Již druhá konference v Sydney, abych viděl, jak to dělají v cizině. Tentokráte ovšem z oboru – přímo od IBM a o jejich Lotus produktech.
Když jsem mířil do Maritime Muzea v Darling Harbour, tak jsem přemýšlel, jaká ta akce asi tak bude. Jednak kolik tak bude lidí, jací tam budou lidé a jaký to bude mít průběh. Osnovu jsem sice znal dopředu, ale atmosféra je na každé akci jiná a i při stejném obsahu mohou být akce totálně odlišné.
Začínali jsme dost brzy – od osmi hodin registrace, čaj nebo káva na uvítanou a o půl deváté začátek. Přednášela (tuším, na jména moc nejsem) Emily, která byla před rokem v Praze, a spolu s ní Mike. Co bylo příjemné zjištění na začátku – připravili spoustu cen pro všechny, kteří se ptají, a jeden z nás dostane na konci Nintendo Wii (fakt nevím, co bych s tím dělal, ale jako památka super). Akce se konala v sále nazvaném ANZ Theatre a opravdu to bylo takové malé kino. Přihlášených bylo odhadem tak 200, dorazila ovšem jenom přibližně polovina, takže sedadla byla hodně prázdná. A když jsem se později ptal, co je to tak za lidi, tak většina prý byli IBM zákazníci, nikdo z jiné platformy. Takže i tohle je tady stejné. Na začátku jsme dostali prezentace, které by prý měly být i na webu (netestoval jsem, tak snad tam jsou). Pro změnu jsme ovšem nedostali bloky, takže člověk musel čmárat na volná místa v prezentacích, kterých moc nebylo, protože slidy byly naplněné opravdu k prasknutí. Co bylo ještě zajímavé – prezentace byly sešité (což je normální) v pravém horním rohu (což bylo trochu nezvyklé, zjevně tady mají naruby úplně všechno). A místnost byla pokrytá WiFi signálem, takže se člověk mohl zdarma připojit a stáhnout alespoň maily.
A pak už jsme začali. Nejdřív obecný úvod, ve kterém, jako obvykle, neřekli vůbec nic. Pak už první přednáška – Innovations in People Productivity. Tady se mi hodně líbil jeden z prvních slidů – rozdíl mezi generacemi při využívání moderních technologií. Ten jsem viděl asi úplně poprvé, dalo se s ním hodně souhlasit a když ho člověk viděl, tak si uvědomil, že způsob práce se mění a počítače se využívají opravdu víc a víc. Akorát jsem se v něm nemohl najít – byla tam generace mladých (narozených po 1980) a pak od 35 let nahoru. Tak ti mezitím asi momentálně nepracují 🙂
Všechny prezentace byly průběžně prokládány praktickými ukázkami a při těch jsem si uvědomil dvě věci – za prvé prezentace je vždy hezčí než skutečnost. Konkrétně když přepli z obrazovky Lotus Notes na prezentaci na skutečnou ukázku, tak to najednou nebylo tak hezké. A za druhé – pokud se v prezentaci něco ukazuje, tak ve skutečnosti to pak musí vypadat stejně, jinak je to matoucí. V prezentacích totiž všichni mají klienta otevřeného v poště, vlevo navigaci, uprostřed seznam mailů a vpravo náhled na email. Ve skutečnosti ovšem všichni prezentují náhled na email ve spodní části a když se to rychle přepne mezi těmito dvěma pohledy, tak jsem měl co dělat se zorientovat a čekal jsem, kdy začnou prezentovat tamten produkt.
Srovnávání s Microsoftem je poslední dobou neuvěřitelně oblíbené, takže bylo i tady. Stejně děsivé jako vždy (Microsoft je vždy výrazně dražší), akorát nevím, jestli i tady jsou na to lidé tak alergičtí jako já. No a pak tady ukazovali oblíbený obrázek, jak se vyvíjely LN. Akorát tady ho měli překreslený, takže si člověk připadal jak dinosaurus, protože to začíná rokem 1989 a jako druhý bod byla už snad verze 4.5, na které jsem začínal. Takže vidím, že s tím dělám už opravdu dlouho. A po každé prezentaci měli videa, která by to chtělo sehnat. Všechna hezká, nápaditá a na téma „Don’t be like everybody else“.
Druhá přednáška – Making People More Productive: Innovations in Collaboration. Začalo to jednoduchým bodem – dvě firmy se spojily, jedna předtím používala Lotus Domino (shodou okolností to byla ta, která koupila tu druhou) a měla na něm všechny potřebné aplikace. Druhá firma používala Microsoft technologie a neměla vyvinuto nic, používala pouze poštu. Takže, když se ve finále rozhodli používat Lotus Domino, tak jsem byl opravdu překvapen 🙂 To si nemohou vymyslet složitější příklad, aby opravdu ukázali proč to používat?
Nicméně ukazovali možnosti osmiček – Mail Recall (funguje pouze v Lotus Domino, měl by fungovat napříč doménami a umí smazat i již přečtený email, což je děsivé a naštěstí se to dá na serveru zakázat), Spell checking (který funguje stejně jako ve Wordu – rovnou při psaní) a Collaboration history, kterou je možné vyvolat pro každého člověka od kterého mi přišel email. Tahle věc má dvě drobné nevýhody – jednak v pohledu, ve kterém zobrazuje předchozí aktivity mají velké řádkování, takže se tam nic nevejde, no a pak si člověk prý nastavuje, jak daleko do historie chce zobrazovat data, což já bych chtěl, aby mi to zobrazilo 10 posledních a nikoliv věci za poslední měsíc.
