Do desíti – s Josefem Honcem

Josef Honc Josef Honc propadl kouzlu technologií Lotus před 5 lety, kdy začal pracovat pro společnost M-COM LAN solution jako administrátor Lotus Notes/Domino. Před tím pracoval 5 let jako technik a lektor ve školicím středisku zaměřeném primárně na technologie Microsoft. Od té doby získal certifikaci IBM Certified Instructor a začal školit administraci Lotus Notes/Domino. Momentálně je sice na pozici technického ředitele, ale Lotusu se věnuje intenzivně dále.

Jaké problémy chtějí zákazníci řešit nejčastěji, co trápí skoro každého?

O trápeních zákazníků by se dalo povídat docela dlouho, záleží na úhlu pohledu. Jelikož jsem vyrostl jako administrátor, tak nebudu zmiňovat procesní problémy v chodu firmy, které jim aplikace v Lotus Notes pomáhají řešit, ale spíš bych rád uvedl pár postřehů o vztahu uživatelů k Lotus Notes obecně.  

Zásadní rozdíl je v tom, jestli se jedná o zákazníka, který je „odkojen“ Lotus Notes, nebo o nového zákazníka, který na Lotus Notes teprve přichází.  

U nových koncových zákazníků se nejčastěji setkáváme s větou: „V Outlooku to je ale takhle… a to tady nejde?“ Takže logicky následující požadavek IT je: „Nešlo by to tam dodělat?“ Uživatelé jsou zvyklí pracovat s Outlookem a k práci s Notesy mají dost často mentální odpor. Nemá smysl se snažit ohýbat Notesy k obrazu Outlooku, uživatelé začnou oceňovat jejich výhody až s nasazením dalších aplikací. Všichni chtějí řešit nějaké workflow, schvalování objednávek, docházku apod. Jakmile mají takové jednoduché aplikace a najednou získají možnost je používat i offline, tak teprve začnou zjišťovat, že to nebylo špatné rozhodnutí.  

Zákazníci, kteří Notesy používají už nějaký ten pátek, jsou většinou smířeni s uživatelským rozhraním a trápí je snad jen občasný pád klienta a pochopitelně všudypřítomné jsou stížnosti na rychlost. Ale to je podle mě obecný problém, který se netýká jen Lotus Notes, každý systém bude prostě vždycky pro uživatele pomalý. S příchodem osmiček to bude ještě markantnější, protože spousta zákazníků prostě nemá hardware na to, aby mohli jednoduše ugpradovat. Takže jakmile někde u zákazníka přijdeme na téma upgrade na R8, tak to skončí větou: „A vy nám zaplatíte 2GB RAM do všech stanic?“

A co by je naopak trápit mělo a takřka nikdo to sám o sobě nechce?

Jednoznačně zaškolení uživatelů. Drtivá většina těch poznámek o Outlooku, které jsem zmiňoval, pramení z toho, že uživatelé nechápou filosofii Lotus Notes a snaží se s Notesy pracovat jako s Outlookem. Ve většině firem, kde jsme Notesy nasazovali, jsme nějaké to školení pro uživatele pořádali, ale takřka všude se jednalo jen o pár hodin rychlokurzu, během kterého se nedá lidem vštípit jiný pohled na věc. Krásná je myšlenka, že lidé by neměli přizpůsobovat svoji práci potřebám software, ale software by se měl přizpůsobovat potřebám lidí. Jenomže to v praxi nejde a tak si myslím, že důkladné uživatelské školení ušetří později spoustu práce helpdesku. Na druhou stranu chápu, že pro firmy je nesmírně komplikované poskytnout všem uživatelům dvoudenní kurz. Alternativním řešením by mohl být elearning, případně jednoduché pravidelné online kurzy třeba pomocí Lotus Sametime.

Vlastnost, která se ti na produktech Lotusu líbí nejvíc?

