V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji
Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Tadeáš Brzák ze společnosti AspectWorks.
Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?
Jako slepý k houslím. Vždycky jsem chtěl programovat v javě, ale náhodou jsem se při škole nechal zaměstnat jako „salesforce developer“. Na pohovoru mi řekli, že se tam programuje v jazyku, který je v podstatě java. Netušil jsem do čeho jdu, ale časem jsem si SF oblíbil a už jsem u toho zůstal.
Původně jsem tedy byl vyloženě developer, pak jsem ale nastoupil do AspectWorks a začal jsem se zapojovat i do takových těch věcí „okolo“. Analýzy, odhady, schůzky se zákazníky, support, občas třeba i školím nováčky. Taková děvečka pro všechno. U nás se tomu říká prostě „konzultant“. Ale stejně nejraději programuju.
Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?
Já se vzdělávám hlavně praxí, vždycky když narazím na problém, tak se nakonec dozvím něco nového 🙂 Hodně se dozvídám i při certifikacích, člověka to donutí projít si i věci, ke kterým se normálně nedostane. Ale nejlepší zdroj je kolektiv v práci. Podařilo se nám postavit skvělý tým a líbí se mi, že kolegové, které jsem třeba před rokem zaučoval, jsou dnes už v některých oblastech dál, než já, a můžu se od nich přiučit.
Pak klasicky trailheady, dokumentace, google.
Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?
Asi jako každé vzdělání, praxi to samozřejmě nenahradí, ale určitou vypovídající hodnotu určitě mají. Jak už jsem zmínil, největší přínos vidím v tom, že se člověk dané téma opravdu (alespoň na chvíli) naučí. Když o tom tak přemýšlím, tak ze začátku jsem to tak nevnímal, protože jsem dělal certifikace z témat, která jsem uměl. Teď už jsem se přesunul k certifikacím z oblastí, kde už si tak jistý nejsem. Takže jejich vzdělávací přínos momentálně opravdu pociťuji.
Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?
Určitě se to prolíná, ale spíš z té vývojářské strany. Řekl bych, že každý vývojář se nakonec tu administraci naučí. I k těm nejzatvrzelejším to nakonec nějak prosákne. Ale v opačném směru se to moc neděje, pokud je někdo čistě admin, nejspíš se mu nestane, že za rok se jen tak „mimochodem“ naučí psát apex 🙂
Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?
Jako programátor přirozeně nejvíc používám IDE, u mě jednoznačně IntelliJ IDEA s pluginem Illuminated Cloud. Taky hodně používám prohlížeč (Operu) a google 🙂
Jedna funkce, kterou máš nejraději?
Log in as. Usnadňuje to opravdu hodně věcí..
Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?
Asi nejvíc by se mi líbilo, kdyby věci, které mají fungovat, opravdu fungovaly 🙂 Bohužel to není samozřejmost. Hodně je to vidět třeba na process builderu, který je sice děsně super, ale jakmile dojde na nějakou serióznější práci, skončí process builder skoro vždycky přepsaný do triggeru.
Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?
To strašně záleží na zákazníkovi. Jsou takoví, kteří jsou rádi, že adaptují salesforce alespoň nějak a nové funkce opravdu neřeší. Pak jsou takoví, kteří se o to vyloženě zajímají a když je něco zaujme, hned přemýšlí, jak by se to dalo využít. Ale určitě jsem neměl tolik zákazníků, abych v tomhle mohl dělat nějaké závěry.
Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?
To záleží. Pokud se při nasazení přenášejí data ze starého systému, tak obvykle bývá největší problém právě to. Jiný datový model, duplicity, bordel v datech…
U jiných projektů bych zase řekl, že nejtěžší je najít společnou řeč se zákazníkem, zjistit co opravdu potřebuje a vysvětlit to i jemu. Měli jsme zákazníka, který pracoval výhradně v gmailu. Měli jednu schránku pro asi deset lidí, spoustu složek, tagů, různě barevné hvězdičky… Používali to opravdu až na limit. Když se dostali do bodu, kdy už to dál takhle nešlo, rozhodli se pro salesforce. A byl obrovský problém vysvětlit, že salesforce není gmail, že má jinou logiku. Vždycky, když jsme jim něco navrhli a předvedli, řekli nám: „ale my to v gmailu děláme jinak“.
Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?
Je to pořád relativně novinka a je to plné bugů a nedodělků. Navíc se na obrazovku vejde strašně málo informací a díky client-side architektuře umí být i hodně pomalý. Na druhou stranu je to ale budoucnost, umí spoustu nových věcí a nabízí obrovské možnosti pro vývojáře. Jsou věci, které bychom v classicu dělali jen velmi těžko, ale v lightningu je to paráda. Zákazníkům bych přechod určitě doporučil.
Ta Salesforce nebo ten Salesforce?
Ten.