Salesforce dělá vše pro to, aby vzdělal komunitu kolem svých produktů. Trailhead jako jedna cesta k zábavnému vzdělávání a teď nová iniciativa #LightningChallenge, která by měla donutit přesvědčit administrátory, aby si prakticky osahali Lighning a ideálně se nebáli přepnout organizaci do nového vzhledu. Třeba Ráchel vypadá vysloveně nadšeně ze všech těch nových drobností.
Myšlenka je úžasná, deset úkolů, na každý den jeden a každý zabere maximálně 20 minut. Když víte jak na to, tak minutu až dvě. Každá jednotlivá vám ukáže jednu funkcionalitu Lightningu, kvůli které stojí za to upgradovat.
Před půl rokem jsem z toho nebyl moc nadšený, přestože funkcionality jsou hezké, ale pomalu začínám svůj názor měnit. Je to budoucnost, vypadá to hezky, jenom ve většině organizací čekám, až budou fungovat věci, které podle mého ti lidé často používají.
Co se naučíte?
- den 1 – zapnout Lightning – to je takový nutný základ, který neokecáme.
- den 2 – graf přímo v seznamu záznamů – je to drobný „detail“, který ale vypadá úžasně. Kouknete na seznam záznamů a ještě k tomu dostanete nějakou přidanou informaci, kvůli které jste dřív museli otevírat report. Dost často možná zbytečnost, ale vypadá krásně.
- den 3 – kalendářový pohled na libovolné záznamy – tohle mi přijde v určitém množství záznamů geniální, že můžete zobrazit kdy jste byli kde na schůzkách, zobrazit kdy jste podali jaké nabídky, dostali dary, nastoupili vám noví lidé. Úplně jsem si to teď dokázal představit v jedné organizaci, bohužel mají každý den stovky záznamů k zobrazení a pak už to vůbec hezké není. Kdyby ještě bylo možné ty záznamy přesouvat mezi dny, tak by to bylo úplně geniální.
- den 4 – konverze aplikace (v podání SF v podstatě soubor záložek) do Lightningu + její branding – možnost přidat logo a nastavit barvy je super, dřív šlo jenom zadat vlastní logo a barevně to úplně nepasovalo, teď je to o kousek dál. Na druhou stranu, opravdu tam nejsou zásadnější změny?
- den 5 – přidat na detail záznamu Lightning Component – tohle je podle mého největší kouzlo celého Lightningu. S-Controls zapadaly prachem, Visualforce stránky se až tak snadno nesdílejí, tohle je ale na appexchange a může se to podle mě rozjet ještě víc jak prodej aplikací. Chcete přehled států, kde máte nejvíc kontaktů? Vyřešeno!
- den 6 – změnit domovskou stránku jinak pro každý profil. Pohoda, mít jednu aplikaci, která opravdu celá vypadá jinak podle toho, jaký profil má uživatel přiřazen.
- den 7 – nastavit vzhled formuláře pro každou aplikaci jinak. Původně jsem nad tím pokrčil rameny, ale je pravdou, že pokud uživatele naučíme přepínat aplikaci podle toho, co se zrovna dělají (teď prodávám, teď se koukám na své úspěchy, …) a podle toho zjednodušovat vzhled formulářů, už mi to začíná dávat velký smysl.
- den 8 – vytvořit lightning dashboard – to je podle mě jedna z nejlepších věcí v Lightningu, protože to vypadá velmi hezky a narozdíl od starých dashboardů to jde velmi flexibilně měnit, každá položka může zabírat jinak velké místo a všechno dohromady to může být opravdu hezké.
- den 9 – vytvořit novou stránku pro aplikaci – taková velmi divná věc, na kterou nejsme vůbec zvyklí. Mít před sebou prázdný prostor, na který si mohu dát cokoliv chci. Konečně i aplikace v Salesforce mohou začít vypadat hezky, což ale znamená, že si budeme muset zvyknout na přizvání grafika, UI a UX lidí do projektu, protože to konečně začíná dávat smysl. Super!
Bylo to super
Poslední den byla otázka nejjednodušší – vymyslete si, co je pro vás nejlepší věc na Lightningu. Jednoduchá otázka, na kterou chcete honem rychle vychrlit odpověď, ale pak se zamyslíte a zjistíte, že těch nových a super věcí je tam opravdu hodně a jen těžko se vybírá ta, která je opravdu nejlepší.
Takže, co je pro vás na Lightningu to nejlepší?
Dík, zkusím.
A myslíš, že už je Lightning ve stavu, aby se v tom dalo udělat prostředí pro jednodušší organizaci?
Pokud jim nebude vadit, že není možné přidávat členy kampaní jinak než importem ze souboru, tak by to asi použitelné bylo. Mě ještě vadí, že není možné hromadně upravovat záznamy, ale uznávám, že to se typicky nepoužívá.
Chtěl bych to zkusit na nějaký reálný organizaci. Tak se s Petrou dohodnu, až bude mít nějakou fakt jednoduchou…