Dan Vrána ze společnosti CubeTeam je dalším z těch, kteří začali vývojem, zkusili si projektové řízení a vedení lidí a nakonec se rozhoupal, osamostatnil a se společníkem založil firmu, která roste přímo raketovým tempem (dá se říci, že každý rok zdvojnásobí svou velikost, což znamená, že od dvou zakladatelů dorostli na aktuálních 10 osob).
Jak jsi se dostal k Lotusu? Jaký byl ten začátek a jaký si myslíš, že by byl v dnešní době?
Studoval jsem na vysoké škole a někteří spolužáci už pracovali, tak jsem si řekl proč ne a přes kamaráda kamaráda jsem v roce 1996 potkal na Invexu Františka Baštu z CS Developmentu – no a zůstal jsem u nich až do roku 2003. A v dnešní době? Obávám se, že kdybych to podobně „nestřelil“, tak bych nad notesama ohrnul nos a připojil se k armádě javistů. A byla by to chyba, protože ta technologie stále žije a rozvíjí se.
Jaké problémy chtějí zákazníci řešit nejčastěji, co trápí skoro každého?
Vždy se to točí kolem emailu a kalendáře – nejjednodušší forma je kategorizace emailů a schůzek, složitější je linkování emailů do CRM (k firmám, projektům/obchodním případům, kontaktním osobám) a nakonec tvorba vlastních mailových/kalendářových aplikací a jejich propojení s mailovou schránkou. Ukaž mi nějakého programátora, který nikdy neupravoval mailovou šablonu nebo to po něm alespoň někdo nechtěl. A faktem také zůstává, že když vývojář upraví scriptové knihovny mailové šablony a ona stále funguje, je to hezký test, že ví co dělá.
Takže odpověď na otázku – rozšíření mailu o groupwareové nástroje, třeba nám v budoucnu pomohou Activities z Lotus Connections, uvidíme …
A co by je naopak trápit mělo a takřka nikdo to sám o sobě nechce?
Jednoznačně zodpovědnosti na straně klienta – novému zákazníkovi musíme víceméně vždy vysvětlit, že je spolutvůrcem systému a nemůže čekat, že se po podepsání smlouvy na pár měsíců zavřeme a pak mu pošleme instalační CD poštou. Je třeba u klienta určit zodpovědnou osobu, která bude mít čas a potřebné znalosti atp. O to více si vážím zákazníků, kteří tento vztah akceptovali – to je pak radost s nimi pracovat 🙂
Řešení na které jste nejvíce hrdí, co to je? A je to spíš nějaká drobnost nebo masivní systém?
Jedná se o drobnost, která nám obrovsky šetří práci a je to objektový model připravený k Personální bázi. Kdykoliv potřebujeme v nějaké aplikaci použít adresování na funkční místo, řešit nadřízenosti atp. je to neocenitelné – zápis výběru osoby se smrsknul na 3 řádky v LotusScriptu. To samozřejmě platí pro případ, kdy nepoužíváme Lotus Workflow.
Obecně rozhodnutí, kdy už se pro něco vyplatí vytvořit (a hlavně vymyslet) objektový model, je obtížné – naši programátoři to mají jako „vedlejšák“ a postupně firemní knihovny rozšiřují a dokumentují.
Kdybys měl v Lotus Notes poukázat na jednu vlastnost pro kterou stojí za to je koupit, co by to bylo?
Ono je to těžké, když se člověk kolem jedné technologie pohybuje moc dlouho, tak její výhody už ani nevnímá a považuje je za automatické. Ale hodnocení jednoho mého kamaráda, že nic nereplikuje tak dobře jako notesy, musím potvrdit – je to Replikace.
Věc, kterou bys v LN zrušil?
Před několika lety bych řekl bookmarky, ale dnes už tak moc nezlobí. Tak se zaměřím z uživatelských problémů na programování – proč proboha už konečně neumožní používat @DbLookup v pohledech?!? Čtenář možná nechápe co mu to může přinést, ale argumenty 1) zjednodušení aplikací, 2) okamžité změny dat v pohledech a 3) snížení administrace případných plánovaných agentů. Hovoří to za vše, ne?
Osmičky – na trhu jsou už relativně dlouho, česká verze 8.0.1 už je tu taky. Přecházejí už zákazníci nebo s tím nespěchají? A má vůbec smysl migrovat, když je verze 8.5 za dveřmi?
Doby, kdy takzvaná „nulová“ verze (tedy LN x.x.0) byla nepoužitelná, jsou již díkybohu pryč. Pokud tedy zákazníkovi dodáváme Domino server jako aplikační server bez klientů, pak tam jdou osmičky automaticky – viz jejich funkce pro webové služby atp. Co se týká instalací klientů, obvykle upgradeují ob-jednu verzi, tedy klienti s LN6 upgradeují právě teď, ti sedmičkoví většinou vyčkávají. Přechod na osmičky určitě doporučujeme, verze 8.5 na klientské straně nepřináší moc věcí navíc, tak není proč otálet.
