O Salesforce s Tomášem Kolínem

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Tomáš Kolín ze společnosti CGI.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

K Salesforce jsem poprvé přičichl vlastně těsně před ukončením školy. Kolega, který přede mnou obhajoval diplomku, srovnával cloudové CRM s on premise modelem a mimo jiné hledal bod zvratu. Little did I know…

V Logice, dnešní CGI, jsem pracoval jako klasický backend vývojář, na integračních řešeních a databázích. Když přišel nápad se Salesforce začít věnovat, šel jsem do toho. Stal jsem se naším prvním certifikovaným, chvilku se nic nedělo, pak přišel první projekt a rovnou nebyl z nejsnazších. Hodně legacy kódu, distribuovaný mezinárodní tým. Nástroje pro vývojáře tehdy taky ještě stály za pendrek, protože nebylo Tooling API. And the rest, as they say, is history…

Dnes v našem týmu působím v roli solution architecta a defacto také technického mentora.

Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?

Trailhead je dnes úplný základ. Musím říci, že s Trailheadem Salesforce udělal něco dobře. A to něco je všechno! Je to super věc a funguje to parádně.

Před ním hlavně oficiální e-learningy od Salesforce, sem tam i nějaká knížka. Podceňovaným zdrojem informací mi přijde Salesforce Developers Youtube kanál (jen něco kolem 25 tis. subscribers je na tak masivní ekosystém opravdu málo). Přitom je tam spousta zajímavého obsahu. Na aktuální problémy je samozřejmě nejlepší Stack Exchange. Chvilku jsem se tam snažil i přispívat, pak ubylo času. Tomu se snaží konkurovat ofiko Developer komunita.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Certifikace jsou důležité jako komplement k praxi. Salesforce má spoustu tajemných a temných zákoutí, kam se člověk na tom dlážděném chodníku směrem k certifikaci těžko podívá. Učit se na certifikaci je trochu jako jet na Safari, člověk se dozví spoustu o zebrách, antilopách a lvech. Jenže venku je přitom skutečná divočina a jde tam o život. ^_^

Na druhou stranu kurikulum konkrétní certifikační zkoušky zajistí, že člověk zvedne hlavu, rozhlédne se a ujistí se, že nemá klapky na očích, že pro hloubku konkrétního tématu nevynechává šířku celé platformy. Taky si v hlavě srovná, jak Salesforce jednotlivé dílky zamýšlí v celku té skládanky.

Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?

Všechno je o škále. Jedna z věcí, která je na Salesforce kouzelná, je to, že je k dispozici pro malé firmičky, ale zároveň je schopný unést i tíhu relativně masivních customizací.

Na těch malých projektících může přijít app builder, něco si naklikat, udělat pár procesů v process builderu, tam kde si nevystačí, udělat malý apex plugin, zplichtit jednu malou VF page nebo lightning komponentu, v klídku to dodat za dva za tři týdny a odcválat do západu slunce.

Na druhou stranu u velkých projektů je potřeba neustále myslet na škálu a vyvažovat. Point and click nástroje přestávají stačit s dechem (Process Builder je v tomhle mor). Tam člověk opravdu potřebuje přemýšlet nad konsekvencemi konkrétních kroků a rozhodnutí. Pak se to spíš prolíná z druhé strany, protože i admin se musí do značné míry začít chovat a přemýšlet jako vývojář (s kompletním change managementem včetně verzování a releasů), protože jeden špatný klik toho může dost pokazit.

Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Illuminated Cloud je můj denní chléb. Scott Wells je prostě borec! Pak používám spoustu pluginů do Chrome – Salesforce Navigator, Salesforce Collored Favicons, Lightning Developer Console.

Jedna funkce, kterou máš nejraději?

Možná je tahle odpověď podvod, ale pro mě je ta nejlepší funkce platforma samotná. To, že můžu přijít ke klientovi a začít rovnou řešit, co potřebuje, aniž bych ztrácel čas starostí o procesory, virtuály, operačními a databázovými systémy, aplikačními servery, implementací správy uživatelských účtů, práv a tím, aby si tohle všechno sedlo.

Samozřejmě, nic není černobílé a na velkých projektech některé z těchhle věcí stejně člověk stejně nakonec řešit musí u nejrůznějších integrací a backendů, ale u Salesforce ne a Salesforce je nakonec to, na co se klient bude koukat.

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Nic! Řekl bych jim: „Holky a kluci, zastavte se na chvilku, release nebo dva vynechejte featury a místo toho se ohlédněte a zamyslete se nad tím, co není dodělané, kde jste to kvůli deadlinům pustili ven polovičaté, kde stará implementace nedává z dnešního pohledu logicky smysl, kde máte technický dluh. Vymyslete co s tím a udělejte úklid.“

Jo, a taky: „Myslete trochu na nás developery. Na IdeaExchange je léta letoucí několik naprosto zásadních platformových věcí, které nikdy nedosáhly dosti bodů, protože většinu uživatelů prostě nezajímají. Respektive oni nevědí, že by je to mělo zajímat, protože by nám to umožnilo udělat jim cool věci. Je to moc abstraktní a tak to tam jen leží.“

Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?

Záleží zákazník od zákazníka. Určitě s tím souvisí konkrétní organizační kultura. Někteří jsou spokojení s tím, co mají a za ničím novým se neženou. Některé to naopak velmi zajímá a ptají se pravidelně: „Kde nám Salesforce ještě může pomoct.“ Málokdy se ale implementují novinky „čerstvě z trouby“. Ony jsou taky dost často nedopečené a vyplatí se release nebo dva si počkat, než se dopečou.

Ono, Salesforce tomu taky moc nepomáhá licenční politikou za novými funkcionalitami. Ten tam je jednoduchý transparentní model per user per month a kopec funkcí. U významnějších novinek se často ocitáme ve světe příplatkové výbavy.

Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?

Vždycky říkám, že stroje jsou jednoduché, ale s lidmi je potíž… 🙂 Nejtěžší je samozřejmě řízení změny v organizaci a na něm závislá user adoption. Lidské systémy mají velkou setrvačnost a apriori odpor ke změně. Vhodně změnu dávkovat, obhájit (před koncovým uživatelem), zajistit jí exekutivní podporu a efektivně odkomunikovat tak, aby byla absorbovatelná a absorbovaná, to je skutečné umění.

Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?

Přechod existující implementace na Lightning je otázka konkrétního business case. Vyplatí se to? A proč? Co je ta killer feature, kterou tak nutně potřebujeme a jaké budou náklady na přechod včetně toho zase organizaci připravit na tu vcelku výraznou změnu?

Nové implementace ale už jen v Lightningu… pokud tam tedy něco klientovi vyloženě nechybí tak moc, že by to bylo no-go (třeba multiscreen v service konzoli).

Osobně se mi Lightning Components moc líbí jako koncept, i když některé volby při jeho navrhování jsou vyloženě ke zmatení (ne)přítele.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Ten…

Zajímá mě tvůj názor