O Salesforce s Jirkou Machem

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce (ti to prý mají zakázané). Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Jiří Mach, matfyzák, který má rád obchod a marketing.  Před třemi lety společně s kolegou spolu-založil firmu na výrobu dřevěných designových šperkovnic Fain Wood. A protože se zamiloval do Salesforce, tak před rokem založil společnost Enehano Solutions, která je konzultačním partnerem Salesforce a IBM se zaměřením na oblast CRM, obchodu, marketingu a business intelligence.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

K Salesforce jsem se dostal poměrně nedávno. Ještě v předcházejí firmě jsem přemýšlel o jakou platformu rozšířit portfolio námi poskytovaných služeb pro marketing a obchod. A Salesforce z toho vyšel jako jasná volba. Uchvátil mě natolik, že jsem se rozhodl si založit vlastní firmu, která se specializuje právě na Salesforce a s tím spojené služby pro zákazníky.

Moje role je primárně v péči o naše zákazníky, projekty a kolegy. Ale protože jsme start-up, tak to znamená, že občas dělám asistenta, účetní, office managera a pokud si to situace žádá, tak si rád vyhrnu rukávy a jdu programovat (přece jen občas musím ten matfyz využít).

Jak se vzděláváš v souvislosti se Salesforce, které zdroje doporučíš?

Na začátek mi přijdou super Trailheady a všechno kolem nich. Člověk v nich postupně poznává celý Salesforce ekosystém. Ale samozřejmě nejlepší je praxe, projekty a Google. A pokud je čas, tak si čtu články o novinkách a trendech v oblasti CRM.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Podle mě žádný test praxi nenahradí. Certifikační zkoušky jsou dobré pro ověření/potvrzení znalostí. Ale samozřejmě záleží, jak k tomu kdo přistupuje. Je možné se během víkendu naučit testové otázky a udělat certifikaci. Nicméně potom se samozřejmě nedá výsledek porovnávat s člověkem, který má rok praxe, ale certifikát ještě nemá.

Jak se Salesforce v Česku prodává, slyší na něj firmy?

Podle mě boom Salesforce v ČR teprve začne. Tím, jak firmy začnou nahrazovat svoje staré CRM řešení a přecházet z on-premise na cloud. Zároveň je to i výzva pro nás partnery, abychom kolem Salesforce budovali komunitu, brand a edukovali trh. Když to srovnám s konkurenčním Microsoftem, tak tady máme rozhodně, co dohánět.

Myslíš, že jsou v Salesforce jasně oddělené role administrátor, vývojář, konzultant nebo se to hodně prolíná (či může prolínat)?

U nás preferuji, aby každý administrátor měl alespoň částečný přesah do vývoje. Všichni vývojáři vždy procházejí administrací a u konzultantů považuji částečný přesah do administrátora a vývojáře jako nutnost. Díky vzájemnému prolínání jsou potom projekty efektivnější a zbytečně se neprogramuje to, co je možné jednoduše provést v administraci. Zároveň konzultant nemůže dobře radit zákazníkovi, pokud by systém znal jen z „rychlíku“.

Jediné, kde si dovedu představit oddělení rolí administrátor a vývojář jsou velké projekty s definovaným zadáním, kdy tím optimalizujeme náklady na projekt pro zákazníka.

Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Určitě AppExchange je opravda skvělá platforma a považuji to za konkurenční výhodu oproti ostatním CRM. Navíc většinou, když vymyslíme nějakou aplikaci, kterou bychom mohli vyvinout, tak zjistíme, že na AppExchange už existuje 🙂 Z těch nejoblíbenějších je to MailchimpJitterbit Cloud Data Loader.

Jedna funkce, kterou máš nejraději?

Není to sice úplně funkce, ale nejradši mám AppExchange.

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Dotáhnout podporu pro Lightning. Nové UX se mi opravdu líbí a přál bych si, aby na něj zákazníci migrovali ve velkém 🙂

Jak držíš krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádíš u zákazníků nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?

Přiznám se, že to není úplně snadné. Rozvoj Salesforce je určitě rychlejší než časová okna na vzdělávání 🙂 Ale snažím se neustále sledovat trendy a pokud mě něco zaujme, tak si to rád projdu do detailu.

Ale ze zkušenosti většina zákazníků používá pouze zlomek toho, co Salesforce nabízí. Tj. nejdřív se snažíme vytěžit maximum z jádra Salesforce a až poté se zaměřujeme na Hi-Fi features.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Rozhodně ten Salesforce.

Zajímá mě tvůj názor