O Salesforce se Svatoplukem Sejkorou

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Svatopluk Sejkora ze společnosti AspectWorks, který začínal jako juniorní projekťák, následně pracoval jako datový specialista/konsultant. Potom se díky prozíravosti tehdejších nadřízených dostal k Salesforce, a pracuje s ním již osmý rokem a baví ho to stále stejně, ne-li víc.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

Poprvé jsem se Salesforce začal pracovat v průběhu roku 2010, když jsme dostali první zakázku na školení a vytvoření reportingu pro globální implementaci v CZ, SK a HU.

Další 4 roky jsem byl administrátorem a business analytikem pro SF projekty. Pak jsem v roce 2014 změnil práci a s novou motivací jsem se začal učit programovat v Apexu/Visualforce. Přišly složitější projekty, zajímavé integrace a tím pádem i hodně zkušeností z pohledu nejen vývoje, ale i architektury a návrhu řešení. Nyní působím jako Salesforce architekt a mou prací je vymýšlet řešení, které bude zapadat do existujícího prostředí zákazníka a umožní mu používat Salesforce naplno.

Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?

Za poslední rok jsem se připravoval na většinu doménových architektonických certifikací a hodně jsem ocenil resource guide (neplést se study guide) ke každé z nich. Nejenže obsahuje odkazy na všechny relevantní dokumenty, trailheady, videa, články, blogy, ale je rozdělená do sekcí podle složitosti a člověk tak může složitějším tématům, které nezná, věnovat více času, nebo naopak přeskočit lehká témata, se kterými má zkušenosti.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Certifikační zkoušky beru jako ověření svých znalostí a důvod podívat se na to, jak by dané situace doporučovalo řešit Salesforce. Ještě se mi nestalo, že bych se při přípravě na certifikaci nenaučil něco nového. Jakmile zná člověk základy z praxe, tak přípravou na certifikaci – pokud ji dělá poctivě – si osvojí best practices, které na tak specifické platformě jako je SF znamenají někdy rozdíl mezi fungující implementací a implementací nefungující – například data skew, se kterým se člověk nesetká jinak, než že ho dopustí, nebo se připraví na certifikaci.

Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?

Myslím si, že tyto role se velmi často prolínají. Snad všichni vývojáři si někdy „nakliknou“ to, co potřebují, aby mohli fungovat bez čekání na další článek řetězu. Někteří administrátoři jsou ochotni si čas od času napsat trigřík, když zjistí že process builder požadovanou logiku nezvládne. No a pak znám pár jedinců adminů, kteří zarytě odmítají možnost, že by mohli i programovat.

Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Aplikaci třetích stran sem tam použijeme, ale není to nikterak často, a nemůžu říci, že bych měl nějakou oblíbenou. Z aplikací, které používám často, bych zmínil Data Loader (vím, vím, není úplně od třetí strany :-)) a ANT pro efektivnější deployment, než při použití change setů.

Jedna funkce, kterou máš nejraději?

Odpověděl jsem mezitím na všechny otázky okolo, a vymyslet jednu funkci, kterou bych měl nejraději, nedokážu. Vnímám Salesforce jako nástroj, který je tím, čím je, díky souhrnu všech svých funkcí. A přesně to mě na Salesforce baví, že použít s úspěchem, se dají všechny.

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Dávat svým zákazníkům více novinek zdarma. Chápu, že SF akvizice a nové funkce dělá, aby rostl, ale je nutné to dobře vybalancovat. Dobrým příkladem budiž zpřístupnění Einstein Activity Capture (automatická synchronizace emailů z emailového serveru do SF) zdarma, přičemž ještě do nedávna byla funkce součástí buď Einsteinu, nebo Inboxu. Jako vlaštovka super, ale chtělo by jich to více, aby si Salesforce udržel konkurenční výhodu a slušný poměr ceny a výkonu.

Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?

Těžko generalizovat. Hodně záleží na firmě samotné a jejich kultuře a přístupu k novinkám nejen ze SF. Nebojím se říci, že je to kus od kusu, až je člověk někdy překvapen, že firma, do které by to nikdy neřekl, sama přijde s myšlenkou implementace novinky, která má přijít až v dalším release. A naopak jsou firmy, které se o novinkách baví, ale skutek utek.

Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?

Nejtěžší je přesvědčit uživatele, že ten systém není pro jejich šéfy a naprostou kontrolu nad nimi, ale že jim opravdu může pomoci. Uživatelská adopce, i když je skloňovaná téměř všude, je stále hodně podceňovanou součástí implementací.

Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?

Jsem rád, že mohu konstatovat, že jsem si na lightning prostředí zvykl už dokonce i v setupu. O to víc mě mrzí, že třeba objekt Files, v lightning setupu ještě není, doufám, že brzo přibude 🙂

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Ten Salesforce.

Leave a Reply