Prakticky ukazovali „vývoj“ kompozitních aplikací – po třech klicích je aplikace hotová, je to hrozně jednoduché a vůbec nechápu, za co chtějí partneři tolik peněz, když to může vyvíjet sekretářka na recepci. Drobné šťouchnutí do Microsoftu – Exchange 2007 prý neumí active/active kluster a navíc, pro využití nových možností, musí mít připojené disky napřímo, nikoliv v diskovém poli.
Přestávka na jídlo – to tedy měli opravdu skvělé, takové pochoutky jsem už dlouho nejedl. Google trumfli o třídu.
Po přestávce následovalo povídání o Sametime – Unifying Communications and Collaboration. Tady byly dva krásné body – verze 7.5.1 prý umí „spojit“ všechny okna do jednoho, které má vlevo záložky a tím se člověk přepíná mezi jednotlivými hovory. Dost to ušetří místo na Windows liště, otázkou je, nakolik je to použitelné. Naštěstí to jde uživatelsky zapnout/vypnout. A pak ukázka spojení s Google Maps, takže kliknutí pravým na člověka a volba „Ukaž mi ho na mapě“. Opět otázka asi dvou minut na vývoj.
Lotus Quickr – Re-Inventing Team Collaboration. Díky změně názvu jsou lidé zmateni, co je to zač a moc se jim nezdá, že by to byl pokračovatel QuickPlace a že upgrade je zdarma (pokud jsou zaplaceny licence). Tím, že je to beta, tak to má ještě trochu chybky, takže například při zakládání nového místa je text na obrazovce místo mezer oddělen %20, což je znak pro mezeru. Co je hezké je integrace, takže je to napojeno do Windows Explorer, Microsoft Office (verze XP – 2007 a je to udělané opravdu hezky, přidá se nová lištička a přímo z Office je možné dělat Check-out, Check-in a všechny operace), Sametime (přímo uložit záznam rozhovoru), Lotus Notes (verze 7 a 8, u verze 6.5 přemýšlí, jestli integraci udělají také) – při odesílání emailu je možné dokument uložit automaticky do Quickru a poslat pouze odkaz a konečně se prý pracuje na integraci do Outlooku, která by měla fungovat stejně jako v LN. Ukládání dokumentů by mělo fungovat jak do NSF formátu, tak do JSR kompatibilního úložiště jako je Domino Document Manager (v ceně), FileNET a SharePoint (za příplatek). Zvláště to ukládání do SharePointu bude asi bomba, to bych chtěl zkusit. A pak také zmínili podporu DB2 a Oraclu, což mi moc nepasovalo, ale vzhledem k tomu, že Quickr by měl být i ve verzi pro WebSphere, tak pak už je to jasné.
Oběd – opět úžasné jídlo, tortilly s nějakým krabím salátem a spousta dalších věcí. Všechno sice jako studený bufet, ale výborné. Pokud jste ještě nejedli, tak se vám musí sbíhat sliny.
Lotus Connections a přednáška Reaping the Benefits of Social Software in the Enterprise. Přednáška pěkná, některá funkcionalita produktu také. Co se mi hodně líbí je navigace pomocí tagů, které se dají přidat každému příspěvku a které jsou v navigaci zvýrazněny podle používání – nejpoužívanější tagy jsou tedy největší, ostatní se zmenšují. Při ukázce ještě vtipná vsuvka – jako příklad bylo vybráno pořádání konference, kdy najednou vypadne jeden z řečníků. Takže pomocí klíčových slov se snadno najdou všichni lidé, kteří o tom něco znají a prohlíží se, co vědí. Otevře se profil hned prvního kandidáta a ejhle – je u něj fotka. Takže se fotka zvětší a je to opravdu hezké holčina. A snad v Německu, nebo kde se to stalo, prý polovina sálu naráz řekla – „Jo, ta bude dobrá“. No, ženy to asi neocení, ale jinak to bylo super 😉 A jinak je ten produkt pěkná hračička, ale že by do toho někdo cpal data tak pečlivě jak ukazovali, tomu bych opravdu nevěřil.
Poslední prezentace – Portals: The Front-End of SOA. Tak tady už mě nic moc nezaujalo, kromě ukázky návrhu workflow. To workflow, které ukazovali v portálu, bylo sice hodně jednoduché, nicméně vzhledově pěkné.
Prostor na dotazy, kterých bylo opravdu hodně, to jsme v Čechách nezažil a řečníci sice moc odpovědí neznali, nicméně v publiku bylo spousta IBMáků a ti dokázali zodpovědět snad všechno a opravdu detailně a dobře, zvláště jeden svými znalostmi opravdu překvapil. Losování Wii (no jasně, nevyhrál jsem) a hurá ven do deště a domů.
Akce nebyla špatná, spoustu témat pokryla a vysvětlila, ale na druhou stranu nepřekvapila. Ale mohu alespoň s klidným svědomím prohlásit – v Čechách to nedělají výrazně hůře. Vlastně jedna „drobnost“ – na konci se vyplňoval oblíbený dotazník, který tady ovšem vypadal jinak než v Čechách. A jedna z otázek byla – kde jste se dozvěděli o konferenci a seznam asi 10 serverů, kde zjevně inzerovali.