Není nad to přesunout se do nové pozice, která ve své podstatě doteď neexistovala a tak se pomalu usazuje, kde člověk přemýšlí, co všechno je v jeho pravomocech a odpovědnostech.
Zadání je vlastně jasné, produktový manažer je zodpovědný hlavně za následující oblasti:
- profilování portfolia produktů
- návrh cenové politiky
- vyhledávání tržních příležitostí + spolupráce na jejich zobchodování
- sledování konkurence
- hledání dalších možností rozvoje, formulace zadání
- tvorba produktové dokumentace
- spolupráce na marketingu a hledání partnerů
Ale stejně, stojí za to se porozhlédnout po internetu a trochu se vzdělat v této nové oblasti. Článků na toto téma se dá najít dost a informace z nich vyplývající jsou celkem zajímavé.
Nejvíc v úvodu pomůže eBook „The Strategic Role of Product Management„, kde se člověk dozví spoustu zajímavých věcí. Třeba že produktový manažer je o vztazích napříč oddělením, takže dost často to bývá celý tým lidí, kde každý je zodpovědný za komunikaci s určitým oddělením – tedy speciální člověk pro obchodníky, vývojáře a marketing, protože s každým oddělením se komunikuje trochu jinak a o něčem jiném.
Zajímavý je i článek o tom, co PM (zajímavé, že zkratka se většinou používá stejná pro produktové i projektové manažery) má dělat, co od nich čekat a jak nebýt přetížen (moc důležité vědět :-)). Opět je to o komunikaci, nových myšlenkách a rozhodnutích.
Role produktového manažera ve společnosti Google je o osobní zkušenosti konkrétního člověka. Aneb děláš všechno, komunikuješ se všemi a máš jediný pracovní „nástroj“ – vliv. Naprostá pravda, začínám to zjišťovat na vlastní kůži – tlačím požadavky na změny a rozšíření, aby se produkty lépe prodávaly, a přitom nemám moc šanci je protlačit skrz další věci, které na vývoj čekají. Ale díky vlivu se to přeci jen daří.
Zajímavá je i informace o tom, co PM není – vývojář, šéf vývoje, projektový manažer ani marketingový člověk. A rovnou zmiňuje spoustu dalších rolí, se kterými by takový člověk měl spolupracovat a já přemýšlím, kde je u nás najdu.
Podle další stránky bych měl také „aktivně sledovat trh a ovlivňovat jej„, což se mi i aktuálně zdá jednodušší, než rozvíjet portfolio produktů o to, co by se mohlo líbit. Akorát je otázkou, jak trh správně ovlivňovat, moderní sociální média (Twitter a především Facebook) asi nebudou ty správné cesty jak vysvětlit zodpovědným lidem ve firmách, že naše řešení potřebují a mají ho chtít. U takových voňavek si to dokážu představit lépe, než u programů na podporu vnitrofiremních procesů.
Tak jo, to všechno asi tak trochu dělám, něco z toho mi jde lépe, protože jsem to již dělal, někde se pořád učím a vymýšlím jak to dělat lépe a pořád si říkám, že bych toho mohl dělat víc.
Vlastně ne, to psali, že si mám dávat pozor na to, abych toho nedělal moc. Což vlastně sedí i na komentář od Martina Jinocha.
Popravdě mě to i baví, ze začátku jsem měl strach, že budu znuděný a nebudu mít za chvíli do čeho píchnout. Ale stejně, čas nečas, nemáte tip na nějaké dobré a zajímavé školení v této oblasti?
Nejenze je to clovek, co nic neumi, ale jeste se snazi sve laicke dojmy o tom, jak by mel produkt vypadat (co vse musi technicky zdatnejsi lide predelat), tlacit navzdory vsemu a vsem.
Pak neni divu, jake sracky vznikaji.