V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce (ti to prý mají zakázané). Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji
Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Josef Gorgan, vývojář a analytik ve společnosti ASSIST, kteří si Salesforce naimplementovali sami a pak se stali partnerem Salesforce.
Jak jsi se k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?
Přivedl mě k němu kolega a společnými silami jsme jej prosadili u nás ve firmě. Prosadili tak, že jsme jak nasadili firemní SF, tak jsme i rozjeli celý SF tým a stali se partnerem. Aktuálně vedu celý Salesforce tým (okolo 7 lidi) jak po konzultační tak po technické stránce.
Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?
Používám Youtube (hlavně videa z Dreamforce), potom Trailhead, help.salesforce.com a občas se účastním konference pro vývojáře/konzultanty. Nejlepší je ovšem řešit problémy na projektech, kde se člověk naučí nejvíc.
Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?
Mám sice certifikace (Admin a Force.com developer) a rozhodně je důležité mít aktuální znalosti (vzhledem k častým změnám v Salesforce), ale praxi nic nenahradí 🙂
Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?
Z mé zkušenosti se to prolíná a každý kdo dělá v Salesforce by měl mít znalosti z více odvětví, i když se ubírá spíše konkrétní cestou.
Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?
Ano, oblíbil jsem si Zynbit (spojení s Outlookem, GMailem a Office365) a Sprinx Ares. Jsou jednoduché a zdarma.
Jedna funkce, kterou máš nejraději?
Z hlediska admina/konzultanta/vývojáře – rozhodně Lightning Out. Proč nevyužít možnosti Lightning Component, vzít tu komponentu a plácnout ji někam mimo SF. Usnadněná práce a bezva řešení, když firma už používá Podnikové aplikace, tím můžu v té podnikové aplikaci udělat „rouru“ do SF, aniž by měl otevřené dva taby v prohlížeči.
Uživatelská funkce – Lightning Console.
Kdyby sis mohla přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?
– Změní cenovou politiku 🙂 Zlevnit, často se setkáváme s problémy, že SF je drahý, tím jsou naše obchodní příležitosti ztraceny 🙁 Změnit tedy cenovou politiku, aby SF bral ohledy na region.
Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?
Většinou neřeší, až když začnou něco potřebovat v rámci procesu, tak se ptají.
Ta Salesforce nebo ten Salesforce?
Ten !!! Když už na něj nadávám, můžu tak nadávat směrem k muži což je příjemnější 🙂