Do desíti – S Martinem Coufem

Couf_Martin.gif Martin Couf je dalším v řadě na mém „horkém“ křesle. V oblasti Lotus Notes se pohybuje 7 let, začínal jako administrátor, propracoval se programováním a nyní pracuje na pozici technického ředitele společnosti Whitesoft.

Jaké problémy chtějí zákazníci řešit nejčastěji, co trápí skoro každého?

Konkrétně si zákazníci nejvíce stěžují na dvě věci v Lotus Notes:

1.        „je to pomalé“ – obvykle způsobeno tím, že představy uživatelů neodpovídají realitě (někomu přijde pomalé i když mu LN vkládají 20 MB přílohu do mailu víc než 1 sec.). Jindy problém s neodpovídajícím HW zákazníka (Visty na 512 MB s pootvíranými 5 aplikacemi 🙂

2.        „nefunguje to“:

  • toto je buď tvrzení pramenící z neznalosti systemu, kdy uživatel situaci vyhodnotí slovy „nefunguje to“, protože se to chová jinak, než očekává
  • nebo jde objektivně o chybu kódu v aplikaci (ať už přímo od IBM, nebo od třetí strany)

Osobně bych řekl, že LN a aplikace v nich jsou obecně chybovější než třeba vypiplané aplikace Microsoftu, takže 2B) bývá skutečně dost častým zdrojem stížností.

A co by je naopak trápit mělo a takřka nikdo to sám o sobě nechce?

Zoufale nedostatečné znalosti uživatelů branící efektivně používat IT systémy. Investice do vzdělávání zaměstnanců jsou obvykle na konci žebříčku investičních priorit. Máme renomované zákazníky (tedy často velmi bohaté firmy), jejichž zaměstnanci v životě neprošli jediným IT školením. Ti lidé jsou pak nuceni improvizovat jak se dá a často „vyvinou“ neuvěřitelné postupy. Jen malý příklad – z jedné lucemburské účetní firmy nám posílají screenshoty tak, že je sejmou, vloží do mspaintu, z něj vytisknou na papír, ten oskenují na 600dpi, obrázek vloží do Wordu a ten pak přiloží do mailu. To myslím hovoří za vše.

Řešení na které jste nejvíce hrdí, co to je? A je to spíš nějaká drobnost nebo masivní systém?

Systém, nebo spíš princip, umožňující ukládat do notesových databází miliony dokumentů při zachování vynikající časové odezvy z UI, který byl původně vyvinutý pro účely Servisní aplikace v Baumaticu Ltd. v UK.

Vlastnost, která se ti na produktech Lotusu líbí nejvíc?

1.        replikace databází a tím i možnost offline práce

2.        extrémně rychlý vývoj

3.        otevřenost, integrovatelnost s jinými systémy

Osmičky – na trhu jsou už relativně dlouho, verze 8.0.1 za dveřmi. Přecházejí už zákazníci nebo s tím nespěchají?

Vůbec nespěchají. Někteří mají stále R6/R6.5 a R8 je pro ně absolutně za horizontem. Většina zákazníků v ČR používá pouze Lotus Notes/Domino (žádné integrace se Sametime,Quickr apod), takže je de facto vůbec nic netlačí měnit osvědčené a fungující systémy. Často bývá motivem až nákup nových licencí („když už jsme si koupili R7, tak to pojďme zmigrovat“). Některé aplikace mají navíc na R8 viditelné problémy, takže i to může být důvod, proč někteří s R8 váhají, až budou mít aplikace důkladně otestované i na R8.

Dále platí nepsané pravidlo, že nulové verze je lepší přeskočit, takže ti co uvažují o R8, čekají možná právě až na 8.0.1.

Je pro lidi problém si zvyknout na nové prostředí nebo jsou nadšeni?

Zatím přešla necelá polovina Whitesoftu a jeden malý klient v Belgii (<5 PC). Zaznamenal jsem jak negativní, tak pozitivní reakce (i od jednoho člověka zároveň). V R8.0 je několik chyb, které opravdu štvou, naopak jiné jsou super, takže v průměru bych řekl, že R8 lidem "nevadí". Rozhodně se nedá mluvit o nadšení a nějakou velkou motivaci k přechodu na R8 bych od samotného vzhledu R8 nečekal.

Kromě Lotus Notes, co dalšího zákazníci poptávají a používají? Jaký je ten další super produkt od Lotusu?

Pokud vůbec něco, tak bych nominoval na druhé místo po Notesech Lotus Sametime. Tam vidím největší šance na implementaci. Pravda ale je, že zákazníci v ČR sami od sebe nepoptávají kromě LN nic dalšího. Buď o novinkách nevědí, nebo když se od nás dozvědí o Quickru, ST, atd., tak nemají zájem. Proto říkám úmyslně „nominoval“ a ne „dal“. Mým černým koněm, který toto vše může rychle změnit, je Lotus Traveler, který může být i významným motivem k přechodu na R8.0.1.

Web nebo plný klient – co nyní letí? A pro co se ti lépe vyvíjí?

Jak už jsem naznačil výše, většina našich zákazníků je velmi konzervativních co se týče novinek. Proto jednoznačně vede plný klient. Webové aplikace jsou stále spíše výjimkou. Tomu odpovídá i orientace našich vývojářů, takže „líp“ se nám vyvíjí pro plného klienta.

Ptají se zákazníci na vývoj pro mobilní zařízení?

Mobily zajímají zákazníky prakticky z jediného důvodu – synchronizace mailu a PIM. Poptávku po mobilních aplikacích jsme zatím žádnou nedostali a z klientů, kterým jsme ji sami nabízeli jako možné řešení, se nakonec žádný nerozhodl do toho jít.

Antivir a antispam je v dnešní době už nutností. Vítáš uvedení Lotus Protectoru, který to zaintegruje přímo do Domina, nebo jsi spíš pro produkty třetích stran? Proč?

Včera jsem osobně byl na prezentaci LP v IBM. O integraci do Domina se pokud vím zatím jen mluví, takže s Lotusy to má společný zatím jen název 😉

Mám-li být upřímný, ta cena mě šokovala. Bral jsem to tedy spíš jako info o tom, co se děje „ve světě“, než prezentaci pro uvedení na český trh. Podle mě pro partnery jako jsme my (a asi i většinu business partnerů IBM v ČR) je to stávajícím zákazníkům neprodejně. Podle slov IBM se to vyplatí až pro 10.000+ uživatelů – máš ty nějakého takového klienta v ČR? Takže na otázku, zda vítám uvedení LP, odpovídám, že mě to nechává zcela chladným, protože to je zcela mimo obchodní radius Whitesoftu.

Whitesoft ma svůj vlastní produkt, kterým toto řešíme („Whitewall“) a který je nezávislý na mail serveru. Případně dokážeme nabídnout produkty třetích stran, pokud chce zákazník jiná řešení. V  každém případě ovšem se zlomkovou cenou oproti LP. Nepočítám s tím, že bychom LP našim klientům v ČR nabízeli, mysleli by si, že jsme se zbláznili 🙂


Jaké otázky byste položili vy? A koho byste se chtěli zeptat?

Upozornění pro personální agentury a personalisty: cílem rozhovorů není zviditelnit lidi pro jejich přetažení do jiné firmy, prosím respektujte tento fakt.

Leave a Reply