Platit za přednášku?

Klipart prezentující, zdroj designnet.cz Otázka, kterou nosím v hlavě už dlouho a pořád jsem na ní nenašel odpověď. Má se prezentujícím na konferencích za jejich přednášky platit? Mají oni platit  za tu šanci přednášet? Nebo to má být zdarma pro obě strany?

Určitě záleží konference od konference, užil jsem si všechny tři způsoby.

Že jsem za možnost přednášet platil. To bylo vlastně vždy, když jsme chtěli s BOSSem vystoupit na nějaké odborné konferenci, dokonce i když jsme chtěli udělat obecnou přednášku, bez vychvalování konkrétního produktu. Prostě jste firma, tak plaťte a buďte sponzory konference. Ale to samé bylo i když jsme chtěli publikovat v časopisech – kupte nejdřív reklamu. Což prý nemá být pravda, ale nám se to nikdy jinak nepovedlo.

Přednášel jsem zadarmo. Tedy vlastně nevím (na Lotus Symposia jsme jako firma asi vždy přispívali, ale nějak jsem to nebral jako placení za přednášku), produktové semináře se nepočítají a to že jsem dělal pro kamarády povídání o Peru, Africe nebo Austrálie se asi taky nepočítá.

Dostal jsem za přednášku zaplaceno. Po návratu ze Zélandu mě pozvala společnost PosAm na Slovensko, abych tam zahájil jejich konferenci Lotushow. A bylo to super – úplně mimo její zaměření (jejich cílem je udělat vždy první přednášku cestovatelskou a pak se vrhnout na odbornou část), skvělá atmosféra, lidi a ještě z toho byly peníze. Ještě jednou za to díky.

Proč o tom přemýšlím?

Nosím to v hlavě od přečtení článku Tomáše Hajzlera o vejvárku z konference. Chce prezentujícím platit, protože na západ od nás je to prý normální. Úplně nevím, v knize Nikdy nejez sám (tuším) se píše, že jím zmiňovaný TED prezentujícím nikdy neplatil.

Uvědomil jsem si to pak i o rok později, když jsem viděl jejich video o přípravě dalšího ročníku konference Svoboda NaŽivo, kde myšlenka placení zase zazněla a já si uvědomil, že ta konference na to nemá peníze, že je lepší (podle mého) ocenit ty, kteří s ní primárně tráví čas a až pak prezentující. Jasně, bez těch by asi nebyla, ale je otázkou, kdo by měl dostat spíš.

A uvědomil jsem si to opět při čtení pozvánky Trabanťáků na přednášku na Slovensko, kde si stěžují, že na Slovensku není normální za přednášky platit.

Takže?

Takže, jako obvykle, zase nevím. Uznávám, že je prezentujícím fajn zaplatit za to, že stráví spoustu času přípravou přednášek a že, třeba jejich slavné jméno, přitáhne nějaké další účastníky. Uvědomuji si, že na to nebývají peníze – i když občas když vidím to množství účastníků, tak mi přijde, že kdyby každý zaplatil vstupné o 50Kč vyšší (což by nepoznal), tak už by na odměnu bylo. A taky si uvědomuji, že ti, co pořádají konference, přemýšlí, kde sehnat peníze co nejsnadněji – a od těch, kteří tam chtějí prezentovat, se vybírají snadno.

Ale co vy, jak se na to díváte?

1 komentář

  1. No asi záleží, co je to za konference a pak na kvalitě přednášejících. Já mohu hodnotit pouze „odborné“ biomechanické konference, na kterých jsem byla. Zde to funguje tak, že se platí účastnický poplatek. Takže vlastně platím za to, že mohu prezentovat? Ono také jde o to, jestli můj příspěvek vyberou. V ceně jsou pak reklamní prospekty a občerstvení několikrát denně (bez toho nemalého množství kávy by se ty dny leckdy nedaly vydržet, ne vždy jsou všechny příspěvky zajímavé). Těžko říct, jestli kapacitám v oboru, kteří jsou organizátory pozváni, se něco platí. Každý potřebuje přitáhnout nějakou silnou osobnost v oboru, tak u toho chápu, že těm se zaplatit může (nebo minmálně neplatí účastnický poplatek). No a my ostatní „mladí začínající vědci“ jsme rádi, že někde to naše málo, co děláme, můžeme prezentovat. Takže za to i „rádi“ zaplatíme. … No a jestli tvůj příspěvek nebyl o tomto typu přednášek, tak to holt bylo jen tak na okraj 🙂

Leave a Reply