Poslední dobou se mi daří vybírat knížky, které se čtou jedním dechem. Kniha Proměna k nim patří také. V podtitulu má „Jak věci změnit, když je změna zdánlivě nemožná“ a na 240 stránkách vám ukáže jak na to.
Od začátku do konce je napěchovaná samými příběhy lidí, kterým se podařilo provést zásadní změny s minimem podpory, financí nebo pravomocí. Autoři prý tyto příběhy sbírali několik let po celém světě a na konci knihy je pěkný souhrn, kde o daných změnách můžete najít ještě víc.
Jednotlivé příběhy jsou doplněny vždy shrnutím, ve kterém je ukázáno, díky čemu se změna povedla a o co se má člověk pokusit, aby se mu dařilo stejně. Takže jsem od začátku do konce pořád přemýšlel o všech změnách, které jsem kdy chtěl nebo chci realizovat, co jsem dělal špatně nebo co naopak mám udělat, aby změna opravdu nastala a já si mohl říct, že se to povedlo.
Pokud se zaváděním změny opravdu spěcháte a nemáte čas číst celou knihu, můžete nalistovat konec, kde vás čeká 12 typických problémů a jak je vyřešit. Tohle shrnutí je neuvěřitelně příjemné, vlastně shrnuje celou knihu na pár stránkách. (je otázkou, zda to ale dokážete pochopit, pokud knihu nepročtete 🙂
Jak tedy na to?
Vlastní proces změny má tři etapy:
- nasměrování jezdce, který určuje směr změny
- motivace slona, který má sílu změnu provést
- upravení cesty, aby se dala co nejsnáze projít
Nasměrování jezdce (mozku) zní jednoduše – prostě mu řekněte, co chcete, aby udělal. Většinou ovšem lidé začnou přemýšlet, analyzovat, rozhodovat se a celé své snažení utopí na tomto začátku, ještě předtím, než se vůbec k nějaké změně dostanou.
Předejít se tomu dá jasným nastavením cíle, který navíc bude snadno pochopitelný a lákavý. Načrtněte také kritické tahy – „každý den 2 telefonáty do společností tohoto typu s tímto cílem“. Stejně to funguje třeba v autech – olej máte měnit po 10 000km, nikoliv až se vám bude zdát, že by to stálo za to a nějaký test to potvrdil.
Člověk by řekl, že tolik propagované SMART cíle (tedy specifické, měřitelné, udělatelné, relevantní a časově specifikované) jsou ideální, ale nemusí být. Možná pro toho, kdo je vymyslí, ale když ho dostanete, tak ve vás nevyvolá žádné emoce, takže slon není motivovaný a úkol se nedaří.
Existují nicméně i lidé, kterým se rozbuší srdce právě nad cíli jako je „zvýšení poměru likvidity za nejbližších 18 měsíců o 30 procent“. Těm se říká účetní.
Motivace slona je neméně důležitá. Jezdec je totiž schopen se chvíli snažit cíle dosáhnout, ale pokud pro něj nežije, nezapojil emoce (slona), tak se dost pravděpodobně vyčerpá dřív, než něčeho dosáhne. A pro zapojení emocí je potřeba vidět a pociťovat nikoliv analyzovat a myslet. Takže dejte na hromadu všech 400 typů rukavic, které ve vašem podniku používáte, a pak lidem dojde, že těch typů je hrozně moc a stálo by za to se rozhodnout pouze pro pár z nich. Nechte vývojáře podívat se jak jeho aplikaci používají uživatelé. Zmenšete rozsah změny nebo nechte člověka vyrůst – proto vám na zákaznické kartičky na začátku dají pár razítek, abyste to měli k cíli blíž. Nebo dejte úkolu vždy jenom pár minut a rychle z něj kousek udělejte – to platí třeba pro úklid nebo splacení dluhů (začněte těmi nejmenšími, nikoliv těmi s nejvyšším úrokem).
Zformování cesty je třeba o definování klidných dnů, kdy vývojáře nesmí nikdo rušit – mají čas se soustředit a dělají méně chyb (a k tomu se mimochodem hezky vztahuje video o M&M). Začněte si dávat jídlo na menší talíře a zhubnete (neplatí pro Michala). Zrušte hlasový automat a donuťte lidi, aby telefon zákazníkům zvedali – zvýší se spokojenost a třeba i obrat. Vytvořte návyky (posilovna každé pondělí ráno). Nastavte si spouštěč, tedy dopředu si řekněte, kdy danou věc uděláte nebo si nachystejte věci. Pak už bude jednoduché to opravdu udělat. A konečně zformujte stádo – oni se lidé budou monitovat a vzájemně předhánět.
Kde koupit?
Český překlad koupíte v nakladatelství Jan Melvil Publishing (i ve variantě pro Wooky nebo iBook), anglický originál na Amazonu.
Nepřestává mě bavit listovat knihou znovu a znovu, ty příběhy jsou totiž opravdu skvěle napsané a neuvěřitelně motivující.