Do desíti – S Tomášem Vávrou

Druhý díl mých občas (snad) vtíravých otázek. Tentokráte je cílem Tomáš Vávra, Lotus Sales Leader pro Českou Republiku.

Tomáš Vávra Vím, že jsi byl s Reném v podstatě na stejné pozici, ale co přesně ta pozice v dnešní době obnáší, za co jsi zodpovědný a co můžeš ovlivnit?

Ano, naše pozice v IBM byla totožná a to aktivní prodej produktů, které patří do Lotus brandu a také s tím související marketingové aktivity, především z hlediska pořádání různých seminářů a odborných konferencí a v neposlední řadě také lokální produktová strategie. Kromě nás s Reném se také na těchto aktivitách podílejí především z hlediska technické podpory Petr Kunc, Karel John a obecně také specialisté z oddělení marketingu a PR.

Znal jsi Lotus Notes předtím než jsi přišel do IBM?

Lotus Notes jsem znal z uživatelského hlediska. Ve firmě kde jsem před IBM pracoval, jsme platformu Lotus Notes používali jednak jako groupwarové řešení a jednak i jako aplikační platformu. Používali jsme různé aplikace od jednodušších jako je rezervace zasedaček až po složitější jako byla třeba příprava lokálního ceníku nebo sledování obchodních aktivit.

Na druhou stranu jsem Lotus Notes znal i jako konkurenční řešení, protože jsem část své profesní kariéry strávil jako člověk odpovědný za prodejní a marketingové aktivity společnosti Kerio Technologies v České republice a na Slovensku. Díky této zkušenosti jsem nasbíral cenné poznatky v oblasti groupware řešení a prodeji do segmentu menších a středních společností.

Co tě za rok a půl, který jsi v IBM, opravdu překvapilo, ať už negativně či pozitivně?

Nemám pocit že by mě něco zásadně překvapilo. Snad jen, že díky nástrojům jako je Lotus Sametime a Lotus Connections, které interně v IBM téměř všichni používáme, je opravdu snadné navázat kontakt s kýmkoli v IBM. Celkově nástroje patřící do kategorie instant messaging (rychlé zprávy) nebo social network (sociální sítě) velmi pomáhají komunikaci v rámci IBM a myslím, že přišla i doba, kdy tyto nástroje změní komunikační zvyklosti i v ostatních firmách.

Jaké úkoly jsou před tebou, co by jsi chtěl v následujícím roce dokázat?

Mým hlavním úkolem je především úspěšné uvedení českých verzí Lotus Notes 8, Lotus Quickr 8, Lotus Sametime 8.0, Lotus Connections a také podpora obchodních partnerů, kteří chtějí aktivně prodávat Lotus produkty. Dále chci navázat na Reného práci a všemožně podporovat Lotus brand v České republice. Jen bych chtěl připomenout, že to rozhodně není jen můj úkol, ale úkol nás všech, kteří se podílejí na prodeji a podpoře Lotus software a to nejen v rámci IBM.

Jedna otázka od Reného – kdy otočíš poměr počtu MS Exchange a Lotus Domino?

Doufám, že brzo. J

IBM vždy určité produkty preferuje více a jiné méně – nakolik toto určujete v Čechách a nakolik je to dáno zvenku?

To je spíše otázka aktuální IBM produktové strategie. Produkty, které chceme aktivně prodávat v České republice (tedy nejen v Čechách, ale i na Moravě a Slezsku J) jsou vždy lokalizované.

Jedna věc, pro kterou stojí za to používat Lotusy (a není to spolupráce lidí)?

Ve verzi Lotus Notes 8 kromě všech úžasných nástrojů pro týmovou spolupráci je i kancelářský balík aplikací s podporou ODF. To považuji za velmi důležitý krok, protože většina uživatelů nepotřebuje pro svou práci složité kancelářské aplikace s množstvím funkcí, které nikdy nevyužijí, ale jednoduchý nástroj s kterým se rychle naučí pracovat a vytvoří potřebný dopis, tabulku včetně grafu nebo prezentaci.

Pokud se bavíte se zákazníkem, kdo je v dnešní době ten nejdůležitější – IT manager, CEO nebo někdo úplně jiný?

Oba. Ale někdy má větší rozhodovací pravomoc spíše CEO nebo CFO. Poslední dobou je však stále více CTO členem užšího vedení a tím má větší příležitost se podílet na rozhodování. Teď když jsem si po sobě přečetl poslední větu, připomíná mi jednu písničku od Ivana Mládka! J

Můžeš jmenovat jeden produkt z Lotus brandu, kterému se opravdu na českém trhu nepovedlo prorazit?

To je těžká otázka. Museli bychom si definovat co je prorazit a co neprorazit. Také je několik produktů, které nejsou lokalizované a tím i jejich šance na úspěch není velká. Z poslední doby bych zmínil, že je dobře, že byla aktualizována produktová strategie rodiny produktů Workplace a nové vzniklé produkty jako je Lotus Quickr, Lotus Connections vhodně doplní portfolio Lotus software.

Dá se říci, ve kterém sektoru jsou nyní produkty Lotus nejpopulárnější – tedy prodávají se do největšího počtu společností? (SMB není sektor, chtěl bych to podrobněji 🙂 )

Nemám žádné veřejné analýzy, z které bych zde mohl zveřejnit, ale Lotus produkty se uplatní všude kde je potřeba nejen e-mailu, kalendáře a kontaktů, ale i platformy pro další chytré týmové aplikace. Takže od malých společnosti až po velké korporace.

Díky za odpovědi.


Jaké otázky byste položili vy? A koho byste se chtěli zeptat?

Upozornění pro personální agentury a personalisty: cílem rozhovorů není zviditelnit lidi pro jejich přetažení do jiné firmy, prosím respektujte tento fakt.

1 komentář

  1. Tomáši, přeji hodně úspěchů!
    Martine, nějak se nepamatuju – fakt jsem ti dával otázku pro „dalšího“? (navíc, otočit poměr Exch x Dom není snadné – na stejný výkon a stabilitu, vždycky potřebuješ více serverů Exchange než serverů Domino … ;-))))

Leave a Reply