Potřebují Salesforce zákazníci certifikaci?

Než se pustím do vyprávění proč jsem si udělala svou první certifikaci, ráda bych zmínila, jak jsem se vůbec k Salesforce dostala. Třeba se v mém příběhu mnozí z vás poznají a vydají se podobnou cestou.

Všechno začalo v květnu 2015, kdy jsem došla k názoru, že je potřeba začít naplno pracovat a po kolotoči pohovorů od neziskovek, přes univerzity a korporáty, jsem se dostala do Memsource, tenkrát ještě softwarového start-upu, poskytujícího cloudový překladový nástroj a řešení pro automatizaci lokalizačního procesu. Hned první den jsem dostala přístup jako běžný uživatel do Salesforce, kam jsem ze začátku převážnou většinu času jen zadávala data. S rozšiřováním týmu jsem ale stále častěji žádala o vytvoření nového uživatele, nákup nových licencí, přidání hodnoty do picklistu, začala jsem se ptát, jestli nejde přidat políčko pod ten a ten objekt, pátrala jsem k čemu jsou leady, reporty, dashboardy, zjišťovala jsem jestli je opravdu nutné všechna data do sytému zadávat manuálně nebo je možné je hromadně nahrát… A jak už to tak bývá, kdo se moc ptá, za chvíli se sám stane adminem. S plnými admin právy přišla do určité míry volnost při nastavování našeho prostředí, zároveň na mě ale přešla i zodpovědnost za obnovení smlouvy se Salesforce, vyjednávání o ceně, nákup nových produktů, které by našim obchodníkům co nejvíce zjednodušili práci a zároveň zajistili, že vyplní všechna potřebná data. Postupně jsme se tak dostali od jednoduchého vytváření accountů, kontaktů a opportunit až k instalaci nejrůznějších rozšíření, vytvoření custom objektu a napojení Salesforce na náš interní systém. Většinu věcí jsme se snažili řešit pomocí interních kapacit. Důvodem nebyla finanční stránka, ale jednoduše obava, že po zásahu kontultantů do našeho prostředí bychom ztratili v nastavení přehled a stali bychom se na nich více méně závislými.

Vzhledem k tomu, že Salesforce má neskutečně dobře propracované Help centrum a unikátní Trailhead, je velmi snadné si k úpravám, které máte v plánu ve vašem prostředí udělat, vše nastudovat. A pokud se stane, že na něco nenajdete odpověď, stačí se zeptat v komunitě. Jsem přesvědčená, že vám Steve Molis do 3 minut odpoví.

Někdy v roce 2017 jsem ale zjistila, že není potřeba vše hledat na internetu. Salesforce u nás používá docela velký okruh společností, pořádají se business snídaně na různá témata, vznikla první developerská a administrátorská skupina, kam jsem začala pravidelně chodit. Na každém z takových míst narazíte na odborníky, kteří vás ochotně pošťouchnou při hledání řešení šitého na míru vašim podmínkám.

…A při jednom takovém setkání administrátorů se mi dostal do rukou poukaz na certifikaci zdarma. Dodnes si nejsem úplně jistá, zda to bylo za trest nebo za odměnu, protože jsem si absolutně nedokázala představit, že se při aktuálním pracovním vytížení ještě budu stíhat učit, dojatě jsem však přijala. Přece jen, poukaz měl platnost 13 měsíců, to přece musím bez problémů zvládnout, říkala jsem si. A hned druhý den jsem za asistence svých věrných společníků svědomitě začala s přípravou.

Study time

Prvním místem, kam jsem zavítala, byl samozřejmě Trailhead. Ke každé certifikaci tam totiž najdete tzv. průvodce, který zmiňuje počet otázek u zkoušky, vyhrazený čas, poplatky, doporučené materiály k přípravě, nebo procentuální zastoupení jednotlivých témat. Pokud vás netlačí čas, určitě doporučuji jít bod po bodu skrz celý trailmix a všechno si osahat ve vaší developerské organizaci. Co si totiž sami nastavíte, to si budete pamatovat nejlépe a nejdéle a navíc vám na kontě přistane spousta nových odznáčků. Pokud vám ale čas doslova běží pod rukama, určitě se začnete poohlížet i po nějaké rychlejší cestě. Osobně jsem pročítala různá fóra se zkušenostmi těch, kteří již certifikací prošli a hledala jsem typové otázky, abych později nebyla překvapená. V tom mi hodně pomohl Focus On Force, kde jsem si za $20 koupila jak studijní materiály (které nakonec nebyly až tak potřeba), tak i databázi otázek, které mě naladily na stejnou vlnu a lépe jsem chápala jednotlivá zadání. Doporučuji si počkat na Black Friday, kdy dostane dva kurzy za cenu jednoho 😉

