Produktový manažer – co vlastně dělá?

Development team, source: ophir.wordpress.com Není nad to přesunout se do nové pozice, která ve své podstatě doteď neexistovala a tak se pomalu usazuje, kde člověk přemýšlí, co všechno je v jeho pravomocech a odpovědnostech.

Zadání je vlastně jasné, produktový manažer je zodpovědný hlavně za následující oblasti:

  • profilování portfolia produktů
  • návrh cenové politiky
  • vyhledávání tržních příležitostí + spolupráce na jejich zobchodování
  • sledování konkurence
  • hledání dalších možností rozvoje, formulace zadání
  • tvorba produktové dokumentace
  • spolupráce na marketingu a hledání partnerů

Ale stejně, stojí za to se porozhlédnout po internetu a trochu se vzdělat v této nové oblasti. Článků na toto téma se dá najít dost a informace z nich vyplývající jsou celkem zajímavé.

The Strategic Role of Product Management eBook cover Nejvíc v úvodu pomůže eBook „The Strategic Role of Product Management„, kde se člověk dozví spoustu zajímavých věcí. Třeba že produktový manažer je o vztazích napříč oddělením, takže dost často to bývá celý tým lidí, kde každý je zodpovědný za komunikaci s určitým oddělením – tedy speciální člověk pro obchodníky, vývojáře a marketing, protože s každým oddělením se komunikuje trochu jinak a o něčem jiném.

Zajímavý je i článek o tom, co PM (zajímavé, že zkratka se většinou používá stejná pro produktové i projektové manažery) má dělat, co od nich čekat a jak nebýt přetížen (moc důležité vědět :-)). Opět je to o komunikaci, nových myšlenkách a rozhodnutích.

Role produktového manažera ve společnosti Google je o osobní zkušenosti konkrétního člověka. Aneb děláš všechno, komunikuješ se všemi a máš jediný pracovní „nástroj“ – vliv. Naprostá pravda, začínám to zjišťovat na vlastní kůži – tlačím požadavky na změny a rozšíření, aby se produkty lépe prodávaly, a přitom nemám moc šanci je protlačit skrz další věci, které na vývoj čekají. Ale díky vlivu se to přeci jen daří.

Zajímavá je i informace o tom, co PM není – vývojář, šéf vývoje, projektový manažer ani marketingový člověk. A rovnou zmiňuje spoustu dalších rolí, se kterými by takový člověk měl spolupracovat a já přemýšlím, kde je u nás najdu.

Podle další stránky bych měl také „aktivně sledovat trh a ovlivňovat jej„, což se mi i aktuálně zdá jednodušší, než rozvíjet portfolio produktů o to, co by se mohlo líbit. Akorát je otázkou, jak trh správně ovlivňovat, moderní sociální média (Twitter a především Facebook) asi nebudou ty správné cesty jak vysvětlit zodpovědným lidem ve firmách, že naše řešení potřebují a mají ho chtít. U takových voňavek si to dokážu představit lépe, než u programů na podporu vnitrofiremních procesů.

Tak jo, to všechno asi tak trochu dělám, něco z toho mi jde lépe, protože jsem to již dělal, někde se pořád učím a vymýšlím jak to dělat lépe a pořád si říkám, že bych toho mohl dělat víc.

Komentář 'Pokud možno co nejméně' Vlastně ne, to psali, že si mám dávat pozor na to, abych toho nedělal moc. Což vlastně sedí i na komentář od Martina Jinocha.

Popravdě mě to i baví, ze začátku jsem měl strach, že budu znuděný a nebudu mít za chvíli do čeho píchnout. Ale stejně, čas nečas, nemáte tip na nějaké dobré a zajímavé školení v této oblasti?

1 komentář

  1. Nejenze je to clovek, co nic neumi, ale jeste se snazi sve laicke dojmy o tom, jak by mel produkt vypadat (co vse musi technicky zdatnejsi lide predelat), tlacit navzdory vsemu a vsem.
    Pak neni divu, jake sracky vznikaji.

Leave a Reply