V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji
Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Rudolf Melounek, který se v roce 2011 dostal k MS Dynamics a CRM obecně. Po zajímavých implementacích pro Hypoteční banku, ČSOB COR/SME, ČSOB Leasing, Mountfield, ČS, Koncern VW, KB, Centrum Holdings, se objevila výzva – Salesforce, jakožto retailové CRM v ČSOB. Naskočil do intenzivního tréninku a díky podobným principům obou krabic (SF a Dynamics) během měsíce už zvládal základní konfigurační úpravy, časem si sáhl i na kód (čehož kolegové litují do teď) 🙂 Zůstal však čistě u konfigurací.
Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?
Standardem byly a jsou traily a dokumentace v SF. Dost často i release notes, protože na to musíme vždy připravovat org
Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?
Vidím to kolem sebe každý den, bez praxe to nejde. Na druhou stranu vnímám certifikace jako takový titul a u těch pokročilejších i garanci kvality (po nedávné změně jsou občas opravdovým oříškem).
Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?
Já myslím, že je u menších implementací super míti univerzálního člověka. U těch větších je vhodné, aby na projektu figurovalo více úrovní (analytik, konzultant/administrátor, architekt, developer). Není to tedy určitě černobílé.
Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?
Spousty doplňků do Chromu a nově objevená superutilitka (pro mě částečně řešící bolest jménem „developer console“) SoqlXplorer
Jedna funkce, kterou máš nejraději?
Je toho vícero, top budou formula fieldy 🙂
Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?
Není to úplně věc, spíše sada věcí. Přál bych si, aby konečně optimalizovali tvorbu a práci s Change sety. Práce v tom bere lidem roky života.
Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?
Všobecně je pokrok platformy rychlejší, než samotná adaptibilita klienta. Navíc ne všechny funkce jsou pro každého. V určitých oblastech však vidím poměrně vysoký demand, kde se však (zatím?) nepotkává s připraveností ze strany Salesforce (např.Lightning a jeho performance)
Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?
Jako vždy, user acceptance. Není to nikdy o platformě, ale o řízení změny pro uživatele. Toto považuji za největší chyby/výzvy implementací CRM všeobecně.
Lightning – co tě přitahuje/odrazuje?
Jako technologie je to určitě skok kupředu, trápí mě jen rychlost a náročnost pro přechod
Doporučil bys zákazníkům přechod?
Asi jak komu. Někde to může trvat pět minut (malé implementace), někde roky
Ta Salesforce nebo ten Salesforce?
Ten 🙂
Ty máš zkušenosti i s Microsoft Dynamics – odvážíš se ta dvě řešení srovnat? Liší se možnosti, způsob implementace, zážitek uživatele? V čem je které z nich lepší?
Na toto není úplně jednoduchá a hlavně jednoznačná odpověď. SF má neskutečný náskok v cloudovosti, protože je tak stavěný od začátku. Tam Microsoft teprve snižuje (a to velmi obtížně) náskok. Dynamics byl vždy on-premise řešení a tato nová disciplína byla pro MS docela komplikací. Co se týče možností customizací, dá se všeobecně říci, že jsou síly vyrovnané (dokonce i principy jsou obdobné). Dynamics docela posílil i v „šířce“ platformy díky několika akvizicím, nicméně propojenost jednotlivých komponent je stále lepší u Salesforce. Pokud bych měl dát doporučení pro výběr platformy, je nutné, aby zákazník vždy dopředu věděl, co chce a co očekává od cílového řešení. Musí zvážit využití základních komponent typu list views, reportingu, security modelu!!!, musí vědět i míru customizací page layoutů a dalších „stránek“, způsoby integrací, datových migrací atp. Čert je až v tomto detailu, kde mají tyto platformy občas odlišné omezení. Implementačně se moc neliší a user experience je ze zkušenosti obou systémů je tak různorodý, že nelze jasně říct, jestli SF nebo Dynamics. Jisté je, že oba systémy se posouvají vzájemnou konkurencí kupředu a to je dobře pro všechny.. 🙂