Tři “takeaways” z mé trojnásobné zkušenosti se Salesforce

Vděk, kritický pohled na zaměstnavatele a vystřízlivění z naivity. Těmito slovy bych popsala to, co mi moje zkušenost se světem Salesforce přinesla. A za každý z těchto poznatků jsem nesmírně ráda. Měla jsem možnost vidět Salesforce z různých úhlů pohledu – z pohledu zaměstnance v evropské centrále, z pohledu zákazníka i krátkodobě z pohledu implementačního partnera.

Ve správnou dobu na správném místě

Celé to začalo úplně jednoduše. Vlastně náhodou. Ve firmě, ve které jsem pracovala už při studiu, se moje pozice rušila, a tak jsem přemýšlela, co dělat dál. Ve stejné době mi napsala mimo jiné i recruiterka ze Salesforce a já jsem tomu upřímně nevěnovala moc pozornost. Dodnes si pamatuji výraz přítele, když jsem se ho zeptala, jestli náhodou firmu Salesforce nezná. Díval se na mě, jako kdybych spadla z višně. Ne, neznala jsem ji. Stejně jako ji v té době neznala spousta dalších lidí v Česku v mém věku. A povědomí těch, kteří ji znali, se dost často omezovalo pouze na systém CRM. Asi už tušíte, co tehdy byla jedna z největších výzev nás všech, kteří jsme pracovali pro středoevropský trh, a to budovat povědomí o značce.

Od té doby (v irské pobočce jsem pracovala v letech 2016-2017) se toho v celém regionu hodně změnilo, počet zákazníků a implementačních partnerů vzrostl, s tím souvisí i rapidní růst obchodního týmu – Salesforce byl a je prostě cool. O tom, jak zajímavá technologie se pod značkou skrývá, už toho bylo a nepochybně ještě bude napsáno hodně. Tyto rozbory (často obsahující neskutečný počet buzzwords všeho druhu) přenechám jiným.

Není firma jako firma

To, co mě osobně zaujalo a do budoucna ovlivnilo nejvíce, je firma jako zaměstnavatel. Salesforce nabízí neskutečně pokrokový přístup k zaměstnancům i ke svým zákazníkům. Nejedná se jen o nápisy na zdi ve firemním lobby, ale jsou to skutečné hodnoty zakořeněné v manažerech a v lidech (alespoň ve většině, které jsem měla možnost potkat). V Irsku jsem strávila pouze jeden a půl roku, ale i to stačilo na jistý firemně-kulturní šok po návratu do ČR. U nás mám bohužel dodnes dojem, že respektování nastavených firemních hodnot není zcela samozřejmé. Jedním z mých poznatků po návratu bylo také uvědomění si, že těchto hodnot si zaměstnanec nejvíce váží, až o ně přijde. Tím tedy k prvnímů z mých “takeaways,” čímž je vděk.

Příkladem může být vypracovaný, předvídatelný systém kariérního růstu. Nikdo z manažerů nechtěl, aby lidé na nižších pozicích zůstávali příliš dlouho, naopak je systematicky připravovali na role další, což bylo obrovskou motivací pro práci. Transparentní rozhovory o platech byly naprosto běžné. Platové ohodnocení bylo férové a rovnocenné v rámci stejných pozic, neexistovaly rozdíly mezi jednotlivými pohlavími či národnostmi. Férovost se promítala také v týmové spolupráci a vzájemné podpoře kolegů. Jsem přesvědčená o tom, že pokud firma podobné hodnoty v praxi opravdu respektuje, promítá se to pozitivně nejen ke vztahu k zákazníkům, ale i k loajalitě zaměstnanců vůči firmě. Nejeden z mých přátel po odstěhování z Dublinu pokračoval u dalších poboček Salesforce, popřípadě u implementačních partnerů různě po světě. Můj příběh byl sice trochu jiný, ale od té doby mi není jedno, pro jakou firmu pracuji. K zaměstnavatelům se snažím stavět kriticky, což je mým druhým “takeaway.”

Když mě život v Dublinu přestal naplňovat (nic proti Irsku, ale život na ostrově je… no prostě jako život na ostrově), přála jsem si pro Salesforce nadále pracovat, jenže v Česku bohužel žádná pobočka není. Práce u jednoho z jejich partnerů mě v danou chvíli moc nelákala, a tak jsem byla vděčná za možnost zůstat s technologií Salesforce v kontaktu skrze práci u jednoho ze zákazníků. Od té doby jsem měla možnost prohlédnout způsob využívání Salesforce řešení z pohledu různých zákazníků, ať už osobně nebo na základě různých rozhovorů.

Pohled z druhé strany

Tím největším zjištěním v rámci zákaznického pohledu, a zároveň třetím “takeaway,” bylo jakési “vystřízlivění” z naivity, kdy jsem si uvědomila, že maximálně efektivní nastavení Salesforce řešení přímo v centrále je opravdu případ pouze centrály (tímto se omlouvám všem firmám, jejichž nastavení jsem neměla možnost poznat). Salesforce není levná záležitost, a proto mě velmi překvapilo, že některé firmy si řešení koupí, nějak ho implementují, ale dále se mu nevěnují – časově či finančně. Neinvestují do profesionální konzultace, neškolí své zaměstnance pravidelně (popřípadě vůbec), anebo – a to mi přijde jako velká škoda – nevyužívají dostatečně potenciálu integrace či úplné náhrady stávajících řešení a “motají” všechny své systémy dohromady – na což doplatí koncový uživatel.

Moje zkušenost v rámci spolupráce s konzultačním partnerem je velmi krátká, proto si ji netroufám podrobně hodnotit. Kromě toho, že jsem se znovu přesvědčila o tom, že profesionální konzultace je pro firmu investicí, která se vyplatí, jsem si všimla také jednoho zajímavého faktu. Jedná se o propojení české Salesforce scény. Partnerů je u nás hodně, ale jsme velmi malý trh, a tak se jedná o prostředí, kde se lidé velmi dobře znají a vědí o sobě víc, než bych čekala. Což může být jak výhoda, tak i nevýhoda 🙂

Tereza Heriánová

Tereza Heriánová – V současné době už nejsem součástí této skupiny, ale pevně doufám, že stále patřím k Salesforce Ohana jako jeden z fanoušků této zajímavé technologie. Stále využívám Salesforce jako jeden se zákazníků a věnuji se customer success v americké softwarové firmě. Může to znít jako klišé, ale opravdu věřím, že pokud je zákazník centrem vaší práce (a v sales i customer success to platí dvojnásob), pozitivně se to projeví především na výsledcích.

Leave a Reply