O Salesforce s Pavlem Popem

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Pavel Pop ze společnosti blue-infinity.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

Dostal jsem se k němu přibližně tři roky zpět v AVG, kde jsem pracoval jako Development Manager pro Salesforce. Momentálně pracuji pro blue-infinity jako Senior Developer a Technical Architect pro Salesforce projekty. Jinak obecně jsem před SFDC nějaký ten rok pracoval jako backend .NET developer.

Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?

Co jsem měl možnost bavit se s lidmi, případně číst tady na blogu, pro všechny je jasnou volbou Trailhead. Musím ale říct, že byť je to udělané opravdu pěkně, není to nic pro mě. Já osobně preferuji učení se na reálných problémech a tak si v rámci sebevzdělávání radši večer “střihnu přesčas” a snažím se vyřešit problém některého z našich zákazníků. Přece jen, realita bývá od tutoriálů a hello world aplikací většinou nahony vzdálená 🙂

Jako zdroj doporučím http://sfdcmonkey.com. Je tam spousta pěkných věcí, které lze použít jako výchozí bod pro řešení problému.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Obecně ano, certifikace smysl mají, praxe pro mě ale má mnohem větší váhu. Co je pro mě nejdůležitější je, řekněme “postoj k řešení problému”. Rád pracuji s lidmi, kteří hledají způsoby jak něco udělat, né důvody proč to nejde,

Ale zpět k certifikacím, jaký má podle tebe smysl certifikace jejíž dump lze najít na netu …

Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?

Prolíná a myslím že je to tak správně. Posouvá to obě tyto role na úplně jiný level a v konzultačním světě je to nutnost.

Admin, který dokáže číst kód, napsat jednoduchý trigger? Já jsem přesvědčen, že to je ideální.  Developer, který chápe jak platforma funguje a jaké jsou její možnosti? Za mě nutnost.

Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Jednoznačně Salesforce inspector (chrome plugin). Nechápu, jak jsem bez něj dříve mohl žít.

Jedna funkce, kterou máš nejraději?

To jak je defaultně propracovaný sharing model, a to že se dá poměrně jednoduše obohatit v případě, že ti z jakéhokoli důvodu nevyhovuje. Měl jsem tu čest psát sharing model v .NET “ručně” a musím říct že to není úplně triviální záležitost :-).

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Jednu? Pak asi obohatit Apex o rozumný způsob práce s kolekcemi.

Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?

Sladit procesy zákazníka s fungováním Salesforce a najít hranici mezi standardní funkcionalitou a customizací platformy.

Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?

Z pohledu zákazníka je neoddiskutovatelným benefitem vizuální stránka, classic už toho v dnešní době zkrátka moc nabídnout nemůže. U nově budovaných instancí už bych o klasiku ani neuvažoval.

Problém je, že Lightning obecně nepokrývá funkce které jsou v classicu a to považuji za neomluvitelné. Migrace se tak může v mnoha případech takřka nerealizovatelnou, protože to, že některé funkce nejsou v Lightningu k dispozici se prostě zákazníkům těžko vysvětlují.

Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?

Zákazník nechce moc experimentovat a každý půlrok platit za nové hračky – což plně chápu. Chce hlavně funkční a stabilní prostředí a to dostane tak, že se do instance nesahá pokud to není nutné. Nová funkcionalita tak většinou přichází ruku v ruce s jeho potřebou o zapracování nových funkčních požadavků.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Ten. Dokud jsem poprvé neviděl tenhle blog, ani mě nenapadlo že by to mohlo být jinak.

Zajímá mě tvůj názor