O Salesforce s Petrem Mudrochem

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Petr Mudroch ze společnosti MONETA Money Bank.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

Jako projektový manažer jsem převzal běžící projekt zavedení Salesforce.com do naší společnosti (MONETA Money Bank, a.s.) v jeho finální fázi, ke konci roku 2014. I přes řadu situací, které jsme řešili, jsem se stal Salesforce nadšencem.

V současné době pracuji jako IT delivery manažer – mám v Monetě na starostí vývoj pro systémy podporující divizi Komerčního bankovnictví (služby a produkty pro podnikatele a firmy) a Salesforce.com je jedním ze systémů, který má můj tým na starost. Mám šikovného kolegu, který realizuje většinu vývoje. Někdy v sobě nepotlačím vývojářskou dušičku a taky něčím přispěji.

Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?

Měl jsem to štěstí, že jsem absolvoval týdenní školení o vývoji na Salesforce.com. To mi otevřelo oči.

Poté, co jsem objevil Trailhead, tak jsem mu doslova propadl. Má na svědomí několik probdělých nocí a dost jich ještě mít bude – vážně nemám rád e-learningy, ale tenhle koncept a způsob zpracování mě nadchl.

Používáte Salesforce celá organizace nebo jenom pár lidí? K čemu ho používáte, je to klíčová aplikace nebo jedna z mnoha?

Salesforce používáme v rámci divize Komerčního bankovnictví v řádu stovek uživatelů – zejména sales – primárně jako CRM systém.

Dokážeš si tipnout, kolik procent funkcionality používáte?

Bohužel ze standardních funkčností naší edice velmi málo, máme hodně custom developmentu. Řekl bych kolem 10%-20%.

Co bylo na zavádění nejtěžší?

Technicky byla největší překážkou nutná podmínka použití tokenizace (způsob zabezpečení dat v cloudu, kdy se hodnoty atributů při uložení do cloudu nahrazují nevýznamovými identifikátory).

Dobrá zpráva je, že existuje i jiný způsob zabezpečení dat v Salesforce.com – šifrování pomocí Platform Encryption v rámci Salesforce Shield, na který jsme přešli v roce 2017, a vidím, že to byl dobrý krok.

Máte v zásadě standardní implementaci nebo jste si ji nechali masivně upravit a vyvinout hodně věcí na míru? Pokud vyvinuto, co klíčového vám chybělo?

Téměř na všechno máme custom objekty – na začátku zavádění existovala spousta požadavků, které nešlo uspokojit parametrizací a konfigurací, zřejmě bylo těžké změnit existující business procesy. Dalším důvodem pro customizace byla zmiňovaná nutnost použít tokenizaci.

Používáte aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Ne. Viděl jsem několikrát naživo produkt nCino, ten se mi líbil.

Jedna funkce, kterou máš nejraději.

Teď zrovna si dost „hraji“ s Einstein Analytics a moc mě to baví, ale to není jedna funkce ? Způsob, jakým umí v dashboardech interaktivně prezentovat data, se mi hodně líbí.

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Lepší možnost ladění / debuggování.

Jak držíte krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádíte nové funkce tak jak přicházejí nebo vás nové funkcionality nezajímají?

Vůči většině nových funkcionalit jsme relativně imunní díky tomu, že máme customizováno. Takže řešíme security věci, změny v tvarech URL apod.

Chystáte přechod na Lightning? Co vás přitahuje/odrazuje?

Výhledově. Z pohledu user adoption to bude výzva, když se změní vzhled a rozmístění políček. Také rychlost v Internet Exploreru není nejvyšší. Z dlouhodobější perspektivy to ale dává smysl – vzhledem k tomu, že většina nového vývoje/funkčností už je ze strany Salesforce.com směrována do Lightning Experience.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Ten.

Leave a Reply