O Salesforce s Lukášem Zářeckým

V sérii „O Salesforce s …“ jsem si dal za cíl během celého roku vyzpovídat alespoň 52 lidí, kteří se v České a Slovenské republice pohybují okolo Salesforce. Jedno, zda jde o lidi od partnerů, zákazníka nebo dokonce někdo přímo ze Salesforce (ti to prý mají zakázané). Máte tip na někoho, koho bych měl určitě vyzpovídat? Sem s ním! děkuji

Další v sérii mých rozhovorů s lidmi ze Salesforce komunity je Lukáš Zářecký ze společnosti Zindulka.

Pomáháme všem jachtařům zpátky na moře. Děláme všechno, proto aby si jachtaři pobyt na moři užili co nejvíce.

Jak ses k Salesforce dostal a jaká je tvoje role?

Se Salesforce jsem se poprvé potkal ve farmaceutické firmě Roche, kde naše centrála Salesforce centrálně zaváděla a já byl u závádění právě do České republiky. Má role tenkrát byla s velkým přesahem hlavně businessová, kdy jsem si s businessem definoval jejich požadavky a v nějaké učesané formě jsem je komunikoval centrále, kde bylo hlavní vývojové a „klikačské“ centrum.

Vůbec ale poprvé, kdy jsem měl možnost začít objevovat, co Salesforce všechno umí, bylo ve firmě Yeseter technologies, kde jsem poprvé nahlídnul do střev celého systému a udělal jsem si svojí první administrátorskou licenci. Mým prvním dokončeným projektem, na kterém jsme spolupracovali s dalšími kolegy a externisty byla implementace Salesforce pro neziskovou Asociaci realitních kanceláří.

Jak se vzděláváš, které zdroje doporučíš?

Ze začátku to bylo hodně o metodě pokus omyl s kombinací se strýčkem Googlem a Salesforce fóry. Málokdy se mi stalo, že bych narazil na problém, který už někdo někde neřešil:) Jinak Salesforce trailheady jsou určitě skvělá volba ale u mě vede Google a fóra.

Jak se díváš na certifikační zkoušky, máš pocit, že je důležité je absolvovat nebo žádný test praxi nenahradí?

Myslím, že např. má první admin certifikace mi opravdu dost otevřela oči, abych vůbec pochopil úplné základy, jak Salesforce funguje a kde jsou jaké limity, takže za mě určitě ANO! Na druhou stranu, když se člověk připravuje na certifikaci, musí se naučit spoustu věcí, které nebude kolikrát vůbec potřebovat, takže další praxe na projektech mě naučila věci, které lidé potřebují reálném životě a tyto zkušenosti jsou pro mě nejcennější. Další licenci, kterou jsem si dělal, byla Sales Cloud Consultant, která aspoň dle mě byla docela dost těžká, ale potřeboval jsem jí, abych mohl být ve firmě vedený jako certifikovaný pracovník a firma se tak mohla stát Salesforce partnerem pro implementaci. Takže myslím, že nejlepší odpovědí je, že kombinace licencí s praxí je NEJ řešení, které ve výsledku zákazníkovi nejvíce pomůže.

Používáte Salesforce celá organizace nebo pouze pár lidí?

Ve firmě používají Salesforce všichni z obchodu. Zbytek týmu jako vedení a marketing mají sdílený účet, jelikož potřebuji do Salesforce jen nahlížet, takže plná licence pro každého by pozbývala význam.

K čemu Salesforce používáte, je to pro vás klíčová aplikace nebo jedna z mnoha?

Salesforce je náš centrální, tudíž velice klíčový nástroj, který používáme úplně ke všemu tzn. celý obchodní proces od začátku až do konce. Jediné snad, co děláme mimo Salesforce, je účetnictví.

Dokážeš si tipnout, kolik procent funkcionality Salesforce používáte?

Myslím, že něco okolo 70-80%. Zbytek jsou funkcionality, které bychom nevyužili.

Co bylo/je na zavádění Salesforce nejtěžší?

Základním kamenem úspěchu při implementaci je vytvořit s businessem KVALITNÍ zadání, aby opravdu odpovídalo tomu, co business chce a né tomu, co si business myslí, že chce:) Jakmile je zadání, tak pak už to není tak složité to „naklikat“ či naprogramovat. Je pravdou, že největším painpointem aspoň dle mého pohledu je propojování s dalšími systému, které né vždy funguje jak má a člověk pořád musí myslet na to, že když někde udělá drobnou změnu (např. obyčejné validační pravidlo, povinné pole atd..), tak to může ovlivnit celou komunikaci s dalšími systémy.

Používáte v Salesforce aplikace třetích stran? Která je ta nejoblíbenější?

Používáme FormAssembly na webové formuláře a poté Silverpop CRMi pro propojení s naším mailingovým nástrojem Silverpop. Zbytek aplikací zatím testuji na svém orgu a zhodnocuji, zda by bylo pro nás užitečné.

Jedna funkce, kterou máš v Salesforce nejraději?

Asi process builder 🙂

Kdyby sis mohl přát jednu věc, kterou by Salesforce mohl od zítra nově dělat, co by to bylo?

Generování PDF dokumentů a k tomu samozřejmě pořádné nastavení.. Samozřejmě, že myslím bez kódu:)

Jak držíš krok s rychlým rozvojem funkcionality Salesforce, zavádíte nové funkce tak jak přicházejí nebo vás nové funkcionality nezajímají?

Hodně nových věcí se týká lightningu, který nemáme, takže to sice sleduji, ale není to pro mě až tak zajímavé. Každopádně jednou za čas je to potřeba nastudovat byť už jen kvůli udržení certifikace.

Chystáte přechod na Lightning? Co vás přitahuje/odrazuje?

Nechystáme. Máme velice masivní custom vývoj, takže se obávám, že by to nebylo to pravé ořechové. Každopádně plánuji, že si na na testovacím orgu zapnu a uvidím, co vše mi přestane fungovat:)

Ta Salesforce nebo ten Salesforce?

Celou dobu nad tím přemýšlím a řekl bych ten.. Ale kdykoliv na něco v Salesforce nadávám, tak to spíše směřuje na TO!:)

Zajímá mě tvůj názor