V rámci pravidelných snídaní, které pořádáme pro zájemce v DIGI TRADE, jsme tentokrát prezentovali produkt Adobe Acrobat a jeho možnosti. Trochu netradiční téma, protože snídaně jsou většinou zaměřeny na produkty Microsoft. Lidí toto téma v každém případě oslovilo dost a bylo plno, ostatně jako skoro vždycky, některé témata musíme dokonce několikrát opakovat.
Na dalších snídaních už víme, že nás čeká povídání o online službách Microsoftu (BPOS) a efektivním zabezpečením emailové komunikace pomocí produktu Forefront. Více o připravovaných tématech najdete na našem webu.
Zpět k Acrobatu a k tomu, co jsem si zapsal. Základy asi známe všichni – PDF je ISO formát (ISO 19005-1), multiplatformní a multijazyčný, jehož cílem bylo v poskytnout elektronickou obdobu papíru. Díky ISO standardu je zajištěna dlouhodobá čitelnost formátu a nemůže se tak stát, že někdy v budoucnu by tyto soubory (ve formátu PDF-A) nešlo přečíst, protože to žádná aplikace nebude umět.
Vlastní PDF se skládá z několika vrstev – prezentační, business logika a formuláře, komentáře a případně další. Díky těmto vrstvám je na sebe v podstatě možné kupit informace, podepisovat je elektronickými podpisy, něco dopsat či přidat a znovu podepsat, takže je doložitelné, jak to v jednotlivých okamžicích vypadalo.
Adobe Acrobat existuje ve verzích Standard, Pro a Pro Extended a liší se v možnostech, které nabízejí. Může tak být možné do PDF převádět nejenom „běžné“ dokumenty, ale i dokumenty ze skeneru, webové stránky nebo dokonce 3D data z CAD výkresů (a pak s nimi v Readeru točit, vypínat vrstvy, psát komentáře, …). Výhodou je, že pro převod nemusíte mít aplikace, ve kterých soubor vznikl, ale Acrobat sám je umí přečíst, v případě výkresů určit které vrstvy vás zajímají a převést pouze ty.
Přímo v něm existuje modul pro OCR, který umí respektovat jazyky, ve kterém je dokument vytvořen a má pro ně příslušné slovníky, umí respektovat rozdělená slova a další vychytávky. Po rozpoznání textu je pak v jedné vrstvě uložen zdrojový naskenovaný obraz a v další vrstvě je pak rozpoznaný text, takže je možné v něm fulltextově vyhledávat (a vyhledat to umí i rozdělená slova).
Psací stroj je celkem fajn funkcionalita, která umožňuje přímo do naskenovaných formulářů vypsat údaje, přestože ten obrázek není rozpoznán jako formulář. Nebo můžete zapnou rozeznávání formulářů a pak se zamyslí a přidá formulářová pole tam, kde si myslí, že by měly být. Navíc je možné u každého pole nastavit jeho typ a masku. A pak je možné je vyplnit i v Readeru. Co teprve dynamické formuláře, třeba pro žádost o vizitku, kdy si člověk zadá jméno, vybere oddělení, automaticky se doplní další věci a ještě ke všemu vidí rovnou náhled, jak bude vizitka vypadat. Schválení – přímo pomocí tlačítka v Acrobatu, kde dojde k odeslání emailem nadřízenému, kliknutím schválí a už se to odesílá do výroby.
Formulářů v každé firmě vymyslíte asi spoustu, některá použití jsou trochu překvapující. Někde v tom píší zápisy z jednání – co řádek to jeden bod, je možné je dynamicky přidávat, používat připravené kategorie. Nebo použití jako spis, do kterého se přidávají další soubory, je možné ho zaheslovat a v jednom PDF mít vše. Pořád je to fulltextové a lze v tom vyhledávat. Skoro mě zlomil, tohle jednoduché navrhování formulářů vypadá hrozně fajn, vyplnit je může kdokoliv s Readerem, takže ani cenově to není nic hrozného.
Archivace emailů z Outlooku – vznikne PDF dokument, kde jsou jednotlivé řádky pro emaily, ve spodní části je pak náhled na email včetně případných příloh. Velice hezké.
Byl to rychlý průlet tím, co Acrobat umí, prý se o tom dá mluvit celý den. A pak se dá další den povídat o Adobe Live Cycle. Musím říct, že pěkné, standard použitelný a poslatelný komukoliv, rychlý návrh formulářů s logikou, elektronické podpisy, bezpečnost. Je toho dost co to umí, určitě jeden produkt, o kterém se dá přemýšlet pro nasazení ve firmě. A nemusí to být drahé.
Praktické ukázky použité při prezentaci jsou dostupné, po rychlé registraci, na webu Adobe.