V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji
Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Peter Kis, který po 5 letech spolupráce s Accenture a cestování na různé projekty hledal nějakou změnu, a když přišla nabídka z Edwards Lifesciences, přestěhoval se do Prahy a žije zde už téměř 3 roky. Nikdy toho kroku nelitoval a je rád za možnosti které mu SF otevřel.
Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?
Byl jsem Siebel developerem, když se v roce 2012 Accenture v Bratislavě průkopnícky rozhodlo začít se Salesforce, velký hráči v té době na Slovensku zcela chyběly. Jelikož Siebel základna byla poměrně velká a Siebel začal být dočasně na ústupu, cca 5 lidí včetně mě šlo na Salesforce školení a začali se řešit první projekty. Zůstal jsem developerem CRM, akorát jsem změnil dres na modrý s obláčkem.
Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?
Nejvíce se člověk naučí samozřejmě během práce na různých projektech, kde je nejlepší přítel google, takže ten zdroj může být od různých for přes oficialní dokumentaci cokoli. Kromě toho jsou důležitým zdrojem znalostí i lidé s nimiž spolupracuji. Ale jako cílené vzdělávání je trailhead silnou stránkou Salesforce.
Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?
Test jako takový moc neznamená, důležitější je samotná příprava na test, pokud se dělá poctivě. Co se týče počtu certifikací, je to spíše směrodatné, některé certifikace mohou naznačit že práce s daným člověkem by nemusela být zcela beznadějná, ale certifikace bez praxe určitě nic neznamená. Certifikace jsou spíše dobré pro marketing. Pokud si chce někdo koupit „kvalitní“ víno ale nevyzná se v něm, sáhne po tom co vyhrálo nejvíce soutěží.
Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?
Pokud se administrátorem nemyslí klasický „old school“ admin, co jen udržuje prostředí a dělá user management a podobně, ale spíše člověk co dělá na změnách bez psaní kódu, určitě bych to nerozdělil úplně. Vývoj CRM je právě o tom, že kazdý developer by měl být schopen zvážit která možnost je nejlepší, a nepouštět se bezhlavě do psaní kódu. Člověk co ovládá i kód, je samozřejmě univerzálnější, ale takový konfigurátor má své místo v development týmu také.
Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?
Workbench a perm-comparator jsou stará dobrá klasika, ale na změny kódu online rád využívám Aside.
Jedna funkce, kterou máš nejraději?
Login-as dokáže být docela užitečný
Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?
Nechat standardní funkcionality více otevřené modifikacím
Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?
Nové funkcionality jsou většinou drahé a spíše draft verze něčeho, co bude plně funkční o rok-dva :), takže opravdu záleží od zákazníka či je ochoten investovat do něčeho „cool“ za tu cenu. Určitě se ale najde mnoho pozitivních příkladů kde se ten risk oplatil.
Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?
Zákazník, jehož nezajímá na co je SF dobrý a jak by se daly jeho business process-y skloubit s tím co SF nabízí, prostě chce aby mu SF ráno navařil kávu a zobrazil výsledek na mobilu, ideálně v jednom řádku s 10 sloupci.
Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?
Určitě ano, potřebuje ještě trochu vyzrát, ale budoucnost SF vidim v lightningu
Ta Salesforce nebo ten Salesforce?
Hluboko v duši jsem sice feminista, ale verze s „ta“ mě nikdy ani nenapadla, zní to divně. jednoznačný TEN