Máte pocit, že už všechno umíte a v peněžence čeká přebytečných $200? Pak je čas se rozhodnout, zda raději chcete zkouškou projít v klidu a teple svého domova nebo půjdete do některého z testovacích center, která u nás máme hned tři, dvě v Praze a jedno v Brně. Vzhledem k tomu, že si do počítače sama nemohu nic nainstalovat a časy nabízené pro online testování jsou spíše večerní až noční, vyrazila jsem se do testovacího centra. Tam mi byla na celých 105 minut přidělena vlastní kancelář s počítačem, na kterém byl spuštěn test, mohla jsem použít tužku a papír a po celou dobu tam byl klid. Je potřeba se ale připravit i na to, že test může trvat daleko déle. Každá otázka se totiž načítala až minutu, která se sice nezapočítávala do testovací doby, ale měla jsem pocit, že se během čekání mé znalosti scvrkly na minimum. Po ukončení testu vaše odpovědi počítač okamžitě zpracuje a obratem dostáváte zprávu o tom, zda jste prospěli a jaká byla úspěšnost v jednotlivých oblastech. V případě, že jste neuspěli, máte na zkoušku další dva pokusy, každý vás bude stát $100. Dosáhli jste alespoň 65%? Pak jste uspěli, ale nezapoměňte, že zkouškou to všechno nekončí. Je třeba být v obraze, sledovat release notes a podle typu certifikace je nutné jednou až třikrát ročně projít tzv. Maintenance Exam, abyste si certifikaci udrželi. 

Má certifikace smysl pro zákazníky?

Ptáte se proč a jestli vůbec má nějaký smysl si tím vším procházet? Pokud jste konzultant, pak vám asi ani nic jiného nezbyde. Co když jste ale jen Salesforce zákazník a nikdo vás do certifikace netlačí? Tady je pár mých osobních “proč ano”:

  1. Ve featurách, které znám a v prostředí, kde se každý den pohybuji, jsem nabyla větší jistotu a nenechám se tak snadno zviklat okolím, když mi tvrdí, že něco nejde.
  2. Jednotlivé otázky ve zkoušce jsou postavené na reálných případech, které jsou často přenositelné na vaše prostředí.
  3. S každým modulem na Trailheadu, setkáním, na které přijdu, nebo novým článkem, který si přečtu, získám vždycky další dílek do celé Salesforce skládačky a odnesu si alespoň jeden “aha” moment. Troufnete si odhadnout kolik celkové kapacity Salesforce využíváte?
  4. Všichni co se pohybují v Salesforce ekosystému už určitě slyšeli o tom, že ve světě jde o CRM #1 a očekává se, že do roku 2022 vytvoří 3,3 milionu nových pracovních míst. Dokážu si představit, že návrat do reality po rodičovské dovolené může být obtížný až stresující. Certifikace je pro zaměstnavatele jistotou, že něco umíte, navíc z mého pohledu nabízí ideální možnost pro případnou práci z domova.
  5. Zvýšíte svou cenu na trhu.

A co je v plánu dál? Do konce listopadu (to mi vyprší kurzy na Focus On Force) bych si ráda udělala certifikaci na Advanced Admin a Sales Cloud. Všechny certifikace volím s ohledem na to, aby mě osobně posunuly o kousek dál, co se znalostí týče, ale zároveň abych byla schopná tím, co se naučím, prospět naší společnosti, dál ji rozvíjet, a dělat život o kousek jednodušší našim uživatelům. A za odměnu se pak v letošním roce chystám na Dreamforce posbírat pár odznáčků na batůžek 🙂

Prague Administrator Group
Alena Neradová

Alena Neradová – První setkání se Salesforce proběhlo v roce 2015, kdy jsem nastoupila jako Lead Generation Manager v Memsource. Brzy tak oslavíme společných, krásných a dobrodružných, 5 let. Vzhledem k tomu, že jsem v začátcích kladla příliš mnoho otázek a stále chtěla něco vylepšovat, bylo pro všechny jednodušší dát mi admin práva. Ve stejné společnosti nyní pracuji jako Sales Process Specialist a mým úkolem je mimo jiné zefektivnit a zautomatizovat prodejní proces. A protože nejen prací je člověk živ, snažím se každý den vyčistit si hlavu v přírodě nebo sportem, ať už je to orientační běh, jóga, geocaching, nebo překážkové závody.

Leave a Reply