Tak nám IBM zase jednou uspořádala školení pro partnery, tentokráte na Lotus Sametime Advanced. Sešlo se nás tam nakonec 7 + Karel John, který měl školení (jednodenní) na starosti.
Nejdřív úvod (jasně že to všichni znáte) – Sametime se většinou instaluje na jiný server než na kterém běží vaše hlavní Domino, Sametime Advanced se instaluje ještě na další server a (překvapení) neběží nad Dominem, ale má pod sebou WAS, DB2, MQ, Event Broker a to je snad všechno. Možnosti přístupu k serveru jsou jasné – Sametime Connect klient (ten plný) nebo přístup pomocí web browseru.
Co přinese Advanced verze oproti normální? Broadcasting, persistent chat rooms, sdílení obrazovek a location services. Broadcasting v podstatě slouží k rychlému a snadnému obeslání osob v určité komunitě (odpovídá lidem v určitém persistent chatu) a pak se čeká, kdo odpoví; persistent chat room je podoba běžného chatu jak ho známe z webu, kde je historie zachovaná a kdokoliv se na ní kdykoliv může podívat; sdílení obrazovky je překvapením, člověk by to čekal i v běžné verzi Sametime, ale tam není. A také to nefunguje na Mac OS. Konečně location services je zlepšené to co už je ve standardu (možnost zadat kde jsem) o dodání dalších informací závislých na lokalitě (nejbližší tiskárny, restaurace, …), nicméně pro to se musí dovyvinout plug-iny, ty dodávané nejsou. Otázkou je, zda všechny tyto výhody stojí za těch pár euro navíc za licenci – co myslíte, dokážete si představit použití ve vaší firmě?
Infocentrum – IBM do nich jde ve velkém, měly by být ještě lepší než helpy (které jsou dle mého obecně dobré) a některé jdou dokonce stáhnout off-line (proč probůh jenom některé?). Zas na druhou stranu všechno jde stáhnout v PDF formátu, což je super.
HW požadavky – Sametime minimálně 1,5GB RAM, advanced verze (na jednom železe všechno dohromady) má doporučeno 2GB RAM (1GB minimum) a dalších 5GB RAM pro Event Broker. V každém případě nám to běželo na 1,7GB celkem solidně.
Instalaci jsme nezačínali od začátku – Domino a Sametime jsme měli předinstalované, na další mašině byla připravená DB2, MQ i Event Broker, prý na to dokonce existuje nějaký preinstaller, samozřejmě se nedoporučuje ho používat v produkčním prostředí.
Pak už to šlo jako po drátkách, dostali jsme dokument o 40 stránkách, kde bylo vše krok za krokem popsané. Pravdou je, že používání příkazového řádku a psaní příkazů na několik řádek trochu překvapí, ale po asi dvou hodinách jsme měli donastavené všechny ty předinstalované části, spustili instalaci Sametime Advanced (to je už Next-Next) a asi po hodince běhu bylo nainstalováno (mašiny nebyly nijak pomalé, prostě to tak dlouho zjevně trvá). Drobná konfigurace na závěr a už hurá do zkoušení.
Vypadá to pěkně, dokážu si představit použití sdílení obrazovek nejen pro práci helpdesku, broadcasting jako nástroj na rychlé zjišťování názorů nebo odpověď na otázku, kterou může znát víc kolegů a je jenom otázka, kdo mi nejrychleji odpoví. U toho navíc bylo pěkné i následné zapsání otázky a odpovědi do FAQ, kde se k tomu kdykoliv kdokoliv může vrátit, hodnotit to a neotravovat se stejnými dotazy – jen kdyby to lidi používali nebo se jim to nabízelo automaticky před odesláním otázky 🙂 A persistent chat room? Naprosto bomba, prostě klasický chat jak ho známe, kdykoliv možnost se vrátit, pouze by to chtělo ještě nějak mít možnost propojit soubory, které se tam dají nahrát, s textem, aby při zpětném čtení bylo snadno jasné co který soubor ukazuje a kdy se tam objevil.
Vyzkoušet lze na BleedYellow, tak neříkejte, že se na to nemůžete podívat 🙂
Gabriella k tomu napsala taky pár tipů – { Link }