V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji
Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Petr Švestka ze společnosti Deloitte.
Pracoval jsem u jiné firmy s databázemi a Javou. Hledal jsem tehdy nějaký nový impuls a v Salesforce oblasti jsem ho našel. Moc se mi líbí jeho ekosystém a určitá „lehkost,“ která je s ním spojena. Mám štěstí, že mám kolem sebe výborný team, na který se mohu spolehnout. Velmi mne baví předávat zkušenosti služebně mladším a pozorovat jak profesně rostou. Dovol mi proto, prosím, zmínit naše pozice: Cloud Developer, Senior Cloud Consultant – Marketing, Salesforce Senior Developer. Rád se se zájemci sejdu osobně a můžeme se nezávazně pobavit.
Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?
K Salesforce jsem se dostal víc než před 4 roky, kdy jsem „spoluzakládal“ Salesforce praxi u nás v pražském Deloitte.
Jsem architekt a vývojář, konkrétněji mám na starosti návrh a kontrolu technického řešení jednotlivých projektů a rozvoj mladších kolegů po technické stránce. Velkou část mé náplně stále tvoří vlastní implementace, od které bych se jen nerad odstřihával.
Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?
Učím se tím, že si věci zkouším sám. Salesforce má výbornou dokumentaci co do rozsahu, ale hloubka je často mizernější, takže je nutné si pohrát s novými funkcemi, než je jasné, jak to opravdu funguje a co spolu fungovat nebude.
Několikrát čtu každé release notes, což dá zabrat. Potom klasika – trailheads, blogs, komunita a konference, a hlavně reálná práce na projektech. Dále také interní zdroje uvnitř Deloitte, do kterých přispívám a čerpám z nich. Povětšinou se něco naučím každý den, naše projekty jsou velmi rozmanité. Výborné je, že nás Deloitte posílá na Dreamforce (určitá forma benefitu).
Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?
Když poodhlédnu od toho, že jich mám nejvíc v zemi (a řekl bych i v regionu), tak obecně zkoušky nemám vůbec rád 🙂 Na druhou stranu, certifikace ti umožní detailně prozkoumat určitou oblast a donutí tě naučit se to dost dobře. Většinu věcí, které jsem se naučil přípravou na ně, jsem už použil na reálném projektu. Dá se říct, že zkouška je takový základ, ale praxi nic nenahradí.
Připravuji se na CTA a kdo míří sem, musí mít velké znalosti nejenom ze Salesforce CRM, ale i jiných Salesforce produktů a souvisejících dovedností a technologií s přesahem mimo Salesforce svět. Takže mám zatím velký respekt 🙂 Certifikační zkoušky a práce na nejrůznějších projektech jako partner je myslím nutnost pro CTA.
Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?
Hmm, řekl bych, že administrátor je schopen zajistit org jen do určité velikosti. Pokud je nutné jít za tuto kritickou mez, tak se z něho buď stane vývojář, nebo majitel zapojí partnery Salesforce jako jsme my. Obecně je ale moc dobře, že existuje volná prostupnost činností v Salesforce, ale to je na delší povídání.
Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?
Pár jsem jich používal. Napadá mne GridBuddy, pokud chceš postavit něco jako Excel na Salesforce. Aktuálně pracuji hodně na integraci se SAP a pro ETL se nám osvědčila Skyvva (Integration Suite). No a pak taky Illuminated Cloud a IntelliJ Idea jako IDE. Plus máme pár interních nástrojů.
Jedna funkce, kterou máš nejraději?
Rytí do konzultantů, že ten process builder je nutné přepsat do triggeru 🙂 Ne, ve skutečnosti mám nejraději ekosystém kolem Salesforce, tu rozmanitost. Člověk může pracovat v nejrůznějších funkcích, pořád dělat se SFDC a stavět tak na zkušenostech z minula.
Vím, že ses ptal na trochu něco jiného, ale neumím vyzdvihnout právě jednu věc.
Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?
Deployment.
Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?
Na straně zákazníka bývají problémy jako ztráta motivace, nekompetentnost a frustrace. Ve chvíli, kdy firma nemá sebereflexi, partner Salesforce s tím sám mnoho nezmůže.
Mnohem častější a pro mne aktuálnější je ale nedostatek lidí. Musíme odmítat projekty. Není dost času se vždy věnovat nabídkám, tak jak bych si představoval. V Salesforce existuje víc produktů, než lidí, kteří by v nich budovali svoje znalosti a kariéru.
A do třetice bych situaci v ČR přirovnal k parní lokomotivě. Sice se už topí pod kotlem, ale uhlí je málo a rozjíždí se tak jen pomalu a opatrně. Jsem optimista a tak věřím, že jakmile se překoná kritická mez, trh se pohne a bude víc zákazníků v ČR, kteří uživí nadané lidi.
Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?
Architektura, přesun ze serveru na klienta, náhrada takřka 20leté technologie za modernější přístup. No a v praxi taky věci, které se ve Visualforce dělají špatně.
Odrazuje mne pak příslušný posun v nutných znalostech lidí, které potřebujeme nabrat. Kde dříve stačily základy HTML u Javisty, je dnes potřeba spíš frontenďák, a Java s databází je vlastně nezbytný doplněk navíc. (Ta kombinace se ukazuje na trhu práce jako docela smrtící. A to nemluvím o znalostech ostatních produktů Salesforce jako Marketing Cloud, Pardot, či Analytics Cloud (Wave). Tito lidé prostě v ČR nežijí. A je to škoda.)
U nových implementací bych doporučil určitě Lightning. Jsou ale zákazníci, kteří mají Salesforce nasazený 10, 12 let, kde se za tu dobu vystřídalo mnoho vývojářů a externích partnerů, kde orgy mají veškerou možnou customizaci a integraci. Tam nemůžeš jen tak přijít a říct – začínáme znovu. Je potřeba pečlivá analýza co jim přechod přinese a jaká jsou rizika.
Lightning se za poslední rok a půl hodně posunul, ale stále je to poměrně živá oblast. Zkušenosti vývojářů dostupných na trhu nejsou kdovíjak hluboké.
Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce, tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?
To záleží. Část zákazníků – a jsou to zákazníci v zahraničí – je hladových po nových funkcích. V JAR jsem se setkal s tím, že po nás chtěli naimplementovat funkce, které byly obsahem až nadcházejícího release. U klienta v Rakousku jsem pak zase musel vysvětlovat, že tehdy (!) by Lightning nebyla dobrá volba při daném setupu času, peněz, lidí a použití. Vtip byl v tom, vysvětlovat to po návratu z Dreamforce… Pokud firma Salesforce teprve zavádí, má nějakou představu, čeho chce dosáhnout a veškeré úsilí věnuje tomuto cíli. Nové funkcionality jsou pak podružné.
Klíčem je ale celkové naladění zákazníka, řízení očekávání. Pokud se podaří zapojit jeho interní lidi, bývá vyhráno. Jakmile jsou lidé frustrovaní nebo pod časovým tlakem či nekompetentní už před Salesforce, bývá pro partnera složité zavádět Salesforce. I kdybychom k tomu hráli třeba maňáskové divadlo.
Ta Salesforce nebo ten Salesforce?
Ten.