Kniha s podtitulem „A Developer’s Guide to Launching a Startup“ dle mého přesně plní svá slova – vynechá všechny nesmysly a jde přímo k věci. Nedává varianty, říká co funguje a co se dá rovnou začít opakovat. S některými věcmi určitě souhlasit nemusíte, ale většina dává smysl. Tedy pokud chcete vybudovat byznys, který vás bude živit, ale který vás nutně nepromění v miliardáře. Současně je plná odkazů na zajímavé stránky nebo věci, které fungují.
Hned na začátku se dozvíte, proč je lepší budovat vlastní, byť malý, byznys, než se spoléhat na andělské investory – investor chce rychlou a velkou návratnost, jste pod tlakem a makáte. Pokud pojedete v malém, tak se můžete věnovat oblastem, ve kterých je tak akorát příležitostí, aby vás uživily, možná vás ani neuživí na plný úvazek. Ale třeba budete mít většinu trhu a když rozjete více podobných projektů, tak jste současně diverzifikováni a chránění proti riziku.
Předtím než začnete, tak si napište cíle. Klidně je i veřejně publikujte, abyste byli pod tlakem a v podstatě hnáni k jejich splnění. Napsaný cíl vám v těžkých chvílích připomene, proč to celé děláte a namotivuje vás k další práci.
Cesta k úspěchu má čtyři kroky (v tomto pořadí):
- trh – najděte si trh, pro který můžete něco udělat, je dost velký a současně velice přesně určen
- marketing – dobrý marketing vás vynese, špatný pohřbí. Zároveň je nutné s ním začít
- vzhled – když to bude pěkné, má to velkou šanci na úspěch – 95 % lidí se rozhoduje podle vzhledu
- funkcionalita – vlastní funkcionalita vyvinuté věci je daleko na posledním místě
Pořadí zní divně, ale na příkladech dál v knize ukazuje, že je lepší si trh nejdřív osahat, ověřit si poptávku (na „slepé“ webové stránce) a až následně se mořit s vývojem vlastní funkcionality.
Trh
Můžete mít sice štěstí a nějakým způsobem zaujmout lidi a být šíleně úspěšní. Ale pravděpodobněji budete muset přesně poznat svůj trh a naplnit jeho potřeby.
Na menším trhu bývá menší konkurence, jsou levnější reklamy, snáze se propracujete na špičku a ovládnete ho. Zároveň může být vyšší profit. Vertikální řešení je zároveň lepší než horizontální, protože ti lidé mají společné zájmy, potkávají se a mohou si o vás sami říct.
Kde vzít vhodný trh? Koukněte se okolo, zapřemýšlejte o kamarádech – co dělají, o co se zajímají a co by se jim mohlo hodit. Nebo využijte myšlenky z některého z mnoha serverů, kde je prostě publikují.
Jedna z dobrých cest, jak poznat, že je už dostatečně velký, je, že pro něj existuje časopis. A že není moc velký poznáte tak, že za celostránkovou reklamu v tom časopise nezaplatíte víc jak 5000$ (jasně, je to platné pro Ameriku).
Zkontrolujte, jak moc lidé hledají klíčová slova v dané oblasti, jak moc se za ně platí a jak je tam velká konkurence. Pro tyto účely můžete využít Google AdWords Keyword Suggestion Tool, SEO Logs nebo SEOmoz (špička v oboru a taky řádně drahá).
Počet hledání podělte dvěmi (očekáváte, že budete na prvním místě výsledků a 50 % lidí se na vás koukne), vynásobte čtyřmi (nebude to jediný zdroj návštěvnosti), vynásobte očekávanou mírou konverze (podle kvality vaší stránky a ceny něco mezi 0,5 – 5 %) a konečně cenou za vaše řešení. A je to, už víte, kolik byste na tom mohli vydělat.
Celou myšlenku si otestujte – stvořte prodejní stránku (pomalu přecházíme do marketingu), spusťte reklamu a dejte tomu měsíc. Na stránkách samozřejmě máte pole pro zadání poptávky a po měsíci zjistíte, kolik lidí se ozvalo a kolikrát by se vám to povedlo prodat.
Marketing
Prodejní tunel (ti co vidí adresu, ti co kliknou, ti co stráví čas na stránkách a ti co koupí) asi znáte, jak moc se zužuje je hodně na vás. Navíc zvýšit konverzi o malé procento je výrazně snazší než na stránky přivést řádově víc lidí.
Nepočítejte, že si lidé váš produkt koupí hned při první návštěvě. Naopak počítejte s tím, že čtení moc nedají – prohlédnou obrázky, možná se podívají na videa (což osobně nesnáším, trvá to hrozně dlouho, než se něco dozvím).
