Cesta webového projektu, Jan Tichý

Je to teprve rok a půl co jsem byl na přednášce Honzy Tichého nazvané Cesta webového projektu. A pořád je to podle mého platné. Prezentace stejně jako záznam přednášky jsou k dispozici, pokud to chcete vidět na vlastní oči.

Hned na začátku začal otázkou – zda má někdo nápad na startup (což měli snad všichni), zda mají plán (cca 50 %), zda už začali něco dělat (40 %) a zda mají obchodní model (1 %).

A k tomu otázka – kdo se o něj podělí? Nikdo, a přitom realizace je ještě důležitější než nápad, nápadů může mít milion, ale dokud je nerealizujete, tak z nich nic nemáte. Přidal krásnou tabulku o násobení dokonalosti nápadu a dokonalosti provedení – i blbej nápad dokonale provedený může vydělat výrazně víc, než dokonalý nápad mizerně (nebo vůbec) provedený.

Cesta projektu je jednoduchá (pro většinu lidí): idea -> vývoj -> spuštění -> marketing

Nicméně problémy začínají už tady:

  • projekty bez cíle – zní to pěkně, ale k čemu to vlastně je?
  • bez obchodního modelu – tady s ním dost lidí nesouhlasilo a já mezi nimi – proč bych si to nemohl udělat pro radost, bez myšlenky na zpeněžení? I když většina lidí stejně přistupuje i k věcem, na kterých by ve finále rádi vydělávali
  • věčný vývoj – pořád to není dost dobré – jak se píše v Rework – udělejte jen to nejdůležitější
  • žádná propagace – jasně, dělají to většinou technici a ti na tyhle blbosti nejsou (když to bude dobrý tak si to lidi najde)
  • špatný web

Včas spuštěnej polovičatej projekt je lepší než vymazlenej ale pozdě

Jak by měl vypadat projekt?

  • cíle – rychle zbohatnout nebo dlouho vydělávat, …
  • nastavit kpi
  • definovat službu/produkt – co to vlastně bude dělat/přinese?
  • najít trh a poptávku
  • nastavit obchodní model a finanční plán
  • určit cílové skupiny – ani ne tak ve smyslu 35 let z Prahy, ale spíš uživatelské scénáře použití
  • zanalyzovat konkurenci a najít konkurenční výhody
  • vymyslet způsob propagace

Co je důležité?

Tady to otřáslo asi už i tou poslední částí přítomných.

Návrhu webu totiž přiřadil 40 % důležitosti a už tady řeší věci jako je analýza klíčových slov, návrh struktury, navigace, chování a funkce. Navíc radí zkoušet web bez grafiky – za grafikou totiž nejsou vidět problémy. A na wireframy doporučuje Axure RP.

Vlastní implementaci přiřazuje 10 – 20 % důležitosti. To je všechna ta tvorba grafiky, programování, použitelnost, přístupnost, napsání textů, technické seo, testování. Tedy to, čemu většina lidí přiřazuje minimálně 80 % důležitosti.

Provoz je ten zbytek – rozšiřování a aktualizace, propagace, správa procesů navazujících na web, kontrola plnění cílů a kpi, průběžné analýzy webu, změny na webu, redesign.

Skutečnej kšeft je v long tailu

Leave a Reply