SalesForce a mass mailing

SalesForce logo SalesForce o sobě tvrdí „trusted world leader in cloud and CRM„. CRM je pro mě zkratka Customer Relationship Management, což je věc, která nutně musí zahrnovat podporu posílání emailů (i hromadných) a ideálně vyhodnocování jejich dopadů.

Když přijde na praktické provedení, tak už to není tak slavné. Maximálně můžete denně odeslat 1000 emailů, podle typu zaplacené edice v různém počtu dávek. Když potřebujete emailů posílat více, musíte nasadit nějaké další řešení.

Ať se rozjedete jak chcete, tak je potřeba dopředu myslet, co opravdu potřebujete sledovat a jak dlouho. Sledování každého kliknutí na odkaz několik let zpátky je krásná myšlenka, ale opravdu vám to za několik let bude k něčemu? Nehledě na to, že vám to hezky zabere místo, které máte přidělené jako organizace. S tím souvisí i další hezký článek o problematice mailingu a dalších věcí ke zvážení.

Nativní řešení

SalesForce (SF) jako takové umí rozeslat emaily a dokonce umí naplánovat i kdy se mají rozeslat. Umí říct kolika lidem byl poslán. A to je tak všechno. O intuitivnosti bych trochu pochyboval – template emailu se píše na jednom místě, na dalším se tvoří košilka a přes veškeré googlování se mi nepodařilo email poslat všem lidem v určité kampani. Hmm.

Nativní řešení mass mailingu v SalesForce

Relativně nedávno (12. 7.) zakoupili společnost ExactTarget a vzájemně produkty spojují. Takže bude možné rozšířit standardní řešení o sledování sociálních sítí (na produkt Radian6 jsem se kdysi díval a vypadal opravdu krásně) a mailování. Veřejný ceník zatím není a uvidíme, jak bude vypadat.

Co je na AppExchange?

Na AppExchange je (v době psaní článku) 21 řešení v této oblasti. Netestoval jsem zdaleka všechny, vybral jsem si jich jen pár.

MailChimp (AppExchange, dále jen MC; zdarma do 2 000 kontaktů/12 000 emailů měsíčně) je mé oblíbené řešení. Před časem jsem o něm psal článek a stejně nadšený bych mohl být i z jeho propojení se SF. No … trochu jsem se po instalaci ztratil a pak se zase našel.

Vzali to „jednoduše“ a propojili se na datové úrovni. Takže v MC vytvoříte seznam a ten se umí načíst do SF a dá se tam aktualizovat. Čas od času se to sesynchronizuje. Stejně se do SF synchronizují základní údaje o kampaních, tyto kampaně je pak možné propojit se standardními SF kampaněmi (ano, jedná se o jiný objekt). Vlastní detaily kampaně jsou úplně extra dostupné na kliknutí. No a když chcete odeslat mailing, tak musíte do MailChimpu a pracovat tam. Což je super (užijete si to jejich prostředí) i problém (další přihlašovací údaje, další školení jak to používat).

Suma sumárum – není to špatné, ale nejsem nadšený způsobem integrace.

MailChimp a integrace se SalesForce

Campaign Monitor (AppExchange, od 9$) je další krásné řešení na mailování. Integrace je o kousek dokonalejší – v podstatě vložený iframe, ve kterém jsou zobrazeny jejich upravené stránky. Hodně jsem se zasekl jak přidat další adresáty a nakonec jsem nabyl dojmu, že nejdřív musím do kampaně napsat libovolný kontakt a teprve potom se mi podaří do ní přidávat kontakty, které jsou připraveny v SF. Zase nic extra intuitivního.

Campaign Monitor a integrace se SalesForce

Genius (zdarma do 1 000 emailů měsíčně) a BlastWizard (od 9,95$) jsou další, kteří jenom vloží do prostředí SF své vlastní stránky, umožní v emailu vybrat existující kontakty, ale jinak veškerá práce probíhá v podstatě mimo a výsledky ani není možné používat v reportech. A to se mi nelíbilo.

MassMailer (AppExchange, 7,99$) vypadá pěkně. Trochu složitější na počáteční konfiguraci a bohužel pro své fungování vyžaduje SendGrid (od 9,95$), což je další nutná měsíční platba. A pak … to funguje vlastně stejně jako nativní řešení SF s tím, že má trochu detailnější statistiky.

MassMailer a integrace se SalesForce

Soapbox Mailer (AppExchange, 99$) je takový můj vítěz (z hlediska funkcionality, nikoliv ceny). Pro svoje fungování vyžaduje ještě Amazon Simple Email Service (SES), ale to je vlastně takřka bez nákladů.

Tahle věc je opravdu integrovaná do SF, snadno definujete šablony emailů; přílohy k vložení; odesílatele a konečně i kampaně. Přidáte adresáty a … odešlete. To je asi jediná věc, kterou jsem nenašel – jak naplánovat odeslání kampaně na někdy jindy.

Soapbox Mailer a integrace se SalesForce

Co jsem si nevyzkoušel

iContact (AppExchange, od 14$) vypadá velmi pěkně, funkčně hodně podobně Soapbox Maileru. Bohužel si to můžete prohlédnout pouze na videu nebo požádat, aby vám to nainstalovali. A to se mi tedy nechtělo.

Adaptive Mailer (AppExchange, od 99$) instalují zase pouze jejich specialisté a podle videa vypadá krásně – plno KPI a krásných grafů.

Co použít?

MailChimp bude asi pro spoustu firem zdarma a to je cena, které se špatně konkuruje. Není to dokonalé a nedostanete údaje do normálních SF reportů, ale může to krásně fungovat. Soapbox Mailer, můj osobní vítěz z hlediska použití vychází dost draho, iContact, který podle videa vypadá hodně podobně vychází cenově pravděpodobně lépe.

Asi se nevyhnete tomu, abyste si řešení prošli sami, vyzkoušeli a hlavně si ujasnili své potřeby a očekávání. Jenom těžko může jedno řešení vyhovovat všem.

Držím palce

1 komentář

Leave a Reply