V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce (ti to prý mají zakázané). Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji
Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Marek Demiš, který pracuje jako konzultant ve společnosti Advired.
Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?
K Salesforce jsem se dostal úplnou náhodou. Už od střední školy studuji IT obory a mé budoucí zaměstnaní jsem vždy v tomto oboru i vyhledával. Do minulého roku jsem pracoval ve společnosti ELTODO a.s. jako administrátor sítě a HW/SF konzultant.
Toto pracovní zaměření se mi ale poslední roky začalo stávat rutinou, a proto jsem se začal poohlížet po ničem jiném, co by mě více naplňovalo. Náhodou jsem se dostal do firmy Advired s.r.o, která se zaměřuje především na implementace Salesforce a zde působím jako konzultant pro tuto platformu.
Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?
Ať už jde o cokoliv, strýček Google nikdy nezklame! Samozřejmě velice oblíbenou možností jsou i Trailheady, Salesforce fóra a cenné rady mých zkušenějších kolegů.
Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?
Praxe je nenahraditelná! Momentálně se spíše zaměřuji na získávání zkušeností během práce na našich projektech, ale do budoucna samozřejmě plánuji i absolvování certifikačních zkoušek, zejména tedy kvůli kariernímu růstu.
Oddělil bys tvrdě administrátory od vývojářů nebo je fajn, že se to prolíná? A prolíná?
Administrátoři a vývojáři jsou dvě naprosto rozdílné skupiny. Vím z vlastní zkušenosti, že naučení se některým programovacím jazykům není nic snadného a tito lidé mají opravdu specifické znalosti oproti administrátorům, kteří mnohdy ani neví, na čem je jejich platforma postavena. V současné době se mi ale líbí, že Salesforce se snaží bariéry mezi těmito dvěma skupinami snížit, a tak i administrátoři mají možnost udělat věci, které by dříve bez kódu nezvládli. Ale někdy je to hrozná ,,klikačka“ viz. novinka Field service.
Používáš aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?
Využíváme mnoho aplikací třetích stran, ale vždy záleží na potřebách zákazníka. V poslední době jsme si oblíbili nástroj pro datovou migraci Jitterbit.
Jedna funkce, kterou máš nejraději?
Lightning Dashboards
Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?
Aby se stal více dostupným. Dovedl bych si představit možnosti implementace i velmi malým podnikům.
Jak drží zákazníci krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádí nové funkce tak jak přicházejí nebo je nové funkcionality nezajímají?
Dle mého názoru rychlé změny zákazníci nevnímají moc dobře. Jedná se zejména o starší generaci, která se pomaleji přizpůsobuje dnešním technologiím. Z mé zkušenosti rychlé změny vedou k častým chybám systému. Příkladem může být Lightning.
Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?
Pro mě jsou vždy nejtěžší datové migrace z jiných systémů. Většina lidí si neuvědomuje, jak je tato část důležitá, protože na kvalitních a utříděných datech pak stojí veškerá funkčnost Salesforce.
Lightning – co tě přitahuje/odrazuje? Doporučil bys zákazníkům přechod?
Lightning je z uživatelského hlediska velkým krokem dopředu. Bohužel jeho chyby a pomalost výrazně snižují celkovou kvalitu užívání. Jsem zvyklý většinu věcí dělat stále ještě v Classicu, ale nejvíce člověka naštve, když něco vytvoří na jedné straně a na té druhé to nefunguje.
Ta Salesforce nebo ten Salesforce?
Ten