O Salesforce s Václavem Uhrem

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Václav Uher.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

Tak tedy k Salesforce jsem se dostal před cca 7 lety když jsem byl ještě C++ a Java programátor v Keriu. Salesforce byl vybrán jako hlavní nástroj pro sales tým a měl nahradit interně vyvinutý CRM. Začali jsme se tedy pouštět do návrhu a následně do implementace všech možných integrací od objednávkového systému, systému na generování licencí, Zuory na online cloud services, platebních bran, webových stránek, Marketa jako marketingového nástroje, Netsuite pro finance a ještě hromady maličkých systémů. Po asi 2 letech jsem se stal šéfem týmu vývojářů, kteří právě to všechno organizovali a dostal jsem se na pozici Product Development Managera.

V Keriu jsem byl 5 let, kde jsem se hodně naučil ohledně implementací všech možných API. Tyto zkušenosti jsem mohl zúročit hlavně jako Integration specialist & Salesforce Developer ve společnosti Mooza inspire, kde jsem mohl spolupracovat se Zdeňkem Pejcelem. Teď momentálně jsem jako Freelance Salesforce developer a mířím k získání architect certifikace.

Jak se vzděláváš v souvislosti se Salesforce, které zdroje doporučíš?

Jako hlavní zdroj učení jsou pro mě hlavně Trailhead moduly, které jsou pěkně připraveny a aktualizovány spolu s pravidelnými releasy. A vzhledem k integracím tak mě vždy hodně zajímá co se děje na poli přímého spojení se Salesforce.

Pokud něco hledám je fajn se poptat na community fórech například certified developer. Přiznám se, že většinou hledám odpovědi na anglických spíš než českých…

A každopádně vždy platí kdo se moc ptá, málo Googlí.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Můj názor na certifikace je takový, že je určitě lepší to mít z praxe vyzkoušeno a pak to nechat ‚orazítkovat‘ ale je pravda, že v praxi člověk nezajde do některých koutů na, které pak narazí při učení před certifikátem. Aspoň u Developer certifikátu mám pocit že se to jen z teorie napsat nedá, pokud člověk nenapsal ani čárku v Apexu.

Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?

Admin vs Developer ☺️ myslím si, že je nejlepší, když oba ví o tom co se všechno dá udělat ve světě toho druhého, v mém pohledu by Developer měl být vždy schopen udělat to co admin přes klikací možnosti SF platformy. Výhodou Developera je znalost governor limitů na které se dá dojít i například při používání Process Builderu nebo Flows. Takže je fajn, když se to prolíná a myslím, že by to tak mělo být.

Myslíš, že jsou v Salesforce jasně oddělené role administrátor, vývojář, konzultant nebo se to hodně prolíná (či může prolínat)?

Podle mého by admin fáze měla být odrazovým můstkem jak pro Konzultanta tak pro Developera. A pokud chce být Developer dobrý potřebuje znát také část konzultantskou, s pouhou znalostí základní platformy se mu totiž může stát že začne programovat něco už nativně je součástí některého modulu (a nebo je to v nějaké appce na appexchange, což by si měl vždy ověřit před začátkem implementace).

Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Jako jeden z nejlepších nástrojů považuji Demand Tools a pro integrace SoapUI a Pentaho to jsou v podstatě moji každodenní pomocníci.

Jedna funkce, kterou máš nejraději?

Hmmm nad tím jsem nikdy nepřemýšlel, kdybych to vzal podle toho co používám nejčastěji tak asi konstruktor new Map<?,?>(List<?>)

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Vypnout Classic a PLNĚ nahradit jeho funkcionality v Lightningu.

Jak držíš krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádíš u zákazníků nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?

Držet krok se Salesforce a zavádět ho u zákazníků jsou dvě různé věci. Salesforce přináší super věci, které se dají použít skoro u každého, jako třeba bulk Edit z List view, ale pak jsou věci, které tak jednoduše aplikovat nejdou. Často je to otázka financí a přirozeného odporu ke změně.

Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?

Nejčastěji je to domlouvání rozsahu a získání vstupů od zákazníka, jednou už jsme měli připravené komplet nacenění implementace a pak mimoděk zákazník zmínil, že tu celou implementaci budeme dělat 6 krát pro jeho další pobočky ve světě, kde každá měla svůj web, interní server….

Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?

Mě osobně se Lightning velice líbí, mám znalosti Angularu a Reactu a tohle je hodně podobné, líbí se mi že v tomhle se drží vývoje předních technologií na trhu. Bohužel musím říct, že mi tam chybí pořád ještě pár věcí, kde se musí překliknout zpět do Classicu, což mě otravuje. Přechod bych rozhodně doporučil. Osobně si myslím, že v pěkném prostředí se i lépe pracuje.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Určitě Ten Salesforce

Leave a Reply