O Salesforce s Martinem Satke

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce (ti to prý mají zakázané). Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Martin Satke ze společnosti itify, který dělá nejenom Salesforce, ale i další integrace s firemními systémy (billing, accounting, reporting, informační systémy), Salesforce ovšem nejvíce.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

V předchozí firmě Kerio, kde jsme Salesforce rozjížděli od píky, customizovali podle business procesů a integrovali s dalšími systémy. Salesforce nahradil historicky IS psaný na míru, který musel rok běžet současně, takže se řešily i data. Teď jsem developer s přesahem business analytika, směr konzultant

Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?

Sleduju release notes abych věděl, co je nového, omrknu to v Trailheadu a pak třeba prolítnu dokumentaci a najdu si to zajímavé.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Pro mě jsou certifikace spíše kvůli klientům ze Západu, ti na to slyší. Ale výhody jsou – release certifikační zkoušky mě nutí zjistit, co nového SFDC nabízí. Dříve mě příprava na certifikát přinutila podívat se na věci, které jsme ve firmě nedělali. Na druhou stranu, základní certifikace o odbornosti nic neříkají, udělá je každý jouda.

Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?

Přesah a prolínání se mi líbí. Přijde mi dobré, když se vývojář vyzná v nastavení SFDC a umí posoudit, jakým způsobem daný problém vyřešit nejlépe – ne vždycky je kód to nejlepší. Z druhé strany to moc neumím posoudit, ale admin kluci nám dělali první nástřel, kde by mohla být chyba podle logu, takže pro nás byl přínos, že trochu tušili, jak to vevnitř vypadá …

Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Píšu jen ty developerské: Workbench, univerzálně Postman, Demand Tools pro práci s daty. Ve firmě byli moc spokojeni s DocuSign.

Jedna funkce, kterou máš nejraději?

System.debug(‚I\’m in!‘);

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Poskytovat developerskou instanci marketing cloudu

Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?

Lidi! Lidé křičí při každé změně. Třeba změna procesů, které Salesforce pomáhá zlepšit, ale musí se změnit myšlení lidí. A taky způsob práce …

Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?

Většinou nestíhají, větší firmy potřebujou několik SFDC releasů na to, aby nové věci uvedly do provozu. Převážně postupně zařazují věci, které se nějak pojí s tím, co už znají. Firma nasadí Salesforce tak, jak jim konzultant poradí a pak už to moc neřeší.

Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?

UI je více sexy, líbí se mi vizualizace procesů, které vizuálně vedou opty k dalšímu kroku. Implementačně – líbí se mi sjednocení vývoje díky lightning komponentám pro desktop a chytrá zařízení, minimum výměny dat mezi serverem díky kontrolérům na straně klienta… Na druhou stranu ve starém náhledu na stránku bylo vidět data více pohromadě. Novým zákazníkům určitě, Salesforce směr je lightning. Ostatní podle úvahy (co mi to přidá?) a postupně.

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Přece ten!

Leave a Reply