazovala naprosto jednoduché věci, které všechny znáte, ale vlastně vám nedošlo, že by bylo možné je použít. Quick actions s předvyplněnými formuláři, progress bar přímo v pohledu, dynamické filtrování v Lightningu (byť si nemyslím, že to odstraní uložené pohledy s různými vyhledávacími kritériemi). Chatter pro notifikace, protože je to o třídu lepší než posílat emaily – uživatel si sám může nastavit, jak často je chce, historie je vidět na objektu, …

Tips for Admins

Salesforce Architecture byla pro mě jedna z nejlepších přednášek, byť jsem většinu obsahu předem znal. Opakování ale neškodí, takže v ID je obsažen typ objekty stejně jako instance, na které byl záznam poprvé vytvořen (mimochodem kvůli tomu se už jednou struktura měnila a bude se asi měnit zase). Indexy simulují dalšími tabulkami, foreign/unique keys tam také nativně nejsou. Pokud vás zajímá víc, tak Ian na toto téma píše články a rád rozpracuje zrovna to téma, které vás zajímá nejvíc.

Field Service Lightning je jedna z dalších novinek Salesforce pro plánování práce. 67 objektů díky kterým se dá nastavit snad všechno – kdo co umí, kde sídlí, kam smí či nesmí jezdit, kdy je dostupný. Zákazník vznese požadavek, automaticky se může naplánovat výjezd techniku s respektováním jeho času, času přejezdu, přestávek, znalostí, … Možnost využití pro servisní techniky, novináře, reportéry, rezervaci zasedaček či holiče. Zkrátka a prostě tohle vypadá geniálně, zvláště pokud máte víc jak 10 techniků/lidí, které úkolujete a snažíte se uřídit.

Lightning Field Services

Byznys

Jak a proč spojit marketing, sales a service dohromady? V okamžiku, kdy si každé oddělení hraje na vlastním písečku, tak se možnost zklamání zákazníka zvětšuje. Zvládněte oddělení propojit a zákazník bude spokojenější. Ze servisního ticketu je tak možné rovnou přidat zákazníka do marketingového journey, které mu posílá propagační emaily na základě jeho požadavku/potřeb.

Lightning timeline bude skvělá pro vizualizaci toho, co se stalo, protože na jednom místě spojí všechnu komunikaci se zákazníkem (automatické emaily z marketing cloudu, obchodní ze sales a do toho incidenty a jejich řešení ze service) a vy tak uvidíte, proč je najednou zákazník aktivní. Tohle je v současné době v R&D a vymýšlejí, jak to rozumně vizualizovat.

Prezentace Service Cloudu v podání GoPro možná spadá spíš do adminu, ale tady jsem z ní měl pocit byznysové prezentace. GoPro si zakládá na tom, že jejich kamery můžete prostě používat a na nic nemyslet a stejně přistupovali i k budování podpory. Žádné skripty, operátoři si v podstatě mohou dělat co chtějí. Vše chtějí mít na jedné obrazovce ať se nemusí přepínat či myslet kam se přepnout. Se supportem je možné komunikovat pomocí SOS videa, kdy operátor může přímo na vašem telefonu ukazovat co máte dělat či kam se máte podívat (namíříte telefon na vaši kameru a on vás naviguje co zmáčknout). Maximálně se snaží vyžít se standardní funkcionalitou, protože si uvědomují, že zákaznický vývoj je drahý a někdy v budoucnu to SF stejně dodá. Navíc určitě při vývoji produktu mysleli a dali do něj to nejlepší. Optimalizují pro časté operace, pokud někdy něco potřebují jednou za čas, tak to nějak vyřeší. Velký důraz na spojení s jejich dalšími systémy, aby nemuseli nic kopírovat, ale současně dbají na rychlost, takže se spousta věcí dotahuje až později nikoliv rovnou při otevření stránky. A pro vyhledání v knowledgebase i videích na YouTube používají Coveo.

Service Cloud bez practices

First thing First aneb jak udělat, aby Salesforce fungoval napoprvé a projekt nebobtnal. Znejte vizi vlastníků, myslete na to, co je potřeba na konci (jaké reporty budete potřebovat), jděte po rychlých vítězstvích a dělejte iterace. Na schůzkách mějte jenom lidi, kteří tam patří a mají co říct, rozlišujte mezi tím co chtějí a co potřebují. Po schůzkách zfinalizujte plán = napište co vše bude provedeno. Nebojte se delegovat ať už na partnera či Premier support, který vám je schopen (pokud si ho platíte) vytvořit reporty, workflow, objekty, poradit s laděním kódu.

Consultants + Salesforce? Funguje to skvěle, ale proto, abyste byli úspěšní, tak byste se měli specializovat (a pak specializovat ještě víc a nehonit každého zajíce), nebojte se požádat Salesforce o pomoc a pak je uhánějte a připomínejte se, vymazlete AppExchange profil a doplňte reference, nebojte se nabízet alternativní názory a neklopte před SF uši, rozumějte čeho chce SF a jeho lidé dosáhnout a podporujte je v tom, minimalizujte cynismus. Zvláště s tím posledním asi mám občas problémy 🙂 A prý existuje skvělý Ignite program.

