O Salesforce s Pavlem Halasem

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce. Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Pavel Halas, technický člověk s mnohaletou praxí ve vývoji software od pozice vývojáře, architekta, až po vedoucí pozice. V minulosti pracoval na vývoji informačních systémů a finančních aplikací pro banky a nadnárodní firmy.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

Jako slepý k houslím. Byl jsem osloven, jestli bych nechtěl pomoci rozjet novou kancelář Bluewolfu s tím, že se jedná o konzultační firmu implementující Salesforce. Přiznám se, že ani jedno jméno mi nic neříkalo, ale Google mi prozradil, že Salesforce je velice úspěšná technologie a že Bluewolf je s ní úzce spojený. V tu chvíli mi došlo, že nabídka slibuje velký potenciál.

Tehdy jsem na ni kývl a stal se vedoucím vývojového oddělení firmy Bluewolf, an IBM Company v Praze. Zároveň jsem u nás zodpovědný za evropskou strategii vývoje.

Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?

Jako číslo jedna bych samozřejmě uvedl Trailheads, i když předpokládám, že to každý zná. Dále bych doporučil sledovat videa, což je nenásilný způsob, jak získat přehled o novinkách a různých aspektech existujících řešení. V Bluewolfu pořádáme přednášky u nás v kanceláři, k tomu máme vlastní knihovnu videí.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Certifikace v mých očích nemají takový význam, tedy alespoň ty základní. Bojím se, že lidé se je učí jako autoškolu, ale vlastně tomu vůbec nerozumí. To se mi potvrdilo mnohokrát.

Pokud se ale jedná třeba o vyšší certifikace, jako například architektonické, vím, že vyžadují patřičné úsilí a reflektují znalosti těch, kteří je mají.

Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?

Do jisté míry je prolínání pozitivní, ale pro komplikovanější věci je třeba mít specializaci.

U nás v týmu máme konzultanty, kteří jsou technicky vyspělejší a jsou schopni číst kód, ale při vší úctě, vývoj software je samostatná disciplína, kde je třeba více, než jen být schopen napsat jednoduchý trigger.

Je mnoho aspektů, které musí vývojář znát, od složitosti algoritmů, návrhových vzorů, bezpečnosti, testování atd.

Na druhou stranu musí vývojáři rozumět konfiguraci, minimálně aby byli schopni posoudit, zda se daná funkcionalita dá nakonfigurovat nebo je třeba ji naprogramovat.

Pro komplexní konfiguraci je ale lepší využít znalosti a schopnosti administrátorů, kteří dokáží nakonfigurovat Salesforce podle představ klienta.

Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Neřekl bych, že nějak moc, ale samozřejmě sáhnu pro Workbench nebo Postman, když je třeba. Mám sice licenci na Illuminated Cloud, ale s kódem už se aktivně moc nesetkám.

Nejvíce používám profily a správu hesel v Chrome, kdy mohu přistupovat k pracovnímu profilu se všemi Salesforce hesly, i když pracuji z domova na soukromém počítači. Zmiňuji to, protože to příliš lidí nezná, resp. používají speciální rozšíření, která ovšem uchovávají hesla pouze lokálně.

Jedna funkce, kterou máš nejraději?

Nemám jednu funkci, kterou bych zmínil. Oceňuji přínos celé platformy pro naše zákazníky a byl jsem s ní ochoten spojit svou kariéru :).

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Nenapadá mě nic zásadního. Z pohledu vývojáře si člověk říká: Kéž by fungovalo debugování jako v Javě a kéž by za to člověk nemusel platit. Ale chápu, že to obecně není asi nejžádanější funkcionalia.

Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?

Každý klient má specifické požadavky a specifické prostředí, do kterého musíme Salesforce zapojit, tudíš má každý projekt své úskalí. Asi bych ale neřekl, že je něco vysloveně těžkého, protože vesměs existují postupy, jak se vyrovnat s konkrétní situací.

Samozřejmě, že člověk často slyší klišé, že nemohou uchovávat data v cloudu, ale i to se pomalu stává minulostí.

Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?

Jsou zákazníci, kteří sledují přednášky na Dreamforce a ptají se na nejnovější funkcionalitu, ale většina je spokojena se systémem, který jim naimplementujeme k jejich obrazu. Je pak na nás, abychom jim představili novou funkcionalitu a ukázali, jak jim může pomoci k dosažení jejich obchodních cílů.

Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?

Lightning je osvěžující prostředí 21. století, které se soustřeďuje na uživatelskou přívětivost, takže jej můžeme zákazníkům s klidným srdcem doporučit.

Vývoj nezastavíš, takže je to spíše otázka kdy přejít, zejména s ohledem na množství a komplexitu customizací. Samozřejmě, že jsou tam stále hluchá místa jako rychlé akce v rámci souvisejících objektů, ale obecně už je takových věcí málo.

Z technického pohledu používá Lightning čistou architekturu s oddělenými částmi pro vizuální stránku a logiku, která je mně osobně bližší než třeba React, kde se vzhled a logika prolíná.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Ten Salesforce. Nikdy jsem nad tím nepřemýšlel — takhle mi to bylo představeno, tak to tak používám.

Leave a Reply