Do desíti – s Ladislavem Polákem

Ladislav Polák Ladislav Polák pracuje pro holding Media Bohemia, kde má na starosti převážně metodickou práci při které vymýšlí jak nejlépe řešit požadavky jednotlivých divizí. Aktuálně plánují upgrade Lotus Notes na verzi 7, instalaci Lotus Sametime včetně brány na spojení s dalšími IM systémy. K tomu všemu aktivně používají BlackBerry a rozsáhlý informační systém postavený na platformě Lotus.

Největší starost většiny lidí pohybujících se kolem LN je jejich neustálé srovnávání s MS Outlook. Řeší toto vaši uživatelé (třeba noví zaměstnanci) nebo se s programem rychle smíří a jsou spokojení (či naopak neustále nespokojení)? Když přijmete nového člověka, který s Lotus Notes nikdy nepracoval, má problém se s nimi sžít nebo je to intuitivní a bezproblémové?

V našem případě to největší starost určitě není:-). Jelikož ovládání všech emailových klientů je v současnosti docela unifikované (alespoň co se základní práce s nimi týče), uživatelé se s funkcemi kalendáře a emailového klienta sžijí docela rychle.

Existuje ve vaší společnosti nějaká aplikace nad Lotus Notes, kterou používá v podstatě celá firma? Jaký je to typ aplikace a je to spíše drobnost nebo naopak složitá aplikace řešící vše potřebné? (vzhledem k používání Wheel bych nechtěl, aby odpověď byla – Jasně, Wheel, ale jde mi spíš o konkrétní modul, co konkrétně potřebuje řešit nejvíc lidí)

Ano, je to samozřejmě Wheel, jak správně předznamenáváte :-). Když to zkusím rozvážit po jednotlivých modulech, pak prakticky celý holding používá jeho CRM součásti (databáze klientů, osob a firem s návaznou komunikací). Dále všichni používají modul Docházky. K nasazení nyní chystáme modul Evidence smluv, který bude řešit oběh smluv a jejich archivaci v elektronické podobě. Všechny naše obchodní divize využívají modul Obchodních informací, kde se přenáší z účetního systému informace o platební morálce našich klientů (obraty, pohledávky apod.). Další moduly jsou pak obvykle specifické pro určitou část holdingu, např. Objednávky (finační divize – tvorba a evidence objednávek) nebo různé monitoringy médií atd. Dá se říct, že Wheel je základním CRM a ERP systémem našeho holdingu, který navíc obsahuje speciální moduly pro jednotlivé divize.

Preferujete spíše jednoduché aplikace řešící konkrétní problém, nebo naopak ty složité, řešící více oblastí, které ideálně obsahují jedno tlačítko, které vždy udělá vše co uživatel chce?

Tady bych asi musel odpovědět jako chytrá horákyně. Pokud budeme jako konkrétní problém brát například zmíněnou Evidenci smluv, pak preferuji co nejjednodušší aplikaci řešící problém. To ale znamená řešící vše od návrhu smluv, jejich připomínkování, schvalování, evidenci, upozorňování na termíny, provázání s ostatními smlouvami, specifická uživatelská oprávnění, až třeba po jejich archivaci. Důležitá je pro nás provázanost na úrovni Wheel, tedy Wheel by měl být pro naše uživatele prostředím, kde najdou rychle potřebné aplikace a jejich informace dle potřeby náležitě provázány.

Pokud byste v dnešní době chtěl vyvinout novou aplikaci, jaká by byla cílová platforma – plný klient Lotus Notes, webový klient nebo mobilní zařízení? Co by bylo důvodem pro zvolení této platformy?

Určitě by to záviselo na typu aplikace, nicméně plný klient LN je primární cílová platforma. LN jsou používány skoro všemi našimi uživateli a tak je integrace do prostředí plného klienta přirozenou volbou. V některých speciálních případech používáme i platformu webového klienta, ale i tehdy je většinou funkčnost duplikována v plném klientovi. Jde například o aplikace, ve kterých částečně pracují naši zaměstnanci a částečně externisté, kteří pak přistupují právě přes webového klienta. Co se týče mobilních zařízení, určitě uvažujeme o možnostech implementace některých funkcionalit Wheelu do BlackBerry.

V současné době migrujete na verzi 7, na trhu je již verze 8. Jaké jsou ty hlavní důvody pro migraci na starší verzi 7?

V našem případě je tím hlavním důvodem právě Wheel, kde v tuto chvíli není garantovaná plná kompatibilita s verzí 8. A pak je samozřejmě třeba počkat na prověření časem (jak se říká v případě Windows, počkat minimálně do prvního service packu:-)).

Myslíte, že IBM dělá pro zdejší zákazníky dost? Co si myslíte, že by mohla dělat víc a co se vám naopak líbí že dělá už teď?

Co se týče problematiky Lotus Notes, tady přímo s IBM do styku moc nepřicházíme. Nicméně přesto vidím slabinu v technické podpoře, není bohužel vyjímkou, že konkrétní bug IBM vytrvale ignoruje (a asi je jasné proč:-)). Naše LN infrastruktura je docela rozsáhlá a jednotlivé databáze dosahují velikostí desítek gigabytů, takže chuťovky pro technickou podporu IBM se najdou. Ale komunikace s IBM je v našem případě záležitostí našeho dodavatele.

Jedna věc, pro kterou stojí za to Lotus Notes používat?

Určitě bezpečnost.

Jedna věc, kterou byste nejraději v Lotus Notes předělal?

Já osobně určitě nic, nejsem vývojář :-). Ale pokud to vezmu obecněji, nejsem spokojen s řešením replikací. Ve firmě používáme i velké množství lokálních replik, které vykazují často faktické problémy. Bohužel často narážím i na problémy typu neaktuální repliky, která se tváří aktuálně apod. A v neposlední řadě jde i o náročnost replikací na výkon PC či notebooků – stejný stroj s Lotus Notes s replikami je na systémové prostředky o několik set procent náročnější než LN bez nich. Ale v tomto směru nedovedu posoudil, nakolik to může souviset i s konkrétním tvarem našich databází.

Ve vaší společnosti používáte BlackBerry, jaké je jejich hlavní použití – pouze pošta a kalendář, nebo jste je propojili i s dalšími aplikacemi, které máte?

Co se týče Lotus Notes, v tuto chvíli je to pouze pošta, kalendář a Sametime.

Spousta firem se při nasazování Sametime bojí, že lidé přestanou pracovat a budou si jenom dopisovat. Vy ho naopak chcete nasadit včetně propojení s ICQ a dalšími programy. V čem spatřujete největší výhody takového Sametime řešení?

Tady je asi důležité si uvědomit, že pro naše zaměstnance je instant messaging jako ICQ či Skype důležitým pracovním nástrojem. Naši zaměstnanci IM již používají skoro všichni a nejde tedy o žádnou „novou hrozbu“. Naopak, od nasazení Sametime si slibujeme lepší přehled v této oblasti, možnosti logování jednotlivých typů komunikace a v neposlední řadě výhody provázání např. s emailovým klientem LN. Když k tomu přidám nasazení Sametime na BlackBerry, mohlo by se do budoucna jednat o velmi silný (nejen) vnitrofiremní komunikační nástroj.


Jaké otázky byste položili vy? A koho byste se chtěli zeptat?

Upozornění pro personální agentury a personalisty: cílem rozhovorů není zviditelnit lidi pro jejich přetažení do jiné firmy, prosím respektujte tento fakt.

Leave a Reply