Je to už pár let, co jsem přečetl Podivína. Tohle je další z motivačních knih, kterak zavést svobodnou firmu, ve které budou všichni spokojeni a ještě bude mega úspěšná.
První půlka bylo pěkné čtení o tom, kterak se chlapík protloukal životem a už od puberty si vydělával, pak založil firmu a díky tomu, že se mu jí pořád nechtělo prodat tak za ní nakonec dostal stonásobek původní nabídky.
Jak nevěděl co s tolika penězi tak jich slušnou řádku utratil za krásné zbytečnosti, ale pak se mu hodily, když díky dalšímu byznysu vyčerpal své konto a musel shánět další peníze.
Což pro mě bylo celkem překvapení, vždycky jsem jenom viděl, kolik těch milionů ti lidé po úspěšném prodeji vydělají, ale že je zase (skoro) všechny nacpou do další firmy, to mi nikdy nedocházelo.
Jak udělat tu úspěšnou firmu
Vlastně to není vůbec komplikované. No, tedy skoro vůbec.
Stačí založit knihovničku a lidem sázet takovou literaturu, kterou je chcete ovlivnit. A oni se musí nechat ovlivnit.
Musíte utratit všechny peníze co máte – Zappos je vrazil do skladových zásob bot. Celou knihu jsem o tom přemýšlel, proč prostě těch zásob nenakoupili míň, aby měli nějaký finanční polštář, ale pak by zase asi nebyli tak úspěšní.
Musíte být otevření vůči zaměstnancům a klidně i širému světu. Jako třeba Buffer, který zveřejnil své hospodaření. Ano, je zde ohromné riziko, že to konkurence zanalyzuje a využije proti vám, ale současně také šance, že když uvidí, jak málo to vynáší, tak se vám tam cpát nebude.
Musíte nechat lidi, aby sami dali dohromady kulturu a zásady firmy. Každá firma něco takového má – ale nikdo ty body nezná. Protože to lidi nedali dohromady sami, ale napsalo jim je vedení.
Také nabízíme roční lhůtu na vrácení zboží, protože někteří lidé mohou mít potíže rozhodnout se rychle.
Přestaňte vnímat marketing jako reklamu, propisky, zaplacené články, ale vložte propagaci do celé firmy. Zappos má dopravné zdarma (na zasílané i vracené zboží), protože tím zjednoduší zákazníkovi život a je to vlastně marketing. To byl pro mě jeden z největších aha momentů.
Zrušte scénáře a nechejte lidi poslouchat – v Zapposu nemá call centrum na starosti co nejrychleji ukončit hovor, nepostupuje podle předepsaného scénáře ani se nesnaží prodat ještě něco dalšího. Jejich cílem je spokojený zákazník, i kdyby ho měli odkázat ke konkurenci, povídat si s ním šest hodin nebo mu poradit, kde koupit pizzu. Což zní trochu divně, ale dává to smysl.
Inovujte. Drobně, každý den a za rok to bude spousta inovací. Většina z nás má pocit, že inovace je něco velkého a proto na to věčně není čas. Inovace může být drobnost, kterých dost dohromady udělá nakonec velkou změnu.
Najednou se pán za mnou naklonil a za moji limonádu zaplatil. Poděkovala jsem mu a chtěla jsem mu dát ty mince, ale on je odmítl. Jenom mě požádal, abych také začala dělat podobné maličkosti pro ostatní.
Dejte lidem pocit kontroly a pokroku. V době, kdy jsou moderní ploché řídící struktury, je těžké najít dost míst na povyšování, ale podle Tonyho to funguje. Udělejte soubor dovedností, certifikací, školení, … a každé absolvované bude mít za následek drobné zvýšení platu. Lidé si budou sami řídit, jak moc se chtějí vzdělávat a tím si řídit plat.
To samé s povyšováním – rozdělte velké skoky na několik menších, lidé budou povyšovat rychleji, což – prý – bude udržovat jejich motivaci.
Kde koupit
Ta kniha vůbec nebyla špatná, na můj vkus trochu moc americky pozitivní a Podivín se mi líbil víc. V každém případě koupit můžete v originále na Amazonu, v češtině pak na Martinus.cz případně přímo u Peoplecommu. Třeba i s dalšími knihami, které vydali.