O Salesforce s Milanem Bodlákem

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce (ti to prý mají zakázané). Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Milan Bodlák ze společnosti Enehano Solutions. Aktuálně se věnuje Salesforce přes dva roky, dříve byl Vodafoňákem, avšak po jednom neviném pivu s kamarádem (aktuálně i šéfem :)) nabral jeho profesní život směr Salesforce.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

K Salesforce jsem se dostal cca před dvěma lety, kdy mi o Salesforce na „jednom“ pivku začal povídat Jirka Mach. Nadchnul mě Salesforce a i Jirka a tak jsem dal výpověď a od té doby jsem v Enehanu a pracuji na Salesforce projektech. Podílím se na návrhu řešení a samotném vývoji či administraci všech projektů.

Jak se vzděláváš v souvislosti se Salesforce, které zdroje doporučíš?

Nejvíce se učím samotnými projekty, kde požadavky zákazníků bývají asi těmi největšími výzvami. Obecně jinak dokumentace a Trailheady, ale kdybych měl jmenovat nějaký zdroj, tak to jsou blogy Salesforce nadšenců z celého světa, které odrážejí reálné zkušenosti v daných Salesforce oblastech.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Myslím si, že certifikační zkoušky jsou již jakousi „malou“ zárukou, že člověk se Salesforce aspoň trochu věnuje. Osobně si ale myslím, že praxi nic nenahradí a zkoušky jako takové se dají zvládnout i bez pochopení dané problematiky. To je vždy jen o osobním přístupu a to už by bylo na jiné téma …

Jak se Salesforce v Česku prodává, slyší na něj firmy?

Obecně si myslím, že v naší kotlině na to lidé a společnosti nejsou ještě tak připravené. První spouštěčem nedůvěry k Salesforce je slovo „cloud“ i když poslední dobou se to již zlepšuje. Avšak k poměrům v Americe máme ještě hodně daleko, takže nás čeká ještě hodně práce 🙂

Myslíš, že jsou v Salesforce jasně oddělené role administrátor, vývojář, konzultant nebo se to hodně prolíná (či může prolínat)?

Nějakým způsobem se to snaží mít oddělené, ale výše zmíněné role se hodně prolínají. V daný okamžik správným řešením je kombinace všeho a bez aspoň částečné znalosti, co Salesforce zvládá či jaké má limity, to prostě nejde.

Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Vždy je potřeba používat aplikace s rozvahou, takže vždy přemýšlím, zda má nějaká aplikace reálný přínos. Nejraději mám „Lightning for Outlook“.

Jedna funkce, kterou máš nejraději?

Asi Chatter, poslední dobou s ním hodně pracuji.

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo

Tak těch přání by bylo víc, ale když mám jmenovat jednu věc, tak snazší administraci „Record Types“.

Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?

Když se říká, že na vzhledu nezáleží, tak zde je to právě naopak. S Lightning je Salesforce přívětivější. Obecně bych ho doporučil, avšak pro některá řešení pořád přináší funkční omezení.

Jak držíš krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádíš u zákazníků nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?

Nové funkcionality sleduji, ale ještě nebyly možnosti nějakých aktualizací u zákazníků.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Ten Salesforce.

Leave a Reply