Luboš Miškovský – kdysi programátor v Pascalu (který mu připadal úžasný), potom přechod na Foxpro (nejdřív velká antipatie a pak propadnutí a nadšení) a nakonec velký třesk a přechod na Lotus Notes, kde měl primárně na starosti administraci a k tomu si občas něco vyvinul. Následně došlo k přeskupení skupiny ČEZ a jeho přechod do společnosti ČEZData, ve které zažil další přesun svého života – na MS Exchange a Outlook. K tomu všemu rodina o osmi členech.
Luboši ty jsi teď v takové zvláštní situaci – po spoustě let strávené s Lotus Notes jsi zmigroval nejen sebe ale i uživatele na MS Outlook. Jaké jsou první dojmy z uživatelského pohledu – je to opravdu tak intuitivní, skvělé, všechno fungující, hrozně sexy a v podstatě bez nutnosti školit uživatele?
Ano, máš pravdu – těch let bylo docela dost. Někdy v roce 1998 jsme skočili z DOSu a FoxPro do Windows 95 a Lotus Notes 3. Byl jsem mezi prvními, kteří „úžasný“ Outlook dostali. Ale bohužel, i po více než měsíční práci s ním, jsem ještě na spoustu věcí nedokázal přijít. Migrace běžných uživatelů nás čeká začátkem příštího měsíce a po vlastních zkušenostech mám docela obavy z jejich reakcí.
Vím, že jsem díky desetiletému používání Lotus Notes asi trochu zaujatý, ale dovolím si tvrdit, že Lotus Notes (i když s nějakými výjimkami) z uživatelského pohledu intuitivnější a přehlednější než Outlook.
A co pohled administrátora – už jsi měl šanci kouknout trochu na Exchange, jaké jsou první dojmy?
„Trochu kouknout na Exchange“ – lépe jsi to ani vyjádřit nemohl. Zatím se mi administrační klient nepodařil rozchodit a tak jsem ho pouze opravdu viděl kolegovi přes rameno. A z toho, co jsem viděl, mi to moc přehledné nepřišlo, spíš jako drbání pravou rukou za levým uchem. Ale, jak jsem říkal, sám jsem to ještě nezkoušel.
Když ještě naposledy zavzpomínáš na Lotus Notes, které věci se ti tam opravdu hrozně líbily?
:o) mně se na Lotus Notes líbí skoro všechno! Měl jsem sice na starosti administraci a vývoj, ale jediné vážnější problémy v administraci byly, když se měnily uživatelské certifikáty a když bylo potřeba si vzpomenout, jakým způsobem provést upgrade serveru na vyšší verzi (naštěstí byli vždy k dispozici vstřícní a ochotní lidé z nejmenované firmy 🙂 Jinak vše běželo po celá léta prakticky bez problémů a já se po většinu času mohl zabývat tím, co mi bylo mnohem bližší – vývoj. A vývoj jak aplikací (které jsem si bohužel musel většinou sám vymýšlet a analyzovat), tak snaha přizpůsobovat klienta požadavkům uživatelů a svým představám.
A které jsou ty, co se opravdu nelíbily a proč jsi rád, že už je nemusíš používat?
Jak je vidět z předchozí odpovědi, tak takové věci ani nebyly. No, když se hluboce zamyslím, tak jedna věc, která se mi moc nelíbila přece jenom je – vždycky mi vadilo, že při krokování v debuggeru není možné nijak setřídit proměnné. A vlastně ještě jedna věc, která sice nepálila mě, ale vadila uživatelům. A to je kontrola pravopisu, která se, bohužel, nedá srovnat s kontrolou pravopisu ve Wordu.
Ty jsi kromě administrace měl na starosti i vývoj. Jaký typ aplikací preferuješ ty – spíš ty jednoduché a jednoúčelové, nebo komplexní ve kterých jde udělat i to, co nikdy nikdo nepotřeboval? A liší se tvůj pohled vývojáře od toho co chtěli uživatelé?
Moje představa vždycky byla aplikace, která by dokázala splnit všechny požadavky uživatelů (i ty, o kterých zatím ještě ani nevěděli 🙂 A zároveň, jsem se vždycky snažil i o to, aby byla aplikace co nejvíc uživatelsky přítulná. Myslím, že velká přednost Lotus Notes je právě v tom, že je možné ve velmi krátkém čase uživatelům poskytnout jednoduché a jednoúčelové aplikace, které nutně potřebují, tak i robustní aplikace zahrnující mnoho funkčnosti.
Myslíš, že IBM dělá pro zdejší zákazníky dost? Co si myslíš, že by mohla dělat víc a co se ti naopak líbí že dělá už teď?
IBM a propagace a starost o zákazníky – to je dost dlouho omílané a kritizované téma. Myslím, že se snaží víc než v minulosti, ale do propagace Microsoftu má ještě hodně daleko.
IBM se chlubí širokým portfoliem produktů, které její další produkty znáš případně jsi používal?
No, vzhledem k úzkostlivým rozhodnutím mých bývalých šéfů, se zkušenosti prakticky omezovaly pouze na klienta Lotus Notes a částečně SameTime.
Nakolik myslíš, že vaši uživatelé využívali možností Lotus Notes?
Mojí snahou bylo, aby uživatelé mohli využívat plně Lotus Notes. S každou novou verzí jsem se snažil vše, co mi připadalo lepší mezi uživatele rozšířit, možná někdy i tak trochu proti jejich vůli. Např. mi připadalo mnohem jednodušší a přehlednější používat bookmarky a Welcome Page. Tak jsem hned odkaz na plochu schoval do složky Oblíbené a klientským Lotus Notes vnutil podle mých představ upravenou Úvodní stránku a Záložky.
Myslíš, že přechod na MS Outlook znamená, že budou moci využívat něco, co v LN nešlo?
Zatím jsem ještě nenarazil na nic, co by uměl MS Outlook a LN ne. Spíš bych asi přišel na věci, které naopak Outlook neumí, nebo se mi je alespoň ještě nepodařilo odhalit.
A když se bavíme o té budoucnosti – můžeš trochu odhalit plány vaší společnosti? Plánuje se pouze nasazení MS Exchange a MS Outlook, nebo je v plánu i přechod na SharePoint, využití Live Communication Serveru případně dalších produktů Microsoftu, aby to pro uživatele dělalo úplně všechno a pokrylo jejich potřeby od A – Z?
Budoucnost – to je otázka. Poštovní klient Lotus Notes byl v naší firmě ‚odstřelen‘ na základě strategického rozhodnutí našeho vedení a nahrazen vhodnějším produktem – MS Outlookem. Zatím se vše zaměřuje pouze na změnu poštovního klienta, takže blíže neurčenou dobu se plánuje provoz: pošta Outlook / aplikace Lotus Notes.
Myslím, že i přes větší bezpečnost a komfort aplikací Lotus Notes, nebude tento stav udržitelný a dřív nebo později bude muset přijít další strategické rozhodnutí. Bohužel, toto rozhodnutí asi určitě nebude znamenat návrat k Lotus Notes, takže přijde na řadu jak SharePoint, tak i Live Communication a možná i další věci.