Do desíti – s Radimem Turoňem

Radim Turoň Radim Turoň je v podstatě prvním mimopražským účastníkem těchto rozhovorů, na mé otázky odpovídal snad z toho nejvzdálenějšího konce naší republiky. Ve společnosti TCL DigiTrade má na starosti převážně administraci a školení, nicméně tím jeho povinnosti zdaleka nekončí.

Jaké problémy chtějí zákazníci řešit nejčastěji, co trápí skoro každého?

Nejčastější problém který řešíme, je nárůst velikosti Notes databází a s tím související rychlost odezvy.

A co by je naopak trápit mělo a takřka nikdo to sám o sobě nechce?

Často se ve firmách podceňuje školení uživatelů a administrátorů. Z toho pak vyplývá mnoho triviálních dotazů, nevraživost koncových uživatelů vůči produktu apod. Pokud uživatel nezná základní ovládání a možnosti klienta, je velmi těžké navázat s ním komunikaci např. při řešení problému nebo při vývoji dalších aplikací. Také občas narazím na administrátora, který nemá základní znalosti administrace LN. Potom je velká pravděpodobnost, že nebude schopen správně diagnostikovat a popsat vzniklé problémy a jejich řešení se protáhne. To vše v konečném důsledku rozhoduje o pozitivním nebo negativním přijetí LN uživateli ve firmách.

Vlastnost, která se ti na produktech Lotusu líbí nejvíc?

Integrované prostředí, bezpečnost, možnost vývoje dalších aplikací, možnost replikace dat, celkově robustnost celého systému.

A naopak, kterou věc bys zrušil, kdybys měl tu možnost?

Asi bych nic nerušil, spíše přidal nebo změnil. Například vývojové prostředí, rychlost Notes databáze, možnost dynamických pohledů na data apod.

Osmičky – na trhu jsou už relativně dlouho, verze 8.0.1 za dveřmi. Přecházejí už zákazníci nebo s tím nespěchají?

S přechodem na nové verze se obecně ve firmách nepospíchá. Samozřejmě všichni jsou namlsaní novým vzhledem a možnostmi osmiček. Spousta zákazníku je zatím ve fázi, kdy zvažuje co jim přechod na osmičky přinese a za jakou cenu. Náklady které si přechod vyžádá, hrají důležitou roli při tomto rozhodování. Kromě investic do HW či licencí jsou zde také náklady na převedení stávajících aplikací do nové verze. Mnoho zákazníku také uvažuje způsobem, zda má cenu jít do upgrade teď, když za dveřmi je verze R8.5 a příští rok se očekává další.

Kromě Lotus Notes, co dalšího zákazníci poptávají a používají? Jaký je ten další super produkt od Lotusu?

Zatím z ostatních Lotusových produktů vítězí Sametime. O produkty typu Quickr, Connections, Forms, WorkFlow je pramalý zájem. Otázkou je, zda-li to není špatným marketingem IBM.

Jak se ti administrují Lotus produkty? Je to složité a zastaralé nebo naopak příjemné a flexibilní?

Jelikož jsem administrací LN už pořádně načichlý, můj pohled nebude moc objektivní. Ze začátku se mi to zdálo složité a zastaralé, teď s postupem času je to příjemné a flexibilní :-))) Vzhledem k rozsáhlosti celého systému mám za to, že administrace je propracovaná a přehledná. Co trápí spoustu administrátorů je absence české literatury o administraci. Ale to jak jsem si všiml, jsi začal napravovat svými články o administraci.

Co se lidem na Lotus produktech líbí při školení nejvíc?

To je velmi individuální. Někomu to, že si může data replikovat na lokál, někomu že se dají programovat další aplikace dle jejich přání, jinému zase rezervace prostředků apod. Je to opravdu co člověk to názor.

Na co mají naopak největší problém si zvyknout?

Většinou na samotný přechod z jiného poštovního programu na poštu v LN. Ale platí to i naopak pokud někdo migruje z LN někam jinam. Efekt tzv. „remcání“ je v obou případech srovnatelný. Poštu totiž velká část uživatelů považuje za středobod svého vesmíru v zaměstnání a proto jsou velmi citliví i na drobné změny v práci s ní.

Osmičky – už jsi je školil? Je to pro lidi problém si zvyknout na nové prostředí nebo jsou nadšeni?

Zatím nemám reálnou zkušenost se školením uživatelů na R8. Ohlasy zákazníků, kteří se již rozhodli používat klienta LN8 jsou vesměs pozitivní. Prostředí se jim dle jejich slov líbí, největší výtky jsou k rychlosti klienta.


Jaké otázky byste položili vy? A koho byste se chtěli zeptat?

Upozornění pro personální agentury a personalisty: cílem rozhovorů není zviditelnit lidi pro jejich přetažení do jiné firmy, prosím respektujte tento fakt.

Leave a Reply