Crowdfunding je v zahraničí hit posledních několika let, u nás se rozjíždí pomalu. Má svoje mouchy (můžete se odrovnat a vzít s sebou všechny budoucí projekty) nebo vás může skvěle vynést na vrchol. Hezky o něm napsala také Jana Filová v časopise Computer.
Komunitní financování, kdy na nějakém serveru odprezentujete svůj projekt a vyzvete fanoušky k posílání peněz, abyste ho mohli dokončit.
V každém případě ty peníze nedostanete (většinou) jen tak zadarmo a prosadit svůj projekt je dost makačka. Přečetl jsem dvě knížky na toto téma a v obou byla spousta zajímavých informací.
It Will Be Exhilarating, Dan Provost & Tom Gerhardt
Vymyslet skvělou myšlenku a dát ji na Kickstarter. Vybrat neskutečné množství peněz, založit firmu a úspěšně ten produkt dodat.
Vymyslet druhý produkt a … dát ho na Kickstarter, vybrat peníze a úspěšně ho vyrobit.
Vymyslet třetí produkt a … pořád stejně.
Ta myšlenka je geniální. Místo toho, abych vyráběl – v tajnosti, aby mi to někdo neukradl – produkt a pak se ho snažil prodat, tak udělám prototyp, nabídnu ho lidem a když se sejde dost zájemců, tak dostanu peníze na výrobu, vyrobím a dodám. Nemusím se modlit, jestli to někdo bude chtít, ale dodávám lidem, kteří to už koupili. A pokud nezkazím výrobu, tak je to super.
Jakou mají kluci filozofii?
- musí to být jednoduché, tak jednoduché jak je to jen možné
- nemůžete potěšit každého
- vyřešte svůj vlastní problém a věřte, že ho mají i ostatní
- povězte příběh, protože příběhy lidé milují
- milujte co děláte
Propagujte
Propagace projektu je na vás, když budete dobří, tak vám s tím pomůžou i další. Ale nespoléhejte na to. Udělejte dobré video, připravte skvělý příběh, dávejte vědět, co se děje.
Oslovte lidi, kteří jsou známí a sledovaní a poproste je, aby vám s propagací pomohli. A pokud pomohou tak poděkujte.
Pošlete email lidem, kteří vás sledují (aha, zase to „sbírejte emailové adresy na svém webu“).
Výstavy, reklama, oborové servery – zkuste to všude, uvidíte co bude fungovat.
Pokud máte 1 000 věrných fanoušků, tak vás mohou dost slušně uživit. Hmm, to není až tak moc.
Dodejte
Dodat něco fyzického není legrace, pokud chcete skloubit hardware a software bude to ještě horší. Asi proto se tolik projektů zpozdí i o mnoho měsíců. Překvapivě musíte dávat pozor i na to, co se dá dodávat do kterých zemí – tvůrci Loving Vincent Film zjistili, že do Ameriky nemohou poslat hrníčky vyrobené jinde.
Kde koupit
Čte se to velmi dobře, knihu můžete koupit přímo na jejich stránkách (5$), případně si můžete přečíst recenzi od Michala Kašpárka.
Unlocking Kickstarter Secrets: Crowdfunding Tips and Tricks, Mario Lurig
Mario vyráběl čokoládu a vybral na to asi tak 16x víc než chtěl. Což přineslo nečekané problémy, protože najednou to musel začít dělat jako svoji hlavní práci (místo koníčka) a také mu to trvalo o dost déle než čekal.
Byla výborná (čokoláda) a ještě na základě toho napsal tuto knihu s radami.
Jeho rady zní:
- počítejte, že ve skutečnosti dostanete o 10 % méně (poplatky a další)
- přidejte dalších minimálně 5 % na chyby, problémy a nečekané náklady
- nezapomeňte zaplatit i sebe
- udělejte to osobní, ať se lidé s vámi mohou ztotožnit
- legrace prodeji pomáhá (ještě víc než sex)
- sdílejte raději více než méně (takže pokud jste ji ještě nečetli, tak si přečtěte knihu Ukaž co děláš)
- znejte vašeho zákazníka
- udělejte video – krátké, plné informací a skvěle udělané (jasně, že vám ho rádi uděláme)
Relativně detailně se věnuje tomu jak nastavit ceny za jednotlivé odměny a jak pomoci tomu, aby je lidé chtěli (omezený počet příslušné odměny například – na toto byly krásné tipy i v předchozí knize).
Nezapomíná na to jak dělat marketing, rady kdy kampaň spustit, že máte využít rodinu a kamarády (pomohou vám informaci rozšířit), že máte děkovat (každý den třeba jednomu vybranému přispěvateli, ideálně na Facebooku a tím se to může zase krásně šířit). Že máte celý měsíc (nebo jak dlouho trvá kampaň) na marketing a celý měsíc to musíte tlačit. Nejvíc se sice vybere na jejím začátku a konci, ale to neznamená, že můžete kampaň spustit a zapomenout na ni.
Knihu plnou praktických receptů jak na to, které jsou dle mého přenositelné i k nám, můžete koupit na Amazonu za 5$. Pokud něco takového plánujete, tak tahle částka vás nezabije a může vám dost pomoci.
Co ještě může pomoci?
Internet je plný článků a statistik o kampaních a stojí za to si je přečíst. Dozvíte se třeba, že:
- projekty mají tendenci se zaseknout na 20 % vybrané částky, jakmile se dostanete přes 30 % máte velkou šanci, že to dáte
- nejvíc populární odměna není nutně ta nejziskovější
- máte méně jak 5 % šanci, že vyberete dvakrát tolik kolik jste chtěli
- lidé rádi vybírají odměny za 25 $ a jejich násobky
Jdete do toho?
Tak co, jdete do toho? Jak o tom přemýšlím, tak to dává smysl – než připravovat věc do šuplíku a doufat, že to bude velká pecka, je lepší tu věc zkusit nejdřív prodat a pokud bude zájem, tak i udělat. Teď ještě vymyslet co by to mělo být. Že bych udělal cestopis z nějaké super země?
Na závěr ještě můžete podívat na zajímavosti roku 2014 z pohledu Kickstarteru. Z mého pohledu slušné rozhýbání ekonomiky, skvělých i šílených nápadů.
Hezký článek o tom, jak získat 100 000$ za 10 dnů – http://fourhourworkweek.com/2012/12/18/hacking-kickstarter-how-to-raise-100000-in-10-days-includes-successful-templates-e-mails-etc/