Facebook Lead Ads je novinka FB, kterou je možné propojit se Sales případně Marketing cloudem. Většina lidí totiž prý tráví víc jak 3 hodiny denně s mobilem v ruce, 25 % z nich najde klíčovou informaci na Facebooku, na mobilu trvá vyplnění formuláře řádově o 40 % déle a právě proto vznikly Facebook Lead Ads, které nabízejí 21 předvyplněných polí, z nichž si ve vaší reklamě vyberete ty klíčové, uživatel je jenom zkontroluje a potvrdí a vám se hned přenese informace do Salesforce. Skvělá cesta jak automatizovat žádosti o zaslání produktového vzorku, nabídku, whitepaper nebo třeba přihlášení nového dárce.

Budoucnost

Dreamforce je o budoucnosti, i proto v každé prezentaci je na úvod forward-looking statement, že nic z toho nakonec nemusí být.

Novinky v Lightning vypadají skvěle, přestože si mnohé nedokážu prakticky představit. Bude možné mít kanban, path nebo kalendářové zobrazení nad libovolným objektem, synchronizace s GApps/Office365 včetně toho, že emaily ze Salesforce bude možné odesílat skrz tyto služby, takže je automaticky naleznete i ve vašich odeslaných emailech. Spousta věcí se vyvíjí jenom pro Lightning, bohužel pořád v něm spousta věcí nefunguje. Už se těším, až to někde přepneme, ale zatím je to trochu procházka minovým polem – tohle funguje jenom v Classicu, tohle jenom v Lightningu, uživateli přemýšlej, zda se náhodou nemusíš přepnout.

Budoucnost Pardotu vypadá skvěle. Z tohoto produktu jsem nadšen od první chvíle a vypadá to, že bude lepší a lepší. Průměrný markeťák se prý stará o 13 marketingových kanálů, takže ocení každou pomoc. 82 % z nich prý má své cíle navázáno na revenue. Minimum lidí v sále používá Engagement studio, což mi přijde jako naprosto základní funkcionalita této věci. Od Winter ’17 je navíc možné verzovat! Do toho přibudou smyčky, plánování, možnost čekat méně jak jeden den, Einstein pro optimalizaci a alerty, obrázky v postech na sociální sítě (to tam opravdu doteď nebyly?), vlastní reporty nebo svázání kampaní v Pardotu a Salesforce.

Einstein. Pokud měl Dreamforce letos nějaké téma, tak to bylo AI. Bohužel ještě nebylo přesně jasné, kolik to bude stát a co to bude v které edici umět, takže jsme se mohli nechat jenom unášet vlastnostmi a přemýšlet, zda to není až moc chytré. Automaticky informovat obchodníka o tom, že zákazník ten projekt asi nespustí, protože se děje něco dalšího nebo se něčeho bojí (ano, NLP prochází emaily v SF, je jazykově v zásadě nezávislé a umí kouzla). Informovat podporu o tom, že vyřešení nějaké ticketu se asi zpozdí, protože se děje něco dalšího. Poradit obchodníkovi, kterou zakázku by měl popostrčit a jak, protože je zrovna vhodná chvíle. Automaticky přepsat telefonát se zákazníkem do textové podoby. Naformulovat email zákazníkovi s odpovědí (a klidně ho rovnou odeslat).

Co příští rok?

Dreamforce je drahá legrace (a jak si ho zlevnit napíšu v dalším příspěvku) a já se z něj nevrátil tak unešený jak všichni doufali. Ale když o tom s odstupem pár týdnů koukám, tak je to akce, kde určitě nelituji účasti. Příští rok bych se na ni určitě rád vrátil, doufám, že třeba zvládnu udělat nějakou prezentaci (i o jednoduchých věcech se překvapivě dá udělat půl hodinová prezentace s nabitou účastí), víc si užil networkingu a stánků (netušil jsem, že na nich můžete dělat dobrovolníka), kde se ukazuje tuna zajímavých věcí a navíc o nich ti lidé i dost vědí. Což z nich dělá možná rychlejší zdroj informací než jsou přednášky, pokud samozřejmě víte, na co se zeptat.

Tuna dalších článků o Dreamforce je na internetu, stejně jako pár fotek či e-book s keynote Marca Benioffa.

Chcete se dozvědět víc?

Pokud vás zajímají i další postřehy lidí, kteří se Dreamforce zúčastnili, tak určitě doražte 31. října do Era svět na Jungmannovo náměstí. Od 17 hodin zde bude probíhat meetup, na kterém budu společně s Alešem Jeníkem, Tomášem Kolínem, Danielem Urminským, Martinem Krchnákem a Janem Skápou prezentovat, co nás doopravdy zaujalo.

A nezapomeňte se také zaregistrovat, ať se včas dozvíte o Dreamforce 2017!

Zajímá mě tvůj názor