O Salesforce s Vladislavem Němcem

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Vladislav Němec ze společnosti D2Automation.

D2G a.s. je česká strojírenská skupina, aktuálně zahrnující tři společnosti. Ty se zaměřují na různé oblasti: na průmyslovou automatizaci a robotizaci, zakázkové úpravy a distribuci průmyslových pohonů a přesnou nástrojářskou výrobu.

Naším hlavním zákazníkem je automobilový průmysl, ročně realizujeme stovky projektů po celém světě. Aktuálně je nás něco kolem sto padesáti.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

Kdysi jsem coby konzultant pomáhal definovat a zavádět nové procesy a jejich podpůrné nástroje ve firmách, které se potřebovaly rychle rozvíjet. Při výběru vhodné implementační platformy jsme narazili i na Salesforce. Do realizačního týmu jsem se zapojil trochu intenzivněji coby business analytik a nárazově UI designér – u toho jsem taky před dvaceti lety v IT začínal. Něco málo jsem odkoukal a snad se i přiučil, trošku toho písku v Sandboxu prosel a už mi to zůstalo.

Aktuálně jsem šťouravý uživatel, občas školitel a rádce, business sponzor, a pokud by hořelo, tak i admin.

Oficiálně jsem ředitel strojírenské firmy a člen představenstva mateřské skupiny.

Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?

Sandbox, Google, chytřejší kolegy.

Používáte Salesforce celá organizace nebo jenom pár lidí? K čemu ho používáte, je to klíčová aplikace nebo jedna z mnoha?

SF používáme všichni, každý má svoji agendu. V CRM pochopitelně držíme obchodní příležitosti, kontakty, projektoví manažeři v našem vlastním modulu připravují harmonogramy a komunikují se zákazníky, implementovali jsme si elektronický oběh a zpracování dokumentů, řízení kapacit v konstrukci i ve výrobě atp.

Zakázková integrace nám umožňuje používat SF i jako front-end k našemu ERP.

Dokážeš si tipnout, kolik procent funkcionality používáte?

Ze standardních modulů a objektů SalesCloud cca 20-30 %, naše vlastní funkcionalita to rozsahově dorovnává na rozsáhlou větší implementaci.

Co bylo na zavádění nejtěžší?

Integrovat SF se stávajícími systémy tak, abychom smysluplně pokryly potřebné procesy. A hned potom zaručit, že uživatelé budou chtít nový systém aktivně používat – tj. že nevyrobíme nového nepřítele, který za všechno může. Což by sice hodilo pozitivní světlo na staré systémy (tak je to vždycky), ale přínosy by se jaksi nedostavily. Dá se říct, že se nám to podařilo.

Jako bonus prozradím jeden náš trik: pokud chcete mít jistotu, že budou opravdu všichni mít aktivní login a nainstalovanou mobilní aplikaci, jako jeden z prvních modulů implementujte schvalování dovolených.

Máte v zásadě standardní implementaci nebo jste si ji nechali masivně upravit a vyvinout hodně věcí na míru? Pokud vyvinuto, co klíčového vám chybělo?

Cca 80 % funkcionality jsme vyvíjeli na míru. Pokud se oprostím od funkcionality, která je úplně mimo filosofii SF (což jsou naše moduly pro řízení projektů, elektronický oběd dokumentů napojený na CRM systém atp.), tak to bude například filtrování v tabulkových přehledech, rozšířená funkcionalita pro schvalování, automatický mailing s generovanými přílohami, šablonování pro generování PDF atp.

Používáte aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Tadeáše. Čte moje maily, ví, co má dělat, funguje pořád a bez chyby 😀

Jedna funkce, kterou máš nejraději.

Kanban zobrazení. Kvůli němu jsem ochotný tolerovat klacky, které mi Lightning občas hází pod nohy.

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Vzít některé nedomyšlenosti, slepé uličky a nedůslednosti a postupně je alespoň nějak vyřešit. Prakticky vždy, když jsme se pokusili rozšířit nějakou funkcionalitu způsobem, který se (s určitým vhledem do fungování force.com / jiných systémů) zdál jako logický, jsme skončili u zdi. Respektive u diskusního příspěvku z roku 2015, který říkal, že ano, že to je zřejmě chyba, bylo by dobré to vyřešit a pojďme o tom hlasovat. A je jedno, jestli je to process builder na půl cesty ke skutečné použitelnosti, nemožnost snadného filtrování v tabulkových výpisech nebo písma v šablonách.

Trošku to připomíná jedno Visual Basic makro, které jsme si kdysi vytvořili do Excelu – cca 1200 řádků kódu řešilo 300 řádků import a konverzi dat. Ten zbytek zajišťoval fungování v různých verzích MS Excelu na různých platformách. Podobně to máme v naší implementaci – odhadem tak 60 % APEX tříd řeší něco, co by bylo užitečné mít v základu, nebo je to workaround pro známý problém.

Jak držíte krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádíte nové funkce tak jak přicházejí nebo vás nové funkcionality nezajímají?

Salesforce je podpůrný nástroj pro naše procesy. Ročně plánujeme a nasazujeme několik releasů rozšíření a úprav. Pokud některá nová funkce řeší nějaký náš problém, rádi toho využijeme.

Nicméně onen rychlý rozvoj podstrčený v otázce (je diskutabilní, v porovnání, s čím je ten rozvoj rychlý a čím je vykoupen) jde poněkud jiným směrem, než kterým se v našem atypickém využití ubíráme my, takže se tím nenecháme příliš vystresovat.

Chystáte přechod na Lightning? Co vás přitahuje/odrazuje?

Chystáme. Pro standardní CRM stránky nebo pro dashboardy je to určitě přínosné, konečně je to taky trochu hezké. Po aktivaci „zhuštěného“ zobrazení informací to začíná být pro uživatele i použitelné.

Ale bude to chvíli trvat: K některým našim VF stránkám se Lightning chová dost macešsky. Coby pokročilejší uživatel mám pocit, že se občas uklikám, než se někam dostanu. A coby admin jsem dost nepříčetný, protože nic není tam, kde to bývalo.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

To. Uživatelé jsou na to zvyklí: Nefunguje to… Ono mi to tady píše… Já jsem to do toho zadal… Nemohlo by to tady ukazovat ještě…?

Leave a Reply