Crowdfunding jako podnikání

Crowdfunding, zdroj: howtofundraise.com.auCrowdfunding je v zahraničí hit posledních několika let, u nás se rozjíždí pomalu. Má svoje mouchy (můžete se odrovnat a vzít s sebou všechny budoucí projekty) nebo vás může skvěle vynést na vrchol. Hezky o něm napsala také Jana Filová v časopise Computer.

Komunitní financování, kdy na nějakém serveru odprezentujete svůj projekt a vyzvete fanoušky k posílání peněz, abyste ho mohli dokončit.

V každém případě ty peníze nedostanete (většinou) jen tak zadarmo a prosadit svůj projekt je dost makačka. Přečetl jsem dvě knížky na toto téma a v obou byla spousta zajímavých informací.

It Will Be Exhilarating, Dan Provost & Tom Gerhardt

Obálka knihy It Will Be ExhilaratingVymyslet skvělou myšlenku a dát ji na Kickstarter. Vybrat neskutečné množství peněz, založit firmu a úspěšně ten produkt dodat.

Vymyslet druhý produkt a … dát ho na Kickstarter, vybrat peníze a úspěšně ho vyrobit.

Vymyslet třetí produkt a … pořád stejně.

Ta myšlenka je geniální. Místo toho, abych vyráběl – v tajnosti, aby mi to někdo neukradl – produkt a pak se ho snažil prodat, tak udělám prototyp, nabídnu ho lidem a když se sejde dost zájemců, tak dostanu peníze na výrobu, vyrobím a dodám. Nemusím se modlit, jestli to někdo bude chtít, ale dodávám lidem, kteří to už koupili. A pokud nezkazím výrobu, tak je to super.

Jakou mají kluci filozofii?

  • musí to být jednoduché, tak jednoduché jak je to jen možné
  • nemůžete potěšit každého
  • vyřešte svůj vlastní problém a věřte, že ho mají i ostatní
  • povězte příběh, protože příběhy lidé milují
  • milujte co děláte

Propagujte

Propagace projektu je na vás, když budete dobří, tak vám s tím pomůžou i další. Ale nespoléhejte na to. Udělejte dobré video, připravte skvělý příběh, dávejte vědět, co se děje.

Oslovte lidi, kteří jsou známí a sledovaní a poproste je, aby vám s propagací pomohli. A pokud pomohou tak poděkujte.

Pošlete email lidem, kteří vás sledují (aha, zase to „sbírejte emailové adresy na svém webu“).

Výstavy, reklama, oborové servery – zkuste to všude, uvidíte co bude fungovat.

Pokud máte 1 000 věrných fanoušků, tak vás mohou dost slušně uživit. Hmm, to není až tak moc.

Dodejte

Dodat něco fyzického není legrace, pokud chcete skloubit hardware a software bude to ještě horší. Asi proto se tolik projektů zpozdí i o mnoho měsíců. Překvapivě musíte dávat pozor i na to, co se dá dodávat do kterých zemí – tvůrci Loving Vincent Film zjistili, že do Ameriky nemohou poslat hrníčky vyrobené jinde.

Kde koupit

Čte se to velmi dobře, knihu můžete koupit přímo na jejich stránkách (5$), případně si můžete přečíst recenzi od Michala Kašpárka.

Unlocking Kickstarter Secrets: Crowdfunding Tips and Tricks, Mario Lurig

Obálka knihy Unlocking Kicstarter SecretsMario vyráběl čokoládu a vybral na to asi tak 16x víc než chtěl. Což přineslo nečekané problémy, protože najednou to musel začít dělat jako svoji hlavní práci (místo koníčka) a také mu to trvalo o dost déle než čekal.

Byla výborná (čokoláda) a ještě na základě toho napsal tuto knihu s radami.

Jeho rady zní:

  • počítejte, že ve skutečnosti dostanete o 10 % méně (poplatky a další)
  • přidejte dalších minimálně 5 % na chyby, problémy a nečekané náklady
  • nezapomeňte zaplatit i sebe
  • udělejte to osobní, ať se lidé s vámi mohou ztotožnit
  • legrace prodeji pomáhá (ještě víc než sex)
  • sdílejte raději více než méně (takže pokud jste ji ještě nečetli, tak si přečtěte knihu  Ukaž co děláš)
  • znejte vašeho zákazníka
  • udělejte video – krátké, plné informací a skvěle udělané (jasně, že vám ho rádi uděláme)

Relativně detailně se věnuje tomu jak nastavit ceny za jednotlivé odměny a jak pomoci tomu, aby je lidé chtěli (omezený počet příslušné odměny například – na toto byly krásné tipy i v předchozí knize).

Nezapomíná na to jak dělat marketing, rady kdy kampaň spustit, že máte využít rodinu a kamarády (pomohou vám informaci rozšířit), že máte děkovat (každý den třeba jednomu vybranému přispěvateli, ideálně na Facebooku a tím se to může zase krásně šířit). Že máte celý měsíc (nebo jak dlouho trvá kampaň) na marketing a celý měsíc to musíte tlačit. Nejvíc se sice vybere na jejím začátku a konci, ale to neznamená, že můžete kampaň spustit a zapomenout na ni.

Knihu plnou praktických receptů jak na to, které jsou dle mého přenositelné i k nám, můžete koupit na Amazonu za 5$. Pokud něco takového plánujete, tak tahle částka vás nezabije a může vám dost pomoci.

Co ještě může pomoci?

Internet je plný článků a statistik o kampaních a stojí za to si je přečíst. Dozvíte se třeba, že:

Jdete do toho?

Tak co, jdete do toho? Jak o tom přemýšlím, tak to dává smysl – než připravovat věc do šuplíku a doufat, že to bude velká pecka, je lepší tu věc zkusit nejdřív prodat a pokud bude zájem, tak i udělat. Teď ještě vymyslet co by to mělo být. Že bych udělal cestopis z nějaké super země?

Na závěr ještě můžete podívat na zajímavosti roku 2014 z pohledu Kickstarteru. Z mého pohledu slušné rozhýbání ekonomiky, skvělých i šílených nápadů.

1 komentář

Zajímá mě tvůj názor