Do desíti – S Radimem Pokorným

RadimPokorny.gif Radim Pokorný se ve světě Lotusu pohybuje už drahně let, konkrétně od verze 4. Za sebou má zkušenosti se správou velké LN domény s hromadou serverů i spoustou uživatelů. V nedávné době se rozhodl přestoupit na druhou stranu „barikády“ a od zákazníka přešel do společnosti Trask Solutions, kde se své znalosti snaží zužitkovat.

Jaké problémy chtějí zákazníci řešit nejčastěji, co trápí skoro každého?

Myslím, že většina uživatelů chce řešit problém sdílení informací, automatizaci práce, workflow a integraci s ostatními informačními systémy. Nejčastější požadavek jaký potkávám, zní – „potřebuji něco, kam bude možné poslat zprávu/požadavek. Z této adresy to někdo vyzvedne a postoupí dále. Nakonec někdo odpoví žadateli. V celém procesu musí ostatní uživatelé být schopni vidět, v jakém stavu se požadavek nachází a kdo jej má přidělen. Celý proces řešení musí být maximálně automatizován. Také by bylo dobré, aby mohl systém spolupracovat se SAPem, s naším HR, s naším účetnictvím atd…“

A co by je naopak trápit mělo a takřka nikdo to sám o sobě nechce?

Nejsem si úplně jist, co touto otázkou myslíš. Z hlediska IT architektury mi přijde zavádějící, vybírá-li si uživatel/zákazník konkrétní technologii a ne nejlepší řešení svého problému. Potom dochází ke zbytečným zákaznickým úpravám implementovaného systému a nezřídka se stává, že v jiné části firmy je již tento problém vyřešen.

Nebo jsi myslel takové ty věci jako monitoring, zálohování, archivace…? Ano, stává se, že zákazník tyto věci neřeší – „ještě se nic nestalo“ … Ale tato problematika sem asi nepatří, myslím.

Řešení na které jste nejvíce hrdí, co to je? A je to spíš nějaká drobnost nebo masivní systém?

Jedná se spíše o drobnosti. Daří se nám integrace LN do ostatních informačních systémů, jako například využití LN pouze jako platformu pro aplikace, s podporou poštovního systému MS Exchange/Outlook, nebo integrace s relačními databázemi (Java, webové služby).

Myslím si, že i provisioning LN účtů pomocí systému Identity Management také mnoha zákazníkům výrazně pomáhá.

Vlastnost, která se ti na produktech Lotusu líbí nejvíc?

Bezpečnost, stabilita, flexibilnost.

A naopak, kterou věc bys zrušil, kdybys měl tu možnost?

Nenapadá mne. To co se mi hodně nelíbilo a co LN kazilo dobré jméno – design poštovního klienta, se v LN8 výrazně a musím říci, že k dobrému, změnilo. Designem v tomto případě nemyslím pouze „barvičky“, ale i „nové“ vlastnosti – real-time Out of Office agent, úprava zadávání adres při psaní zprávy, autosave, „recall zprávy“ …

Osmičky – na trhu jsou už relativně dlouho, verze 8.0.1 za dveřmi. Přecházejí už zákazníci nebo s tím nespěchají?

Zákazníci s upgradem nespěchají a musím říci, že jim to ani nedoporučujeme. Myslím si, že není kam spěchat. Obecně platí, že se vyplatí počkat na vydání prvních oprav – service pack. Toto pravidlo v LN8, kdy se razantně změnila technologie (Eclipse), platí dvojnásob.

Kromě Lotus Notes, co dalšího zákazníci poptávají a používají? Jaký je ten další super produkt od Lotusu?

Dalším super produktem od Lotusu je Lotus Enterprise Integrator, myslím. Bohužel vysoká cena tento produkt hodně diskvalifikuje …

A nyní jsem opravdu zvědav na nové produkty – Quickr, Connections a Traveler. Podaří-li se nám a hlavně IBM vysvětlit zákazníkům, k čemu jsou tyto produkty dobré, tak se Lotusu blýská na lepší časy.

Web nebo plný klient – co nyní letí? Co mobilní zařízení, zajímá se o ně někdo?

Hodně se mluví o webovém rozhraní, ale nemyslím si, že to je všespásný směr. Téměř každá podniková aplikace/systém potřebuje nějakou ActiveX komponentu, jinou verzi Javy … a pak se výrazně ztrácí výhoda tenkého klienta.

Mně osobně se směr, kterým se vydává IBM v podání Eclipse klienta s podporou pošty, widgetů a jiných plug-inů, klientem který tak trochu supluje portál, líbí více než myšlenka čistě webových aplikací.

A mobilní zařízení? Traveler přichází poněkud pozdě, ale je dobře, že přichází. MS Mobile Exchange byla velká konkurenční nevýhoda.

Jak se ti administrují Lotus produkty? Je to složité a zastaralé nebo naopak příjemné a flexibilní?

Mně se Lotus produkty administrují dobře. Pro administraci není třeba žádných úprav. Ale vývojáři budou určitě mluvit jinak. Vývojářské rozhraní by jistě potřebovalo modernizaci.

Antivir a antispam je v dnešní době už nutností. Vítáš uvedení Lotus Protectoru, který to zaintegruje přímo do Domina, nebo jsi spíš pro produkty třetích stran? Proč?

Já jsem pro produkty třetích stran. Ať každý dělá to, v čem je odborníkem. Navíc myslím, že nepřijde-li hodně zajímavá cenová politika tohoto produktu, nevím co by mne, jako zákazníka, donutilo vyměnit mě známý systém – který nyní již používám (že bych nic nepoužíval je nepravděpodobné) za jiný.

Ale zmínil bych zajímavou alternativu, využití hostovaných služeb – první vlaštovka: spamy.cz. Někteří zákazníci si tuto alternativu chválí …


Jaké otázky byste položili vy? A koho byste se chtěli zeptat?

Upozornění pro personální agentury a personalisty: cílem rozhovorů není zviditelnit lidi pro jejich přetažení do jiné firmy, prosím respektujte tento fakt.

Leave a Reply