Sendy versus Mailchimp

Posílání hromadných mailů = Mailchimp. Přístup, který u mě platí už léta. Ostatně mít možnost poslat měsíčně 12 000 mailů na maximálně 2 000 kontaktů zdarma je věc, která se neodmítá.

V okamžiku, kdy ale za to máte začít platit, tak začnete přemýšlet, zda není jiná cesta. Stejně jako my, když jsme se rozhodli obeslat databázi IT lidí, ve které je přes 15 000 emailů. A chceme to dělat pravidelně. 150$ měsíční platba nebo 0,01$ za email, pokud chceme platit jenom za odeslané emaily. Což je dost peněz na to, že je to informativní newsletter, který asi žádné peníze přímo nepřinese.

Hledal jsem a hledal a našel Sendy. U něj se platí jednorázová licence (59$) a pro rozesílání využívá Amazon Simple Email Service (SES). A těm se platí 0,1$ za každých 1 000 odeslaných emailů, takže je to v podstatě zdarma.

Sendy je super

První rozdíl – nejde o SaaS, tedy hostované řešení. Musíte mít server, na který Sendy nainstalujete. Což je vlastně super, protože ho máte totálně pod kontrolou. Sendy i Mailchimp mají API pro přístup k datům, ale díky instalaci na vlastní server vlastně můžete přistupovat přímo do databáze Sendy, což mi přijde ještě flexibilnější a jednodušší na implementaci.

Sendy je snad ještě jednodušší než Mailchimp. K dispozici máte seznamy emailových adres (není problém si přidat vlastní pole), šablony emailů (které si sami vytvoříte, zapomeňte na předpřipravené šablony) a pak vlastní emaily, které se po odeslání mění na reporty.

Wysiwyg editor, odesílání emailů v určitou hodinu, využití polí v emailech, autorespondery a další a další věci to má, stejně jako Mailchimp.

Psaní emailu v Sendy

Navíc můžete k emailu přímo připojit soubor, což Mailchimp neumí. Také si můžete u každého seznamu nastavit, zda u něj chcete double opt-in (uživatel musí kliknout na odkaz v emailu a potvrdit svůj zájem o emaily) nebo ne. Případně zda při odhlášení uživatele z newsletteru ho chcete odhlásit pouze ze seznamu, na základě kterého email dostal, nebo ze všech seznamů, ve kterých je vedený.

Sendy není tak super

První okamžik, kdy se opotíte, je konfigurace. Nainstalovat Sendy je pár kroků, nastavit správně SES dalších pár. Vše je hezky popsané a není to složité, ale přeci jenom hodinku či dvě to zabere.

Druhý okamžik, kdy budete vzpomínat na Mailchimp, je tvorba šablony. Tohle mají hodně propracované a dobře udělané i s možností Inbox Preview a dalšími detaily. Sendy nic z toho nemá, ale není žádný problém si šablonu navrhnout v Mailchimpu a pak zkopírovat její HTML kód.

Třetí okamžik, kdy budete vzpomínat na Mailchimp, jsou reporty. Tedy možná budete vzpomínat. Sendy i Mailchimp vám řeknou ty základy – kdo to otevřel (Mailchimp navíc včetně vizualizace kdy), kdo se odhlásil, kolik emailů nebylo doručených, v jakých zemích to lidé otevřeli nebo kolik lidí si kliklo na odkaz a na které. Mailchimp vám navíc umí říci, kdo na který odkaz klikl, což si Sendy v databázi udržuje také, ale už to nezobrazuje v reportech. Stáhnout si ten seznam pro každý odkaz ale můžete.

Reporty v Sendy

A tím jsem se dostal ke čtvrtému bodu, ve kterém se ti dva liší. Mailchimp je úžasný v možnostech segmentace listů a přesném určení, komu se má email poslat. Skoro bych řekl, že je to až komplikované. Sendy nic takového nemá, pro něj list = segment. Pokud chcete odeslat jenom na část lidí, udělejte si nový list. V tom pomůže i možnost v podstatě cokoliv vyexportovat – seznam aktivních lidí, těch, kteří klikli na daný odkaz, lidé z dané země. Což je někdy nešikovné, může to znamenat nepřehledné množství seznamů, ale na druhou stranu si přiznejme – jak často to opravdu potřebujete?

Seznamy emailů v Sendy

Závěr?

Závěr si přeci musí každý udělat sám. Podle mého, pokud projdete prvotním nastavením Sendy, tak pak už jste spokojeni. SES už nikdy nastavovat nebudete, šablonu emailu změníte možná za rok (a to už si to zaplatíte u grafika), rozhraní je díky méně možnostem o něco jednodušší a při velkém počtu emailů je ta úspora v ceně znatelná. Pokud se vejdete do free plánu Mailchimpu tak to přemýšlení možná budete mít složitější.

Projděte si demo verzi Sendy a v klidu rozhodněte, zda to za to stojí. Mě to za to stálo.

Check out Sendy, a self hosted newsletter web app that lets you send emails 100x cheaper via Amazon SES.

2 komentáře

  1. Martine, stejně tak jako pro někoho je vhodné Salesforce, pro někoho je vhodnější Zoho, vždy záleží na jeho potřebách. Tedy vyjmenovaná pozitiva mohou být pro jiného negativa.
    Připojení souboru jako přílohu bych za pozitivum zrovna nepovažoval – tady je to pěkně shrnuto (https://blog.emailkampane.cz/prace-s-prilohami/). Přijde mi lepší vědět, kolik lidí si opravdu přílohu stáhne (když se nahraje do MailChimpu), než řešit velikost přílohy, kterou ještě mohu poslat všem.

Leave a Reply