Cílem vašich stránek jsou tři základní věci:
- navodit důvěru, že vám má nechat svůj email a nezačnete ho spamovat – získání emailu je ostatně ten hlavní cíl
- navázat na jeho potřeby a ujistit, že je vyřešíte
- nabídnout odměnu – když nabídnete nějakou výhodu, tak se lidé výrazně raději upíší, přestože pravděpodobnost výhry je malá
Celý web by měl mít alespoň pár stránek, každá z nich by se měla zaměřit na jednu věc. Kromě hlavní stránky se hodí funkce programu, kontaktní informace (včetně fyzické adresy a telefonu, jinak tomu lidé moc nevěří), pochvaly zákazníků a cenové informace (což je zrovna v Česku dost věc k diskuzi, podle mě je málo firem, které se nebojí ceny zveřejnit).
Pokud Rob něčemu věří, tak jsou to emailové kampaně na lidi, kteří projevili zájem. Musejí být pokud možno pravidelné a hlavně zajímavé. Monitorujte co se děje v oboru, odpovídejte na otázky, dělejte interview s odborníky, informujte o nových verzích. Když to uděláte dobře, penízky se jen posypou. (mimochodem také pro rozesílání doporučuje MailChimp)
Obsah emailů navíc můžete využít na svém blogu. Ten sice nemusíte mít, ale je to fajn na přitáhnutí lidí a hlavně vyhledávačů – pořád aktuální obsah, který mohou indexovat, je lepší než statické a neměnící se stránky.
Další důležitou součástí „marketingu“ je tvorba zpětných odkazů. Dávejte si ale pozor, kde je dáváte, ideálně na stránky vysoce hodnocené vyhledávači ale současně s co nejmenším počtem odkazů. Text odkazů by měl zahrnovat vaše klíčová slova, ale současně nemají být všechny odkazy stejné. Také je to chce budovat postupně, nikoliv v jedné velké vlně a pak už nic.
PPC jsou sice fajn, ale stojí peníze a časem se mohou pěkně prodražit. Udělat rozumně SEO a rozházet zpětné odkazy tedy může vyjít levněji. Ale současně je nezatracujte, když potřebujete nárazově zvýšit návštěvnost tak je to super věc.
Produkt
V této oblasti asi nejvíc zazněla myšlenka, která se nese celou knihou – outsourcujte. Tedy přesněji, najměte se virtuální lidi a další odborníky a přehoďte na ně maximum práce. Vývoj za vás může udělat někdo jiný – možná kód nebude tak hezký, ale nemusíte na tom ztrácet čas, který věnujete důležitějším věcem. A navíc, pokud budete vyvíjet při vaší současné práci, tak vám to dost pravděpodobně bude trvat dost dlouho – budete mít tak dlouho motivaci?
Jak nacenit produkt?
- pokud to řeší lidem koníčky tak do 29$, pokud tím ušetří čas nebo peníze tak do 49$. Pro malé firmy do 400$, pro velké klidně 1000$.
- podívejte se na konkurenci
- zamyslete se nad cenou času, kterou lidem ušetříte – musí se jim cena vrátit do měsíce (to mě přišlo teda dost málo)
- nebojte se mířit raději výš než níž
- končete ceny číslovkami 7, 8 nebo 9 a pokud máte víc cen pro různé programy, končete stejnou číslovkou
- nebojte se přidat 20 % roční maintenance – lidé to rádi zaplatí a pro vás to je motivace pro další rozvoj
- samozřejmě testujte, co to s lidmi udělá
Virtuální asistenti
Celá kapitola je věnována delegování práce a jejímu outsourcování. Ostatně, když si chcete vydělávat 50$ na hodinu a jednoduché/opakované/asistentské práce můžete hodit někomu jinému na krk za 6$ na hodinu, tak se to dost vyplatí. Pro hledání vhodných kandidátů doporučuje Elance.
Stejnou cestou řeší i věci, které by programátory takto řešit nenapadlo. Je fajn, aby se SaaS řešení samo spustilo po registraci člověka, ale naprogramovat takovou věc chvíli zabere. Takže je lepší napsat asistentovi návod a jakmile se někdo zaregistruje, tak mu to vytvoří během hodinky ručně (za těch 6$). Až se vám budou registrovat opravdu tisíce uživatelů, tak to holt naprogramujete.
Řešil by tak i předání objednávek dodavateli, měsíční fakturace, hledání vhodných blogů pro zpětné odkazy, podporu uživatelů a spoustu další práce, kterou jste měli pocit, že musíte dělat sami nebo naprogramovat ještě před spuštěním.
Co dál?
Našli jste dobrý trh, udělali skvělý marketing a naprogramovali úžasný produkt. Všechno se chytlo a teď to jede, co dál?
Cest je několik – můžete si to užívat, piplat a starat se o to. Můžete to prodat (očekávejte 2 – 24 měsíčních výnosů). Můžete to dát na autopilota (několik měsíců to může jet v podstatě bez zásahu) a vyvinout něco dalšího.
Je to čistě na vás – pokud se to povede, tak si to v každém případě užijte. Nepovede se to totiž ve většině případů.
Kde koupit?
Na Amazonu případně přímo u zdroje i jako audio kniha nebo ebook.