Jak na monitorování sociálních sítí

V rámci své práce produktového manažera jsem si začal klást otázku jak co nejlépe monitorovat sociální sítě případně celý internet. Náš marketing pravidelně sleduje firmy, které považuje za naši konkurenci, ale s vyhledáváním nových konkurentů je trochu potíž. Do toho by bylo zajímavé vědět co se kde šustne o nás a hlavně sledovat informace, které se mohou hodit pro další vývoj produktů – typicky u Datových schránek je to skoro nutností. K tomu se začínáme zapojovat do těch „opravdových sociálních médií“ (Twitter, Facebook) a pokud by byl nástroj, který by mi pomohl s publikováním tak by to mohlo být zajímavé.

A tak jsem se pustili do hledání něčeho, co by nám mohlo pomoci. Nejdřív je nutné si říct, co opravdu potřebujete. Toto jsem si řekl:

  • sledovat co se o nás píše
  • sledovat věci souvisejících s našimi produkty, např. Datové schránky
  • najít věci, které přímo nesouvisí s tím co děláme, ale mohly by nás inspirovat
  • primárně vždy řešit požadavky jednoho člověka (mě), nepotřebujeme týmové řešení pro sledování přiřazení úkolů k řešení
  • Twitter a Facebook v tuto chvíli nejsou pravděpodobně primární kanál pro komunikaci našich zákazníků, ale chceme je také sledovat
  • mít možnost snadno publikovat na Twitteru a Facebooku včetně možnosti naplánování zveřejnění
  • vědět zda jsme informacemi zveřejněnými na Twitteru a Facebooku někoho zaujali je plus

A pak už jsem se pustil do hledání vhodných nástrojů. V průběhu hledání vyplynulo na povrch pár dalších informací, které určitě zaujaly a mohou posloužit i dalším:

Co jsem našel?

<$DXContinueReading$>

Argyle Social

Nabízí publikování zpráv v nastaveném čase případně automaticky z RSS, hezké je možnost každou zprávu přiřadit k určité kampani nebo publikovat v různých podobách na různých sítích a účtech. Hezké je také sledování odezvy na vaše zprávy, ať už jsou to odpovědi, retweety nebo Likes. K tomu všemu report vývoje fanoušků/následovníků, zveřejněných příspěvků a interakce s nimi v čase případně v kampani, takže jste schopni sledovat jak je kampaň úspěšná.

Nenašel jsem asi jediné – možnost vyhledávat co se kde píše a tak si rozšiřovat obzory nebo mít možnost reagovat. Špatně jsou také kódované české znaky, nezkoušel jsem jak dopadnou vytvořené příspěvky, ale přehled příspěvků vypadá špatně a díky tomu i dost nepřehledně.

Cena: od 149$/měsíc

Argyle Social

Ataxo Social Insider

Jediný český produkt, který se orientuje na to, co prý umí dobře – na vyhledávání. Uživatelské rozhraní je jednoduché, žádná zbytečná cingrlátka, ale neuvěřitelně funkční.

Nalezené příspěvky dělí do kategorií, podle toho kde je nalezl, hledané výrazy umožňuje řadit do skupin a tak sledovat všechna slova týkající se jednoho produktu na jednom místě. To je hodně šikovné, navíc to člověka neomezuje od možnosti fitrovat opravdu až výskyt konkrétního slova.

Navíc umí skloňovat a tak stačí slovo zadat jednou a automaticky dochází k jeho skloňování. To přirozeně ostatní nástroje nemají, ale pořád nevím, zda to opravdu potřebuji nebo si raději sledovaná slova zadám ve všech pádech (a samozřejmě časech a rodech).

Krásný je graf výskytu slov, kde na časové ose vidíte, jak se měnil poměr nalezených slov a můžete tak snadno najít, kdy bylo které téma populární. Není úplně dokonalý (po najetí na příslušný den a slovo neukáže počet výskytů), ale určitě pomůže v orientaci.

Neumí ale takřka nic jiného – nalezené příspěvky není možné někomu přiřadit k vyřešení a sledovat jak se na ně odpovědělo (je možné je zaslat emailem nebo exportovat, ale nemáte přehled co už jste vyřídili a co ne).

Cena: od 10 000,-

Ataxo Social Insider

Crowdbooster

Produkt, který je aktuálně v beta verzi a už vypadá dobře. Je orientovaný jedním směrem – pouze na Twitter. S ním umí vyhodnocovat dostupné údaje, publikovat nové příspěvky nebo vyhledávat (podle všeho české znaky dělají problémy).

Hned úvodní prostor je věnován přehledu úspěšnosti vašich příspěvků a kolik oslovili lidí – v okamžiku, kdy vás někdo retweetuje tak ta čísla mohou vyskočit hezky vysoko a vidíte proč. K tomu časy, kdy se vyplatí psát, protože vás sleduje pravděpodobně nejvíc lidí.