Z pohledu administrátora je to jednoznačně absolutně nepřekonatelná snadnost implementace a správy distribuovaného prostředí a nezávislost na platformě. Člověk nemusí být guru na Windows, Linux nebo OS400, aby dokázal spravovat Domino, které na té dané platformě běží. Pochopitelně bezpečnost a stabilita, která je ale v případě klienta (obzvláště českého) trochu diskutabilní.  

Asi největší výhodu vidím v takové otevřenosti systému, když člověk hledá nějaký problém, je poměrně snadné přijít na to, o co se jedná, dá se snadno určit, jestli je to problém procesu serveru, správce agentů, klienta nebo návrhu aplikace. Znalostní databáze Lotusu je taky mocná zbraň.

A naopak, kterou věc bys zrušil, kdybys měl tu možnost?

Nevím o vlastnosti, která by mně vyloženě „pila krev“, i když hlavně v začátcích jsem přímo pěnil z klávesy F5, ale to už dnes taky není pravda, jednak jsem se přeučil na F9 a za druhé v osmičkách už je refresh i na F5 😉

Asi bych tedy nic nerušil, ale rozhodně bych ještě pár drobností přidal. Ačkoliv se politiky v Dominu poměrně bohatě rozrůstají, stále je spousta věcí, které na klientech nastavit nejdou jinak než přímo uživatelem. Řešíme to od nepaměti různými vlastními udělátky, tlačítky posílanými uživatelům, úpravami instalačních balíčků apod. Pokud by bylo možné spravovat kompletně celé prostředí klienta (např. včetně dokumentů pracovišť) pomocí politik, byla by to správná cesta k centralizované administraci.

Osmičky – na trhu jsou už relativně dlouho, česká verze 8.0.1 za dveřmi. Přecházejí už zákazníci nebo s tím nespěchají?

Už jsem se zmínil o tom, že zásadní brzdou pro osmičky jsou jejich hardwarové požadavky. Firmy začínají pomalu nasazovat Visty a ty s osmičkami nemá smysl zkoušet s méně než 2GB RAM. Na druhou stranu Domino server je na tom o poznání lépe a tak na serverové straně ten hardwarový problém není. Mám jednoho zákazníka, který chtěl upgradovat již hned po tom, co byly osmičky oficiálně uvedeny na trh, ale jak už tady taky zaznělo, verze x.0 není vhodné nasazovat do produkce, chce to nechat usadit. Takže teď tu již máme 8.0.1 a prvních pár zákazníků už postupně upgradujeme.

Stalo se mi u jednoho zákazníka, který má hodně heterogenní prostředí a uživatelé používají jak Notesy, tak Outlooky nebo Thunderbirdy, že kolem mě prošel jeden z uživatelů, který je skalním odpůrcem Notesů, viděl u mě otevřené osmičky a prohlásil: „Tý jo, co to je? To vypadá dobře, to chci taky!“. To je věta, která zahřeje na duši, co?

Kromě Lotus Notes, co dalšího zákazníci poptávají a používají? Jaký je ten další super produkt od Lotusu?

U našich zákazníků to je jednoznačně Lotus Sametime a to jak ve velkých společnostech, tak i v malých firmách, verze Sametime Entry je zdarma k licenci Lotus Notes a to velmi zjednodušuje jeho nasazení. Ve větších společnostech jim poskytuje jednoduchou a rychlou komunikaci mezi pobočkami nebo kancelářemi, v malých firmách ušetří spousty mailů typu: „Jdeme na oběd“. Jakmile začnou Sametime používat, chtějí od něj víc a pak je příležitost pro online schůzky, případně napojení na ICQ či AOL pomocí Sametime Gateway.

Ptají se zákazníci na vývoj pro mobilní zařízení?  

Podpora mobilních zařízení patří mezi velmi časté dotazy. Požadavky na vývoj nejsou moc časté, ale i ty se vyskytují. Jako partner společnosti Commontime nabízíme klientům řešení pomocí balíků mSuite, který má i podporu pro snadnou „mobilizaci“ aplikací v podobě komponenty mForms.  

