O Salesforce s Pavlem Riško

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Pavel Riško, který před mnoha lety nastoupil jako project manager do firmy Sprinx Systems, která se od roku 1996 zaměřuje na vývoj obchodních systémů. Za tu dobu prošel několik různých pozic a nakonec zakotvil v dceřinné firmě Sprinx Consulting jako specialista ohledně všeho co se u nich děje kolem Salesforce.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

O Salesforce jsme poprvé slyšel někdy kolem roku 2007, kdy jsme toto CRM sledovali jako konkurenční produkt. Od roku 2011 se aktivně pohybuji na tomto poli. A dnes jsem zodpovědný za rozvoj týmu a za konzultace procesů. To mi zabere každý den nejvíce pracovního času.

Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?

Dříve jsem doporučoval ShellBlack.com, kde nováček dostal rychlý přehled o tom, co to vlastně Salesforce a jaké jsou jeho možnosti. Dnes využívám Salesforce help, Trailhead a communities. Takže shrnuto vše, co lze nalézt v rámci Partner Portal.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

S certifikacemi je to stejné jako s řidičským průkazem. I když se jím prokazuješ, tak nikdo nemá jistotu, že umíš řídit. Ale vážně, je to takový ukazatel o nějakých dovednostech, kdy v rámci přípravy na certifikaci se většinou dozvíš, že něco bys mohl dělat lépe a snáze než jsi to dělal doposud. A k čemu by bylo sbírání certifikací bez praktického uplatnění? Tu opravdovou kompetenci člověk nezíská certifikací, ale chybami a úspěchy, které cestou nasbíral.

Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?

Svět kolem nás není černobílý. Za celou dobu svého působení jsem nezaznamenal, že by to byly naprosto oddělené role. Spíše se jedná o jakýsi průnik, kdy vývojář nemůže odvádět kvalitní práci bez základních znalostí administrátora a na druhou stranu administrátor si musí umět poradit i s trochou „programování“.

Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Vzhledem k tomu, že už se mnoho let nezabývám programováním, tak se dnes z vlastního zájmu udržuji na pozici administrátora, konzultanta a tvůrce reportů. Pro svou denní práci využívám hodně naše AppExchange doplňky. A jako nejpoužívanější jsou LeadyMerk.

Jedna funkce, kterou máš nejraději?

Tak to je taková otázka maličko pod pás. Velice špatně se vybere jenom jedna jediná věc. Ale z praxe vím, že to je mnohem lepší možnost nastavení vzhledu stránky a rozmístění jednotlivých objektů.

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Těch věcí mám za ta léta celkem slušně dlouhý seznam. Ale jedna taková drobnost tam visí už hodně let, která má na Success k dnešnímu dni mnoho podporovatelů (počítáno v tisících). A opět je to požadavek z praxe: konečně se dopracovat k tomu, že bude možné mít v Dashboradu dynamické Gauge grafy.

Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?

To se tak úplně nedá globalizovat, je to případ od případu. Jako velké riziko vidím dostat data „rozesetá po vše možných čertech“ do Salesforce. U spousty zákazníků je to User Adoption, protože najednou mají lidé pocit, že jsou pod neustálým dohledem managementu. Jindy je to pro změnu problém nikoli technický, ale lidský, kdy zákazník chce mít ten svůj božský excelovský soubor se všemi těmi barvičkami, na které je po léta zvyklý.

Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?

Tak tohle je malinko dvousečné. Na jedné straně Salesforce zavede nějakou novou funkcionalitu a zákazníci raději vyčkávají až si to tzv. sedne. Na druhé straně znám dost zákazníků, kteří nově zavedenou funkcionalitu nemohou využít, protože něco takového si museli sami již dávno naprogramovat a teď jim to spíš komplikuje život. A potom je otázka zda a kdy se odhodlají k tomu, že to toho „šlápnou“ a proběhne generační obměna stávající implementace. Ale v každém případě jsou všichni zvědaví na novinky v každém release a co by jim to mohlo přinést v jejich každodenním používání.

Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?

Hezká otázka 🙂

Veškeré nové implementace již děláme v Lightning a postupně se snažíme převádět zákazníky na Lightning. Na počátku musíme pečlivě zvážit, zda si to opravdu můžeme dovolit. To, že spousta věcí prostě v Lightning nefunguje, mi dost vadí. Pokud je to jen to, že dopad to má pouze na administrátora, že si občas musí odskočit do Classic, tak je to v pohodě.

Takže závěrem: Lightning ANO. Ale nejdřív to dobře rozmyslet společně s implementátorem jestli tomu něco opravdu závažného nebrání.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

A proč ne „to“? Nechť si to každý přebere sám. Salesforce funguje v cloudu, takže je imaginární. A jak vidíš, tak jsem v předchozí větě žádný rod nepoužil. Ale uvědomuji si, že to nijak nerozlišuji. Někdy je to ten a jindy zase to.

 

Zajímá mě tvůj názor