Kromě Lotus Notes, co dalšího zákazníci poptávají a používají? Jaký je ten další super produkt od Lotusu?
O produktech jako je Quickr nebo Traveler bych tu mohl napsat tak za rok, že ho klienti poptávají a používají, zatím je to pouze ve fázi vysvětlování smyslu klientům s drobnými krůčky implementace. Další produkt, který je na trhu už víceméně 2 roky a rozšiřuje skvěle vlastnosti Lotus Notes je ukládání dat do DB2 a jejich datamining. Firem, které mají spoustu dat v nsf databázích a nemohou s nimi pracovat v agregované formě je mnoho a ty data mají přitom obrovskou hodnotu.
Jak se řídí takové projekty nad Lotus Notes – je to díky rapidnímu vývoji spíše jednodušší nebo složitější tím, jak se to může rychle změnit?
Hodně otázek, které mi dáváš jsou diskutabilní, ale tady už se neudržím a odpovím: Jednodušší nebo složitější? Jak kdy.
Legrace na Lotus Notes je ta, že jako groupware, tedy uživatelské prostředí pro týmovou spolupráci jsou skvělé a jako prostředí pro týmovou spolupráci programátorů je to horor. Iterativní vývoj, tedy prezentace „prázdné“ aplikace nebo jinými slovy beta verzí, používáme už poslední 4 roky striktně a výsledky jsou skvělé. Prostě a jednoduše, zákazník i dodavatel si ověří, že zadání obě strany pochopili stejně a zároveň do projektu byla investována maximálně 1/2 rozpočtu. A co si představujeme pod pojmem „prázdná“ aplikace? Ukázkové funkce (formuláře, tlačítka, dialogy), klíčová slova jsou „natvrdo“, grafika jen někde.
Web, plný klient nebo mobilní zařízení – co nyní letí?
V roce 2004 jsme pro jednoho klienta programovali aplikaci v J2ME pro mobilní zařízení a vzhledem k požadavkům na změnu funkce a designu a problémech se vzdálenou synchronizací jsme ji ještě rádi převedli na web a optimalizovali pro mobilní zařízení. Ten odklon od tlustého klienta se poslední dobou díky AJAXům, jQuery a podobným, začíná týkat i Lotus Notes. Když vidím co naši programátoři dokážou ve webovém prohlížeči, začínám věřit tomu, že i LN klientovi pomalu zvoní hrana. Trochu mě to mrzí, protože s webovými technologiemi nejsem úplně sžitý a lepší už to nebude, ale webový klient se stává standardem i u intranetových aplikací – příkladem může být i SAP. Můžeme se zkusit vsadit, který klient bude poslední a IBM pak už jen bude vyvíjet Domino server – budou to devítky?
Co se lidem na Lotus produktech líbí nejvíc?
Přes všechny marketingové průšvihy IBM se jim daří držet spoustu klientů na vlně entusiasmu a lásce k Lotus produktům, podobně jako příznivce Applů. Slýcháme hodně často „hlavně ne nic od Microsoftu“ a není to jen nějaká ideologie, ale opravdu jednodušší správa a multiplatformnost. Vždyť řešení na Linuxu pro řekněme 10 express klientů a nějakou jednodušší aplikaci na míru je rozumně drahá softwarová firma schopná dodat pod 100 tis. a v ceně mají i robustní groupware nástroj s mailem, kalendářem a úkolovníkem. Takže odpověď je jednoduchá správa, podpora Linuxu a express licencování.
Jaké otázky byste položili vy? A koho byste se chtěli zeptat?
Upozornění pro personální agentury a personalisty: cílem rozhovorů není zviditelnit lidi pro jejich přetažení do jiné firmy, prosím respektujte tento fakt.
Hm, je to čistě akademická debata, protože IBMku my asi nepřesvědčíme, ale když už navrhují designové prvky jako XPages apod. tak proč nemůžou tohle? Asi programátoři málo křičí a tak to nemají důvod řešit.
Vidím tu určitě řadu problémů – když by indexer takový pohled indexoval, tak jak zajistit, že pohled ve kterém hledá pomocí @DbLookup už naindexovaný byl (něco jako zacyklení), dál aby z hlediska výkonu třeba další pohledy nemohli k @DbLookup sloupcům přistupovat atp.
Ale jak píše Martin, relační databáze to mají a když v ní člověk tvoří pohled jako select do jiných pohledů, tak v tom nevidím rozdíl – ten pohledový @DbLookup by mohl být omezen na ColumnNumber (a neuměl by vracet data fieldů) a pak je to analogické.
Prostě pánové z IBM nebo Irisu – šup na to a ať je v LN8.5 výsledkem změna v helpu 🙂
…
Usage
This function does not work /in column or/ selection formulas, or in mail agents.