Přehled nejčastějších retweeterů je také krásný, naproti tomu „Influential Followers“ moc nevěřím – to že mají hodně následovníků vůbec neznamená, že jsou využitelní.

Mínusy? Neumí vůbec nic jiného, ale to mi u něj kupodivu nevadí.

Crowdbooster

Google Alerts

Zní to možná divně, ale tato služba dostupná zdarma se může také hodit. Vyhledává všechno co chcete po celém internetu v pravidelných intervalech a novinky reportuje pomocí emailu nebo RSS kanálu. Otázkou samozřejmě je, jak rychle bude příslušný zdroj zaindexován, ale tato nevýhoda je asi vyrovnána šíří prohledávaných stránek a proto ideální na monitoring novinek souvisejících s určitým tématem.

Google Alerts

HootSuite

Podle upoutávky na webu nejkomplexnější nástroj, který by měl umět všechno – publikovat, vyhledávat, přiřazovat k řešení; Facebook, Twitter, LinkedIn, Pingmf, Myspace a další.

Uživatelské rozhraní je takové jednoduché a moc nepřitahuje. O to lépe možná slouží. Každý příspěvek je možné někomu přiřadit, překvapivě to jde pouze u těch nalezených nebo když jste byli zmínění, u příspěvků sledovaných osob máte smůlu.

Statistiky znějí podle názvu hezky, ale překvapivě jsou podle všeho určeny jenom odkazům na doménách ow.ly nebo ht.ly, dozvědět se něco o běžném příspěvku je nemožné. Advanced Analytics a Facebook Insights jsou dostupné pouze pro placené účty 🙁

Příjemný je seznam lidí, které jednotlivé účty sledují nebo kterými jsou sledovány včetně jejich Klout scóre, které je vyplněno pouze u některých.

Umí toho hodně a o to víc mi chybí možnost sledovat úspěšnost příspěvků, množství kliknutí na odkazy nebo seznam reakcí a retweetů příspěvků.

Cena: zadarmo a dráž

HootSuite

Sprout Social

Graficky zatím nejhezčí nástroj, který zvládá Twitter, Facebook, LinkedIn, v business edici i Foursquare a Gowallu. Umí vyhledávat na Twitteru i webu, publikovat informace v nastavený čas a sledovat jejich dopad. Konečně se také dozvíte něco o těch, kteří vás sledují – jejich věk, pohlaví, jak rostl jejich počet a současně jak se mění vaše pozice v komunitě, kolik lidí jste dokázali zaujmout a jak moc se angažujete. Pro ty, co mají rádi grafy prostě ideální nástroj.

V další verzi bychom se měli těšit i na možnost přiřazování příspěvků někomu k řešení a pokročilé reporty, tak uvidíme co přinese.

Sprout Social

Nepříjemnost jsem našel ve vyhledávání – na Twitteru vyhledává až od okamžiku zadání klíčového slova, takže šance vidět starší příspěvky (předtím než jste ho zadali) je tady nulová. Také mi úplně nevyhovovalo nastavení vyhledávání vždy pro konkrétní účet, ale když se nad tím člověk zamyslí tak to smysl dává, spíš kdyby někdo chtěl vidět všechny výsledky na jedné stránce tak má smůlu.

Cena: od 9$/měsíc

Sprout Social

TweetDeck

Konečně něco, co se musí nainstalovat a není to jenom webová stránka. Osobně ho už používám pořádně dlouho, integrace s LinkedIn, Facebookem a Google Buzz je skvělá, možnost plánovat zveřejnění příspěvků nechybí stejně jako vyhledávání.

Zamrzí nemožnost vidět k jakému příspěvku se vztahuje odpověď (což na webovém rozhraní Twitteru je možné) a samozřejmě všechny chybějící statistiky a předávání příspěvku k řešení, které předchozí řešení mají. Takže se statistikami vám moc nepomůže.

Cena: zdarma

TweetDeck

Další

A další, které jsem prakticky netestoval, protože trial verzi nenabízejí nebo ji podmiňují číslem kreditní karty/PayPal účtem – beevolve, Viralheat, Expion, SocialFlowradian6.

Závěr

Pár dní strávených zkoušením a co jsem zjistil? Že mi TweetDeck maximálně vyhovuje pro většinu operací, které potřebuji. Google Alerts budu dál používat na hledání informací souvisejících s našimi produkty a pravděpodobně mi vyhovuje víc než Ataxo Social Insider, který limituje počet prohledávaných zdrojů. No a pokud někdy budu potřebovat podrobnější statistiky tak sáhnu buď po Sprout Social nebo budu testovat další věci, na které už jsem neměl sílu.

1 komentáře

  1. PS: zmínka nalezena pomocí ASI už kolem poledne 🙂 jinak do přehledu nástrojů na monitoring můžete případně přidat ještě naše Klábosení: { Link } – vyhledavač v archivu CZ/SK Twitteru (jde více než dva roky do historie a je zdarma).

Leave a Reply