Spořilov bude zase fajn místo k životu. Nebo ne?

Je to třicet let co jsme se přestěhovali na Spořilov. Od začátku jsem byl zvyklý na to, že si to kamiony ženou cca 100m od našich oken. Klid vilové čtvrti a poloha na všech obchvatech a jedné výpadovce z Prahy mi přišlo jako geniální poloha, odkud se dalo dorazit kamkoliv dost rychle.

Před deseti lety jsem se přestěhoval na druhý konec Spořilova – hned mezi propojení Jižní spojky a Brněnské z jedné strany a hlavní ulici, po které jezdí autobus snad každou minutu, ze strany druhé. Ty autobusy mi dávaly a pořád dávají dost zabrat, moc nechápu proč jich jezdí tolik, když všechny jedou v podstatě jedním směrem, jenom se tam dostanou ulicí víc vpravo nebo víc vlevo.

Několik let tomu nazad nám otevřeli R1 – spojku mezi Modleticemi a Ruzyní. Spolu s tím došlo ke změně tras kamionů, které to najednou nehnaly přes Barrandov, ale přímo nám pod okny. A v tom okamžiku jsem získal pocit, že se začlo válčit, aby zmizely. A bojuje se a bojuje.

Prý tady máme tři občanská sdružení (SOS Spořilov, Zdravý Spořilov a OS Spořilov), která se snaží o změnu, bohužel každé o takovou, která vyhovuje právě jemu. Když v každém z nich jsou lidé z určitého konce Spořilova tak je zřejmé, že se úplně nedohodnou.

K tomu za nás aktivně „bojuje“ radnice Prahy 4, pro kterou je to „priorita“ a snaží se co to jde. Ale co naplat, když ji magistrát neposlouchá (ale zřídil pro tuto záležitost speciální stránku na svých webovkách), Hygienická stanice opakovaně uděluje hlukové výjimky a Státní zdravotní ústav ví, že ovzduší je zde ještě horší než v Legerově. Pomáhá ombudsman i vědci a stejně žádné praktické řešení.

Jak to bylo?

Přijde mi zajímavé sledovat vývoj, jak ty kamiony jezdí. Po těch třiceti letech jich samozřejmě jezdí víc, ale stejně se domnívám, že nám jich po otevření R1 kus ubylo.

Původní stav

Úplně nejdřív nás kamiony obtesávaly ze všech stran – po Jižní spojce to hnaly od Průmyslové na Plzeň (červeně), po Brněnské od Brna na Plzeň (modře) a po spojce z Brna na Průmyslovou (žlutě).

Původní stav dopravy na Spořilově

Otevření R1

Otevřela se R1 a kamiony už nemohly jezdit přes Barrandov. Takže se kamiony z Průmyslové na Plzeň nahnaly na spojku, tam už byly i ty mířící na Brno. Odpadly nám kamiony mířící z Brna na Plzeň a těch myslím, že nebylo pár.

Vzniklo jediné místo – spojka mezi Jižní spojkou a Brněnskou, která potřebovala řešení. Ideální se mi jevilo její zastřešení, ať už těžké (wow, měli bychom hned za domem třeba krásný park nebo by nám tam protáhli tramvaje na Jižní město, to už by taková výhra nebyla – leda by současně ukončili všechny ty autobusy dole na otočce tramvaje) nebo lehké (na tom by se asi nedalo běhat, ale taky by tam nebyly tramvaje). Stálo by to pár stamilionů a asi by byl problém s emisemi na koncích tunelu, ale co. Peníze byly a budou, my nebudeme a emise se taky samy nerozplynou.

Dočasný stav dopravy na Spořilově po otevření R1

Nicméně na zastřešení peníze nebyly, tak se vymyslela varianta most. A vlastně ještě předtím nám přímo před domem postavili dvoumetrový val, což je super, protože někdo měl práci, zahradník má práci i nadále a bezdomovci super schovku.

Most

U Depa Kačerov vždy byl takový most, po kterém skoro nikdo nejezdil – pár autobusů dopravního podniku a pár zbloudivců, co z Jižní spojky nestačili včas odpočit na Brno. Tak ho zbourali a postavili nový. Byly trochu dohady jak to tam kamiony vytočí, jak se bude zařazovat doprava, která se v jednom krátkém místě mísí ze třech směrů, ale to všechno si sedlo a já mám pocit, když čas od času z mostu máváme na kamiony, že tam skoro žádné nejezdí.

Nicméně máme opět Spořilov obtesaný ze všech stran – po spojce jezdí ty z Brna a Plzně na Průmyslovou, když chtějí jet opačným směrem, tak objedou celý Spořilov a ženou to po Jižní spojce a Brněnské. Pro nás osobně „výhra“, celkově se mi to moc nezdá a mám pocit, že toho zasviní víc než předtím.

