Odesílání z datové schránky

Datové schránky logo A je to tady, systém datových schránek přešel do další fáze svého fungování. Když jsem se v prosinci zmiňoval, že komerční provoz od 1. 1. 2010 asi nezačne, tak jsem Českou poštu trochu podcenil – byli připraveni.

Od začátku roku je možné se na jejich stránkách zaregistrovat do klientské zóny (stačí zadat jméno, email a heslo) a následně si povolit odesílání komerčních datových zpráv (nebo také elektronických poštovních zpráv, jak je to někde nazýváno). Při celém povolování je pouze třeba si dát pozor na nastavení firewallů ve své síti, stránky totiž běží na portu 8843, který nemusí být standardně povolen.

Celý postup je velice jednoduchý a pokud člověk čte všechny hlášky a postupuje podle nich, tak je za pár minut hotový. Po přihlášení do již zmíněné Klientské zóny se vybere v levém menu položka „Poštovní datová zpráva“ a jde se na to. V prvním kroku je možnost stáhnout obchodní podmínky, ve kterých asi není nic zásadního, a následuje zadání ID datové schránky.

Zadání ID datové schránky

To vypadá jednoduše, ale je nutné dočíst všechny body pod zadávacím políčkem – schránka totiž již musí mít zapnut příjem komerčních zpráv. Takže rychle přepnout na mojedatovaschranka.cz, přihlásit se (mimochodem změnil se způsob zadávání captcha kódu), vzhůru do nastavení a zde povolit příjem komerčních zpráv. To jsou už jenom dvě kliknutí a zapíná se okamžitě, takže se můžeme vrátit a pokračovat v žádosti o odesílání.

Čeká nás zadání identifikačních, kontaktních a fakturačních údajů. A to se tedy někdo vyřádil, zadá se IČ, DIČ, název subjektu a pak se vybírá adresa. Ano, čtete správně, vybírá – na všechno je číselník. Nejdřív kraj, pak město, městská část (v našem případě), ulice, číslo popisné, akorát PSČ můžete doplnit ručně. To samé můžete zopakovat pro kontaktní a fakturační údaje.

Pokud se snad někdo ptá, proč je to třeba zadávat, tak netuším. Z ID datové schránky je přeci celá identifikace zřejmá, pokud ne, tak po zadání IČ už se dají údaje minimálně předvyplnit a nechat zkontrolovat, ale to zjevně nebylo dost dobré, nebo se tento formulář používá i pro jiné žádosti a nikomu se nechtělo dělat s automatickým dohledáváním dle IČ.

Po vyplnění všech adres nás čeká poslední krok – do datové schránky přišla první komerční datová zpráva, která se vás zeptá, zda ji chcete přečíst a v ní najdete PIN pro aktivaci služby.

Přejít k aktivaci datové schránky

Zadáte PIN, vyberete způsob fakturace (elektronicky či papírově) a při té příležitosti si uvědomíte, že není nutné všechny checkboxy zaškrtávat – už v předchozích krocích se vás to ptalo, zda souhlasíte se zasíláním komerčních sdělení od ČP, což jste mohli také odignorovat. A podle všeho i zaslání faktury v papírové podobě je zdarma (nezvyk ve srovnání s bankami, které to už snad všechny zpoplatnily).

Výběr způsobu fakturace

Voala, odesílání komerčních datových zpráv je povoleno a když se přihlásíte do své datové schránky tak si to i můžete ověřit – přibylo tam nové tlačítko.

Datová schránka s novým tlačítkem

A jak to celé následně funguje? Stisknete tlačítko „Nová datová zpráva“, zadáte ID datové schránky adresáta (zapomeňte na vyhledávání, to prý bylo kvůli bezpečnostnímu auditu zakázáno), pak doplníte zbytek údajů, přiložíte přílohu a odešlete.

Zadání adresáta komerční datové zprávy

Odešlete dokonce cokoliv, není třeba se nechat omezovat, komunikace funguje na libovolný dokument (s potřebnými příponami) a zjevně pouze zákonnou normou je to omezeno na „faktury či obdobné výzvy k zaplacení“.

Co jsme také nezkoušeli je, zda při zadání ID orgánu veřejné moci vám systém vynadá, že máte použít jinou volbu či zda zprávu zaplatíte nebo ji prostě odešle zdarma.

1 komentář

Zajímá mě tvůj názor