Blížící se konec roku jsem měl ve znamení konferencí. Ve stylu „každý týden zvládni jednu“ jsem celý blok začal konferencí WebTop100.
Dojmy jsou hodně smíšené. Vlastně na twitteru jsem je shrnul dost krátce
Prý to mělo být letos hodně konkrétní, když už jsme za to zaplatili tolik peněz. Nějak si dokážu představit přednášky, které budou ještě výrazněji konkrétní. Tak alespoň pár myšlenek, které jsem si zapsal z různých přednášek.
Jiří Suchý, ex O2
- Redesign webu se nedělá, když jsou zásadní problémy – ty se řeší operativně
- Redesign sice může být drahý, ale u nás to bylo méně jak 2 měsíční výdaje na reklamu nebo roční PPC kampaně nebo polovinu ročních nákladů na správu – návratnost tedy mohli mít rychlou
- Ptejte se lidí na jejich očekávání nikoliv na požadavky (to je možná ve stejném smyslu jako Henry Ford říkal, že lidi nechtějí auto jenom rychlejší kočár)
- Lidem představujte komplexní celky nikoliv detaily – pak se totiž začnou hrabat v tom, že ten puntík má být kousek víc vlevo a jestli je tou správnou korporátní barvou
Petr Štědrý, Dobrý web
Přednáška o jejich revolučním způsobu designu webu. V podstatě jsem si z toho odnesl, že nechají klienta aby si namaloval jak se mu to bude líbit a možná ho při té tvorbě jemně usměrňují co by to mohlo dělat líp (ale ne moc). Klienti jsou nadšení, což se ani nedivím, protože to vypadá přesně tak jak chtějí – což ovšem nic neříká o tom, jak to má vypadat.
Díky tomu ale současně udělají redesign rychle, konkrétně za 14 dní (a pak z něj vypadlo, že to byl jenom koncept webu, další 2 měsíce programovali a dotahovali to).
Danial Frouz
- Testujte průběžně nikoliv na konci
- Stanovte si cíle a očekávání
- Nemusíte nutně navrhovat homepage pokud na ní lidé nechodí, soustřeďte se na místa, kam chodí.
- Podporujte vracející se návštěvníky – ukládejte navštívené produkty, kalkulace, nastavené vyhledávání, nedokončené věci, košík, …, zkrátka všechno. Většina lidí v tuto chvíli dostala strach, zda tím návštěvníky naopak nevystraší
- Dejte si práci se speciálními texty pro Google, který je zobrazí ve výsledcích (tedy nikoliv jiné stránky, ale používat meta tagy, které prý Google ve výsledcích zobrazuje – čemuž zase odporuje nějaký test, který jsem teď někde četl)
Jiří Chomát, Seznam
Provedl krásné shrnutí vývoje Skliku, ale vlastně nic moc neřekl. Snad jen, že nás příští rok čeká kompletně nový Sklik, ale nevšimneme si toho a že přes ně můžeme inzerovat na super serverech jako je Nova, Novinky, Internet Info, Super.cz a další a zasáhnout tím 90 % internetové populace v ČR.
Petra Brodilová, Google
Představila AdWords, konkurenci Skliku. A udělala to dobře, prezentace bavila, plná věcí, které bych měl a chtěl vyzkoušet a to celé podpořené studiemi od jejich top inzerentů. Takže k vyzkoušení:
- remarketing (nastaveno, ale zatím se snad nikdy nezobrazilo, jak málo lidí nám na stránky chodí :-))
- cílení na zájmy (ty naše business zájmy kupodivu nikdo nemá a na volný čas necílíme)
- adplanner – ukáže zájmy lidí, kteří navštěvují mé stránky
- display campaign optimizer – chce masu lidí, ale pak nádherně funguje
- admob – reklama v mobilech
- true view video reklama – když jsem ji zkoušel naposledy, tak ještě v ČR nebyla zapnutá. A zase přemýšlím, zda najdeme videa, před kterými by naše reklama nerušila a mohla mít zásah
Ondřej Kratochvíl
Povídání o user experience na webu. Takže si dejte pozor na:
- dlouhé a složité navigace
- mít jasnou myšlenku proč ten web existuje
- přepínání mezi jazyky bývá vpravo nahoře, je důvod, aby u vás bylo jinde?
- kde uživatel najde vyhledávání (u nás nikde, prostě jsme na něj nějak zapomněli a nepovažovali za důležité)
- UX se u nás věnuje málo lidí, jsme cca 3 – 5 let za světem a tak to celkem přirozeně přitahuje špatné lidi, protože i tak najdou práci, akorát je otázkou, zda to tím nezničí i všem ostatním
Martin Kalda
O grafice na webu
- mít manuál k webu by mělo být v dnešní době pravidlo
- 7 položek v menu maximálně (splňujeme, hurá!)
- napište texty na web, zkraťte je a pak jich polovinu smažte (tahle poučka je poslední dobou slyšet dost často)
- držte jeden vizuální styl (byť microsity by mohly být jiné, ale pořád musí existovat něco, aby se to snadno navázalo na firemní web)
Michal Špaček
Odborník na bezpečnost, který nám v přímém přenosu ukázal zničení jednoho webu. Což se setkalo s bouřlivým smíchem i kritikou za neetický hacking. A současně i se skvělou odezvou od společnosti, které se to stalo. Co se mu dál nelíbilo?
- nefunkční weby bez www (také nesnáším)
- neošetřené chyby 404
- neošetření XSS – prý u 30 % webů, které byly přihlášeny do soutěže WebTop100
Závěr
Fotozáznam celé akce existuje a je volně přístupný, prezentace jsou dostupné pouze pro účastníky a k tomu se můžete potěšit všemi hláškami, které běžely na Twitteru (bohužel tag je stejný pro konferenci i akci o nejlepší web).
Půjdu příště? Popravdě si to dost rozmyslím, za tu cenu to podle mého úplně nestálo.