O Salesforce s Michalem Machem

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce (ti to prý mají zakázané). Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Michal Mach ze společnosti společnosti Enehano Solutions a k tomu student Vysoké Školy Ekonomické, kde studuje obor Aplikovaná Informatika na bakalářském studiu.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

K Salesforce jsem se dostal tak, že jsem se rozhodoval najít brigádu ve svém oboru. Když mi od Jirky bylo nabídnuto, zda bych nechtěl zkusit Salesforce a zda bych nechtěl začít pracovat pro Enehano Solutions, neváhal jsem. Věděl jsem, že chci zkusit něco nové, a proto mě tato nabídka zaujala. Jak jsem začal objevovat Salesforce, začal jsem také poznávat své schopnosti, zájmy a zjistil jsem, že mi začala vyhovovat role Developera. Baví mě, když mohu vytvářet nové užitečné věci. Jsem rád, že jsem mohl začít právě na platformě Salesforce.

Jak se vzděláváš v souvislosti se Salesforce, které zdroje doporučíš?

V Salesforce se člověk prakticky vzdělává každým dnem, když s ním přijde do kontaktu. Zdroje převážně čerpám přímo od Salesforce, který poskytuje širokou strukturovanou a přehlednou informační základnu, ať už to je dokumentace, nebo otázky a problémy, které řeší lidé mezi sebou po celém světě. Většinou zde vždy najdu to, co hledám. Díky rozsáhlému množství informací je radost se Salesforce pracovat.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Certifikační zkoušky jsou podle mě standardem, kterým se Salesforce snaží držet určitou znalost v dané oblasti. Certifikace se na první pohled mohou zdát až zbytečné, naučíte se, dostanete certifikát a navíc ho musíte obnovovat. Certifikace pro mě mají ale hlavní význam právě tehdy, když se musí obnovovat. Pomáhají člověku „doučit se“ to, co je v daném releasu nového a jaké funkcionality se objevili. Podle mě, právě obnovy certifikací naplňují samotný význam celého certifikačního řetězce.

Jak se Salesforce v Česku prodává, slyší na něj firmy?

Podle mě je Salesforce v Čechách stále ve vývinu. České firmy se zatím „učí“ na Salesforce slyšet. Když se umí správně podat to, co je Salesforce všechno schopný dokázat, tak si myslím, že dokáže zaujmout i náročného zákazníka.

Myslíš, že jsou v Salesforce jasně oddělené role administrátor, vývojář, konzultant nebo se to hodně prolíná (či může prolínat)?

Nechci říct, že jsou tyto role striktně oddělené, vždy je potřeba mít základní přehled i o ostatních oblastech. Musíte vědět, s čím můžete v dané oblasti počítat. Vždy je to specializovaná oblast, na kterou jste zvyklí, a ve které se ale vždy vyskytne něco z ostatních oblastí. Z mé strany je zapotřebí mít přehled, co které oblasti v Salesforce pokrývají a čím se zabývají. Člověk ale nemůže pracovat se vším a všechno umět, i když bych si to v případě Salesforce i přál.

Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Ano, používám. Ať už se jedná o aplikaci pro Salesforce staženou z AppExchange nebo o aplikace, které podporují práci se SF. Můj nejoblíbenější nástroj je v současné době asi Welkin Suite, který hojně využívám právě pro vývoj Salesforce. Nabízí spoustu možností a funkcí, které standardní Developer konzole nedokáže. Usnadňuje mi práci a šetří čas.

Jedna funkce, kterou máš nejraději?

U mě to je to asi široká možnost customizace v rámci administrace a UI. Potřebujete objekt pro ukládání specifických záznamů, který je nestandardní? Jednoduše si ho můžete v administraci naklikat a to včetně různých typů polí, validačních pravidel a dalších užitečných věcí. Navíc Lightning podporuje i grafické rozmisťování komponent na stránce záznamu.

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Asi bych si přál, aby Salesforce přišel s novým vývojovým prostředím, ve kterém se nechají pohodlně vyvíjet veškeré funkcionality, které Salesforce umožňuje. Současná nativní developerská konzole je pro vývoj téměř nepřijatelná a většinou je potřeba se přiklonit k aplikaci třetí strany, která umožňuje vývoj a komunikaci se Salesforce.

Co je na zavádění Salesforce nejtěžší?

Jelikož je Salesforce známý svoji customizovatelností, tak je potřeba vždy zjišťovat do jaké míry a jak náročné by bylo danou funkcionalitu nastavit. Salesforce nabízí spoustu možností, ale nejsložitější je nejspíše asi rozmyšlení, kolik času i prostředků by daná customizace stála. Je potřeba neustále hledat kompromisy mezi tím, co je zákazníkem požadováno a tím, co je člověk za daných okolností a možností schopný v Salesforce vyvinout.

Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?

Salesforce Lightning bych rozhodně doporučil. Je to rozhodně krok vpřed. Pokud se podíváte na Classic verzi a po té přepnete na Lightning, už první pohled na Vás udělá dojem. Na Lightningu mi jako nejlepší přijde právě nové uživatelské rozhraní, které Salesforce dává nádech budoucnosti. Všeobecně se jedná o lepší zobrazení dat a hlavně reportů a dashboardů.

Občas mi ale přijde, že některé funkcionality, zejména v setup módu, někdy nefungují korektně a pro správné použití je třeba se přepnout do Classicu. Navíc, pokud je zákazník dlouho zvyklý na Classic verzi, tak se nejdříve těžko přechází do Lightningu, protože struktura nastavení je nepatrně odlišná od původní verze, a snáz se vše hledá v Classicu, který znáte.

Ale mé doporučení pro Lightning platí, nabízí spoustu nových funkcionalit a myslím si, že v budoucnosti bude postupně nastávat úpadek Classic verze a nastane plynulý přechod do Lightningu.

Jak držíš krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádíš u zákazníků nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?

Musím přiznat, že někdy je opravdu těžké sledovat všechny nové funkcionality, které Salesforce nasadil pro daný release. V tomto případě mi pomáhají certifikace, které mám. Pokaždé, když je musím obnovit, si projdu všechny nové prvky, které jsou důležité pro daný release a oblast, která se certifikace týká. Pokud existuje nějaké vylepšení, které Salesforce začal nabízet a najde se i zákazník, kde by se tato funkce mohla efektivně uplatnit, neviděl bych důvod, proč ji nenabídnout.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Tak za mě samozřejmě „ten“ Salesforce 😀

Zajímá mě tvůj názor