Současný stav dopravy na Spořilově

Co nás čeká

Politici i občanská sdružení se dohodli na dalších krocích – bude se měřit (přičemž už víme, že je to špatné, ale tohle měření asi „bude lepší“ než Kanárci, kteří vznikli v Ostravě; mimochodem podle mapičky níže nebudou žádné měřící stanice na Novém Spořilově, kde si lidé stěžují ještě víc), bude se formulovat, bude se diskutovat a možná dostaneme (tedy ti na druhé straně spojky) nízkohlučný asfalt. A bude kousek protihlukových stěn (už tedy je, v místech kde nejsou žádné domy, takže asi chrání tu boční ulici, aby se jí nešířil hluk dál).

Spořilov spoutá monitorující síť, zdroj: Tučňák duben 2014

Sám pro sebe si to překládám jako vymyslíme všechno možné, jen abychom to nemuseli vyřešit. A pořád přemýšlím, proč to prostě nezastřešili, když měli kamiony na jednom místě. A proč prostě nevyvlastnili potřebné pozemky kolem Prahy, aby mohli dostavět ten obchvat, když už to snad je možné. Snad tomu pomůže aktuální novela a za dalších třicet let už tady kamiony nebudou. Stejně jako my.

4 komentáře

  1. Že by nikoho nenapadlo vyzkoušet tu nejjednodušší a nejpřirozenější variantu? Zkrátka kamióny co jedou od Hradce Králové na Plzeň a opačně nechat jet rovně po Jižní Spojce a neodklánět je na R1 přes Spořilov. Co by to asi udělalo s hlukem, emisemi na Spořilově:
    a) prostředí by se zhoršilo,
    b) prostředí by se nezměnilo,
    c) prostředí by se zlepšilo?

  2. Ahoj Martine,

    kdysi jsem tu psal, že ze Spořilova z výše popsaných důvodů utíkáme, tak se od prosince i stalo. Bylo to 5 náročnějších měsíců – rekonstrukce domu „na cihlu“ (r.v. 1930), stěhování, zařizování atd. Ten klid, prostor a zahrada za to ale stojí.

    Doporučuji evakuaci, dokud jsou byty ještě prodejné… Negativních zpráv přibývá 🙁
    http://www.novinky.cz/vase-zpravy/praha/4637-29189-obyvatele-prazskeho-sporilova-zneklidnuji-data-o-stavu-ovzdusi-v-metropoli.html

    Uvidí se ještě, jaká data přinese projekt TAČR
    http://www.tacr.cz/index.php/cz/novinky/417-unikatni-system-hlida-kvalitu-ovzdusi-na-prazskem-sporilove-v-realnem-case.html

    P.

  3. Vážení a milí obyvatelé Spořilova,
    ve vaši krásné čtvrti pracuji a bydlím v jejím sousedství. A tak vím, a sama denně pociťuji, jaké jsou na Spořilově problémy s hlukem.
    Proto pro mne bylo naprostým šokem, když jsem v sobotu ráno 5. září pohledem z okna našeho domu zjistila, že mi 3 m od oken začali stavět 5 m vysokou betonovou protihlukovou stěnu. V naší oblasti (magistrále 5. května) nikdy nebyla protihluková stěna plánována a ani se o ní neuvažovalo. Problémy s hlukem z magistrály 5. května byly vyřešeny zavedením snížené rychlosti na 50 km/hod. s tím, že úsek kolem našeho domu je pod funkčními radary a tudíž je tato rychlost dodržována a na hluku je to nesmírně znát. Vcelku v nedávné době byla magistrála oaptřena novým bezhlučným povrchem a v současné době vůbec žádné problémy s hlukem nemáme. Při zavřených oknech není vůbec žádný hluk a v noci můžeme mít klidně otevřena okna, což dřív nešlo. A najedenou je tu protihluková stěna, kterou nikdo nechtěl, o které nikdo do 5. 9. nevěděl (ani MČ Praha 4) a která nám životní prostředí zhorší a hluk zvýší, protože se bude odrážet z Michelské.
    Celá tato protihluková stěna dlouhá 375 m vede kolem jednoho rodinného domku, jednoho činžovního domu (kterému ovšem neposlouží, protože tam, kam dosahuje mají násep a zeleň a vyšší patra budou stejně bez ochrany, a pak už jen kolem volných prostranstvíxh, kde nic není – tedy žádná zástavba. Tato stěna tedy od magistrály a hluku odděluje z 80% louku! Je hrazena z evropských fondů a bude stát 27 milionů korun. Bráníme se! Nechceme ji! Chceme, aby byla stavba zastavena a zrušena. A snažíme se o to všemi možnými cestami. A proč vám to píši? Protože mne štve, že na protihlukové stěny, které by bylo na Spořilově tak zoufale potřeba, peníze nejsou a u nás se vyhazují z okna. A tak prosím, přidejte se k nám. Není nic jednoduššího než tu naši mobilní stěnu vzít a převézt ji k vám.
    Ing.Bc. Blanka Pechová
    Příloha: Kopie žádosti o zastavení a zrušení výstavby protihlukové stěny, kde je popsáno vše – škody, které nám přinese a i skutečnosti, že se v tomto případě jasně jedné o zneužití evropských dotací. – nevím jak přiložit, prosím, napište mi.

Leave a Reply