Jídlo na prvním místě, Hartwigovi

Jídlo na prvním místě, obálka knihyPaleo, paleo, paleo. Už to dohnalo i mě. Když jsme naposledy odcházeli z knihovny, tak tam tuhle knížku zrovna někdo vrátil, takže jsem si ji odnesl hezky napnutý domů a pustil se do čtení.

Na rovinu přiznám, že jsem jí tak půlku moc nevnímal. Sacharidy, bílkoviny, vláknina, leptin, glukagon, kortizol, inzulín, cholesterol, omega kyseliny, nasycené, nenasycené. Jakmile zahlédnu tato slovíčka, tak mi hlava vypíná, nevnímá a nepamatuje si to. Takže pořád nevím co za co může a co je dobře, co špatně a jak se to navzájem ovlivňuje. Stejně tak neumím číst etikety na potravinách, takže setrvalý stav.

Standardy dobrého jídla

Čtyři jednoduché standardy, které by podle Dallase a Melissy mělo splňovat každé jídlo:

  • zdravá psychologická reakce aneb neovlivňuje mozek (podobně třeba jako to dělají drogy);
  • zdravá hormonální reakce aneb něco o leptinové a inzulinové rezistenci (tuším to má něco společného s pocity nasycení a hladu);
  • podpora zdravého trávení, tedy nezvyšují propustnost střevní stěny (tušili jste, že střeva jsou největší plochou, kterou vnímáme okolní svět, a že plocha tenkého střeva je podobná jako plocha tenisového kurtu?);
  • podpora fungování imunitního systému aneb záněty a autoimunitní onemocnění.

Jídlo jako původce nemocí

Geny jsou prý fajn, ale případné nemoci musí někdo spustit. A to dělá jídlo. Až jsem byl překvapen tou spoustou nemocí, o kterých jsem (naštěstí) v životě neslyšel. Stejně jako těmi, o kterých jsem slyšel – Parkinson a Alzheiher – a které jsou prý způsobeny jídlem, napadlo by vás to někdy?

Nemoci způsobené jídlem

Před čtyřmi léty mi vyskákala vyrážka na rukou, doktor pokrčil rameny, prohlásil mě za pozdního atopika, takže se toho prý do konce života nezbavím a můžeme to zkusit udržet na uzdě různými mastičkami. Mazání trochu flákám, někdy je to výrazně horší a jindy zase výrazně lepší, ale zatím jsem si to nikdy nedal do souvislosti s konkrétním jídlem. Asi je čas to udělat.

První, druhé a třetí jídlo

Přestaňte používat tradiční termíny snídaně, oběd a večeře. Dá vám to mnohem větší svobodu dát si k jídlu, nač máte chuť, co zrovna mají v obchodě či na trhu.

Na první pohled těch povolených jídel moc nezůstane, takže by člověk – z jednoduchosti – asi opravdu sklouzl k těm vajíčkům ke každé snídani prvnímu jídlu. Steak si pořád nedokážu představit, ale třeba něco najdu.

Whole30

Třicet dní a během nich radikální změna jídelníčku, bez žádných podváděcích dní, výjimek a dalších „drobností“. Respektive pak ještě dalších deset pro opětovné zavedení některých vybraných potravin, aby se zjistilo, zda na ně člověk má nebo nemá alergii. Trochu mi uniká smysl, když podle Paleo stejně nesplňují nějaké ty standardy dobrého jídla, ale třeba to během toho měsíce pochopím.

To půjde. Dlaň masa a zbytek zeleniny bych mohl zvládnout, do ruky také poberu dost vajíček na to, abych se jich najedl. Jenom škoda té slaniny, která prý není úplně povolená. Leda by byla z nějakého super bio chovu – budu takový muset najít.

Začněte teď, neodkládejte to ani o den!

Ok, ok. Já se budu řídit radou z Paleo talku, že prý je důležité to dopředu pořádně nastudovat, aby pak člověk zbytečně netápal a neudělal nějakou neodpustitelnou chybu.

Navíc po přečtení této knihy pořád úplně přesně nevím, co si vlastně dávat k tomu prvnímu jídlu, tak si napíšu do Jana Melvila o knihu Whole30, která to snad vyjasní a pak se – ale HNED! – do toho pustím.

Jsem zvědav. Jdete do toho se mnou?

Kde tu knihu koupím?

U nakladatele Jana Melvila, případně na Martinusu. A určitě i na spoustě dalších míst.

Další odkazy k zapamatování/prostudování

  • Paleo snadno – tady je dokonce jídelníček na celý měsíc, jupí!
  • Delicious blog Lucie – lívance, muffiny a tuna dalších receptů. Sákryš, nepsali v té knize, že pouhým nahrazením surovin z toho lepší jídlo neuděláme?
  • Paleo Doupě blog
  • kurz Jak na Paleo dietu na Vím víc – pokud neradi čtete, tak tady to pro vás Michal Turna shrnul do hodinového kurzu

Zajímá mě tvůj názor