V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji
Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Tomáš Polák ze společnosti Exclusive Tours.
Exclusive Tours je společnost, která Vám přináší to nejlepší z luxusního cestování, kvalitní produkty a zážitky pro náročné. Nasloucháme a pozorně vnímáme vaše přání, snažíme se poznat, kdo jste. Každá dovolená s naším rukopisem je proto unikátní, připravena s porozuměním a péčí. Chceme vás inspirovat a zahrnout požitky, které máte rádi. Dovolenou vnímáme jako nejlepší okamžiky vašeho života a podle toho se také staráme o její hladký průběh.
Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?
Pro Exlusive Tours pracuji jako analytik a také jako osoba zodpovědná za veškerý chod IT systémů, zejména pak Salesforce. Dostal jsem se k tomu velmi netradiční cestou, v rámci jiného projektu, kterým byl před pár lety vývoj mobilní aplikace pro VIP klientelu. Postupem času jsem začal řešit i technické záležitosti pro oblast Salesforcu, až jsem jej více poznal a nyní jej mám plně na starosti. Tudíž jsem s klíčovými uživateli neustále v kontaktu a snažím se vyslyšet a vymyslet řešení na každé jejich přání, které mi pomáhají plnit i externí dodavatelé.
Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?
Celý život se vzdělávám různými kanály, v poslední době zejména různými odbornými fóry, návštěvou konferencí a networkingem. Dále pak využívám YouTube, a oficiální support Salesforce. Vyzkoušel jsem si i Trailhead pro nějaké oblasti, ale jelikož nejsem programátor a nikdy už nebudu, tolik mě to nechytlo. Obecně ale říkám, že nyní lze vyřešit vše, a k tomu stačí v podstatě jen Google search. Komunita kolem Salesforce je velmi široká a téměř vždy jsem na různých webech nalezl odpověď na problematiku, kterou jsem hledal.
Používáte Salesforce celá organizace nebo jenom pár lidí? K čemu ho používáte, je to klíčová aplikace nebo jedna z mnoha?
Používají jej všichni naši zaměstnanci na všech pozicích, od asistentky, přes finance, Travel Designéry a Travel Consultanty a v neposlední řadě i vedení společnosti. Salesforce je jádrem naší společnosti a umožňuje Exclusive Tours neustále růst.
Dokážeš si tipnout, kolik procent funkcionality používáte?
Co se týče Salesu, tak myslím kolem 80%. Neznám tedy veškerá zákoutí a možnosti SF, ale využíváme toho opravdu hodně a navíc využíváme několik modulů, které jsme si na zakázku nechali vyrobit.
Co bylo na zavádění nejtěžší?
To bohužel nemohu podrobně popsat, jelikož jsem v době implementace Salesforce do Exclusive Tours ještě nepracoval. Nastoupil jsem zde cca půl roku po zavedení systému do provozu. Nicméně co jsem měl možnost toto téma diskutovat s kolegy, tak nejtěžší bylo naučit zaměstnance pracovat s novým systémem, který byl pochopitelně jiný než ten předchozí. To je obecně vždy největší komplikace.
Máte v zásadě standardní implementaci nebo jste si ji nechali masivně upravit a vyvinout hodně věcí na míru? Pokud vyvinuto, co klíčového vám chybělo?
Je to u nás tak 70/30, kdy 30% jsou moduly a funkce vyvinuté na míru. Klíčovým bodem, který se vyvíjel ze začátku byl modul Cash Flow. Dále jsou to poté moduly týkající se fakturace, pojištění a další menší funkce umožňující zaměstnancům pracovat efektivně. Neustále pak podobné úpravy vymýšlíme a vytváříme, hlavně podle toho jak se mění trh a také situace uvnitř naší společnosti.
Jedna funkce, kterou máš nejraději.
Žádná mě momentálně nenapadá, nemám nějakou vyhraněnou, ale líbí se mi obecně moderní mobilní aplikace Salesforce. Vše je tak vždy při ruce.
Nicméně nejdůležitější funkcí (respektive vlastností) je dokonalá kvalita dostupnosti a stability systému. Pohybuji se v IT již nějaký ten rok a s lepším systémem jsem se prozatím nesetkal. Klobouk dolů.
Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?
Možnost administrovat systém z prostředí mobilní aplikace.
Jak držíte krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádíte nové funkce tak jak přicházejí nebo vás nové funkcionality nezajímají?
Hodně nových funkcionalit je v Lightningu, tudíž je nevyužíváme. Ale čas od času nějaké novinky využijeme.
Chystáte přechod na Lightning? Co vás přitahuje/odrazuje?
Zvažovali jsme to před rokem, ale odrazuje nás od toho nekompatibilita Lightningu s několika moduly, které máme vyvinuty na míru a musely by se předělat. Ale to by nebyl takový problém, horší jsou dvě věci. Zaprvé, že Classic je mnohem kompaktnější v zobrazení, tzn. na jedné obrazovce vidí uživatel bez klikání na různé záložky mnohem více informací najednou. A za druhé, že Lightning je pomalejší v odezvě systému.
Ta Salesforce nebo ten Salesforce?
Ten
Vůbec nevím vo co de, ale synek to hezky vysvětlil!?
🙂