Hodně jsem byl zvědavý na to, co přinese Lotus Traveler. Podle toho jaké s ním byly z počátku tajnosti, jsem od něj očekával víc. Musím přiznat, že jsem z něj trochu zklamaný, sice splňuje základní požadavek, a to dostane data na mobilní zařízení, ale nenabízí funkce, které bych u takového software očekával, jako třeba práce s adresní knihou nebo synchronizace informací o volném čase. Zkrátka je to první verze, která je sice zdarma, ale rozhodně ji nebudeme zatím zákazníkům nabízet, při synchronizaci došlo tu a tam k rušení schůzek, což zákazníka jistě nepotěší. Věřím, že si raději připlatí za software, který je spolehlivější, má lepší funkce a širší podporu mobilních zařízení.

Co si myslíš o větě, že vývojář, který umí administraci, je lepší vývojář a administrátor, který umí vyvíjet, je lepší administrátor?

Naprosto s ní souhlasím. Vzpomínám na svoje začátky, když jsem nevěděl, co je to pohled nebo formulář, když jsem viděl akci s @formulou, tak jsem se z toho málem osypal. Když jsem měl upravit 100 person dokumentů, tak jsem přemýšlel, jestli je lepší použít hrubou sílu nebo se snažit těm formulím porozumět. Dneska si to nedovedu představit, mám za sebou několik migrací celých domino domén, přejmenování organizací a bez schopnosti napsat si na to agenty bych se v tom jistě ztratil.

Stejně tak to platí i obráceně, pokud designer píše agenta a ten mu hlásí, že nemůže najít cestu k serveru, těžko si s tím poradí, pokud neví, co je to server dokument a connection dokument.

Zastávám ale názor, že nemůže být jeden člověk výborný designer i administrátor současně. Podle mě jsou na to potřeba trochu jiné buňky, designer je v první řadě programátor, ale administrátor musí být schopen hlavně správně identifikovat problém a umět hledat řešení, pokud jej z praxe nezná. Já osobně nemám programování rád, beru to jako nutné zlo, bez kterého se žít nedá, ale návrh a implementace Domino prostředí mě vyloženě baví a řešení problémů, které na nás zákazníci valí, je pro mě vždy výzvou.  

Co je při administraci takový největší problém, který by to chtělo vyřešit?  

Největší problém je pochopitelně mezi klávesnicí a židlí, permanentně se mi stává, že ve skutečnosti modifikuju nastavení na jiném serveru, než si myslím, pak se divím, že ta daná služba nefunguje tak, jak má. No, a přestože to na každém školení všem důsledně opakuju, sám tuhle chybu dělám dost často.

Asi tak dvě věci trochu komplikují správu. Tou první je nutnost restartovat server při určitých změnách konfigurace a tou druhou, která s tím tak trochu souvisí, je zlaté pravidlo administrátora: „Když to nefunguje teď, chvíli počkej, ono se to rozjede.“ s občas pravdivým dovětkem: „Když to funguje teď, počkej po restartu, ono se to po…“.

Nasazují se spíše „čisté“ Lotus Notes nebo to chtějí zákazníci často spojovat se Sametime, zálohováním, antivirem/antispamem, Active Directory, ….?

Dnes nejčastější spojení je určitě s antispamem, to je problém který trápí poměrně každého. Jako partner Symantecu jednoznačně tlačíme Symantec Mail Security. Zálohování je pochopitelně nutnost, takže tady zase prosazujeme Tivoli Storage Manager, pro menší zákazníky Symantec Backup Exec. No a Sametime to je taková ta třešinka na dortu. Dá se tedy říct, že žádná implementace nového prostředí není „čistě“ notesová, vždy se s ní sveze i něco dalšího.


Jaké otázky byste položili vy? A koho byste se chtěli zeptat?

Upozornění pro personální agentury a personalisty: cílem rozhovorů není zviditelnit lidi pro jejich přetažení do jiné firmy, prosím respektujte tento fakt.

1 komentář

Leave a Reply